4 - 10 - 2022
جعبهای که سیاه ماند
اطلاعرسانی ضعیف متولی صنعت حملونقل هوایی کشور همچنان ادامه دارد و با گذشت ۴۴ روز از سقوط آنتونف ۱۴۰ دلیل وقوع این سانحه با وجود بازخوانی موفقیتآمیز جبعههای سیاه این هواپیما همچنان نامشخص است.
۱۹ مردادماه امسال یک فروند هواپیمای آنتونف ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان اندکی پس از تیکآف از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و سقوط کرد. بر اثر این سانحه ۴۰ نفر از ۴۸ نفر مسافر و کرو پرواز هواپیمای یادشده کشته شدند.
پس از این اتفاق بلافاصله وزارت راهوشهرسازی در خبری احمد مجیدی، معاون مدیریت بحران امور دولت را بهعنوان مسوول پاسخگویی در خصوص سانحه هوایی معرفی کرد.
اما گویا حکم معاون وزیر برای سخنگو بودن فقط ۴۸ ساعت اعتبار داشت چراکه دو روز پس از سقوط آنتونف ۱۴۰ مجیدی روزه سکوت گرفت و سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی اصلی حملونقل هوایی نیز چنین رویهای را در پیش گرفت. عدم اطلاعرسانی در رابطه با وضعیت پیگیری دلایل سقوط آنتونف ۱۴۰ تا ۲۳ روز پس از وقوع سانحه ادامه داشت تا آنکه جهانگیریان، معاون وزیر راهوشهرسازی ۱۲ شهریورماه (۲۴ روز پس از سقوط) از بازخوانی اطلاعات جعبههای سیاه آنتونف ۱۴۰ خبر داد.
وی در اینباره به تسنیم گفته بود: با تلاش و پیگیری مستمر کارشناسان داخلی و خارجی و با وجود وارد شدن صدمات زیاد به جعبههای سیاه این هواپیما همه اطلاعات ذخیره شده که برای بررسی علت سانحه نقش حیاطی دارند با موفقیت بازخوانی و در اختیار کمیته بررسی سانحه قرار گرفت.
وی اظهار کرد: در هشتمین جلسه کمیته بررسی سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ توضیحاتی از دو گروه شاهدان عینی و بررسی سیستمهای هواپیمای آنتونف ۱۴۰ ارایه شد و اعضای کمیسیون به بحث و تبادل نظر پیرامون نتایج حاصل از بررسی اطلاعات خروجی از دستگاههای ثبت و ضبط پروازی FDR و CVR، پرداختند.
به گزارش تسنیم، این در حالی است که از آن روز به بعد دیگر هیچ خبری درخصوص آنتونف ۱۴۰هواپیمایی سپاهان از مراجع رسمی اعلام نشد و پیگیریها در این زمینه نیز راه به جایی نبرده است. در ۲۰ روز گذشته روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری دستخوش تغییراتی شده و مدیریت این بخش با حکم جهانگیریان به فرد دیگری سپرده شده است.
انتظار میرفت رویه نه چندان مناسب تعامل این سازمان با رسانهها پس از تغییر و تحولات اخیر در روابط عمومی اصلاح و اخبار بخش حملونقل هوایی کشور به روش مناسبی منتشر شده و مردم در جریان آن قرار میگرفتند.
گرچه یادآوری سقوط توپولف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین در آسمان قزوین (سال ۸۸) خوشایند نیست اما اطلاعرسانی مناسب دستگاهها و ارگانهای دولتی ذیربط در این اتفاق بیشک یکی از نکات مثبت این سانحه بهشمار میآید که شایسته است مسوولان کنونی سازمان هواپیمایی کشوری نیز چنین رویکرد شفافی را داشته باشند.
البته شاید رویه اطلاعرسانی این سازمان براساس بازه زمانی ۲۳ روزه برنامهریزی شده است از این رو میتوان امیدوار بود شنبه هفته آینده مصادف با بیستوچهارمین روز از اطلاعرسانی قبلی یکبار دیگر خبری در رابطه با بررسی دلایل سقوط آنتونف ۱۴۰ روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار میگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد