15 - 12 - 2022
جلسه کمیته قیمت گذاری برای تعیین قیمت خودرو
گروه صنعت سرانجام پس از دست دست کردنها و عدم برگزاری جلسه، کمیته قیمتگذاری خودرو امروز تشکیل جلسه میدهد تا تکلیف آزادسازی قیمتها و رشد لجامگسیخته خودروهای داخلی مشخص شود.
در شرایطی که خودروسازان با انتقادات زیادی به دلیل کاهش عرضه و رشد بیش از حد قیمت خودروهای داخلی دست به گریبان هستند؛ انتقادات فراوانی هم نسبت به عدم برگزاری جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو مطرح بود چه آنکه قیمتگذاری خودرو در بلاتکلیفی بهسر میبرد.
جدیدترین جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو در حالی برگزار خواهد شد که از یکسو خودروسازان خواستار افزایش و آزادسازی قیمت خودرو هستند و از سوی دیگر نیز برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان انتقادات خود را به سمت خودروسازان روانه کردهاند؛ خودروسازانی که بعضا با اتهاماتی چون قطع عرضه خودرو با هدف دامن زدن به رشد قیمتها روبهرو هستند.به نظر میرسد در جلسه امروز تکلیف مباحثی چون آزادسازی و رشد قیمت خودروهای داخلی مشخص خواهد شد بهگونهای که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان عضو اصلی و تاثیرگذار کمیته قیمتگذاری خودرو تصمیم خواهد گرفت که آیا خودروسازان مستحق افزایش قیمتها هستند یا آنکه باید به قیمتهای فعلی بسنده کنند؟ و از آن مهمتر آنکه احتمالا نفس برگزاری جلسه کمیته قیمتگذاری به معنی منتفی شدن شایعه آزادسازی قیمت خودرو خواهد بود.
اعضای کمیته قیمتگذاری خودرو در جلسه قبلی خود که حدود یک ماه و نیم پیش برگزار شد با افزایش قیمت محصولات MVM و وانت نیسان زامیاد موافقت کردند این در حالی است که بازار شایعات عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان همچنان داغ است.
فعالیت دستهای پنهان در سیستم فروش خودرو
دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اخباری مبنی بر توقف عرضه برخی خودروهای داخلی از فعال شدن دستهای پنهان در سیستم فروش خودروهای داخلی خبر میدهد.
نعمتبخش معتقد است که فعالیت این «دستها» موجب محروم شدن مردم از امکان خرید مستقیم خودروهای داخلی و سرازیر شدن خودروهای عرضه شده به انبار دلالان و واسطهها شده است.
احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: وجود سیستم دو نرخی موجب ایجاد رانت و شبهاتی درخصوص نحوه فعالیت برخی از افراد دخیل در سیستم فروش برخی از خودروسازان شده و همین شبهات به ذهنیت قطع عرضه خودرو دامن زده است.وی با بیان اینکه دستهای پنهانی در صنعت خودرو شکل گرفتهاند که زمان فعال شدن سایت فروش مستقیم خودروسازان را به دلالان و واسطهها اطلاع میدهند، خاطرنشان کرد: طبق یک قاعده کلی خودروسازان در دورههای زمانی مختلف سایت فروش مستقیم خودرو را فعال کرده و محصولاتی که تا حدود یک و نیم ماه آینده تولید خواهند شد را پیشاپیش میفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با این حال زمانی که خریداران عادی به سایت فروش خودروساز مراجعه میکنند معمولا با بسته بودن سایت و عدم عرضه خودرو مواجه میشوند. این درحالی است که به محض فعال شدن سایت فروش، ظرف نیم ساعت تمام خودروهای عرضه شده توسط دلالان خریداری میشود.وی افزود: سیستم دونرخی فعلی موجب بروز فساد در بخشهایی از سیستم فروش خودروسازان شده است بهگونهای که دستهای پنهان زمان فعال شدن سایت فروش مستقیم خودرو به نرخهای مصوب را به دلالان خبر میدهند و آنها نیز به سرعت تمام خودروهای عرضه شده را جمعآوری میکنند.نعمتبخش با بیان اینکه در مواردی به نظر میرسد دلالان سفارشهای خرید خود را در فایلهای منظم از قبل آماده کرده و به محض فعال شدن سایت فروش تنها با فشردن یک دکمه (اینتر) تمام خودروهای عرضه شده را خریداری میکنند، تصریح کرد: راهکار حل این مشکل از بین رفتن فاصله بین قیمت رسمی و بازار خودروهاست تا با از بین رفتن رانت دیگر مجالی برای فعالیت دستهای پنهان در صنعت خودرو باقی نماند. با این کار مقدار زیادی از تقاضای کاذب بازار از بین رفته و سطح عرضه و تقاضای خودرو به تعادل خواهد رسید.
اخیرا برخی نمایندگان مجلس از قطع عرضه خودرو از سوی برخی خودروسازان خبر دادهبودند. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که امتناع خودروسازان از تحویل دادن خودرو به مشتریان سبب شده زمزمههایی در مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی مطرح شود.
قطع عرضه خودرو موقتی است
این در حالی است که مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اگرچه قطع عرضه خودروهای تولیدی از سوی برخی خودروسازان را رد میکند اما میگوید که ممکن است عرضه برخی خودروها به دلیل تعیین نشدن قیمت آنها توسط کمیته قیمتگذاری موقتا قطع شده باشد.
رضا مفیدی در پاسخ به اینکه اخیرا برخی نمایندگان مجلس از قطع عرضه خودرو به بازار خبر دادهاند، آیا شما نظارتی بر روند عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ دارید، اظهار کرد: نمیتوان پذیرفت که عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ بهطور کلی قطع شود اما ممکن است در زمانهایی یک خودرو خاص در فرآیند تعیین قیمت دچار مشکل شده و عرضه آن متوقف شود.وی ادامه داد: فرآیند قیمتگذاری خودرو آن است که خودروساز تقاضایش را به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارایه میکند. این تقاضا از سوی کارشناسان سازمان حمایت بررسی شده و در جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو درباره آن تصمیمگیری میشود.
مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: حال ممکن است که قیمت خودرویی همچنان در این فرآیند درگیر بوده و تعیین نشده باشد که به این ترتیب عرضه این خودرو متوقف میشود.
مفیدی با بیان اینکه با این حال به طور کلی همواره عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ ادامه دارد، تصریح کرد: در این شرایط افزایش قیمت خودرو در بازار نیز تقصیر خودروساز نیست زیرا خودروساز هرچه را که تولید کرده به بازار عرضه کرده است.
وی در پاسخ به اینکه به گفته برخی کارشناسان نمایندگیهای فروش خودروسازان خودرو را به قیمت رسمی دریافت کرده و به قیمت آزاد در بازار میفروشند، تصریح کرد: تخلف در هر بخشی ممکن است رخ بدهد با این حال تخلف نمایندگیها را نمیتوان به خودروساز تعمیم داد.
انتقاد از کاهش تولید
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از کاهش تولید خودرو گفت: کاهش تولید قطعا ضررهایی را وارد کرده و سبب افزایش قیمت شده است.
حسین گروسی اظهار داشت: اگر از سوی خودروسازان کاهش تولید جهت افزایش قیمت خودرو انجام شود اصلا معقول نیست زیرا خودروسازان میتوانند فروش بیشتری داشته باشند و در عین حال هزینههای تولید را نیز کاهش دهند تا سود حاصل شود.
وی با تاکید بر اینکه باید کیفیت خودروها افزایش یابد، گفت: خودروسازان باید بتوانند ضمن بالا بردن کیفیت، فروش بیشتری داشته باشند و حتی اقدام به صادرات کنند.این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه تحریمها نیز یکی از علتهای این اقدام است، یادآور شد: وابستگی ما در حوزه خودرو به کشور فرانسه از ابتدا نیز اشتباه بود زیرا فرانسه کشوری نبوده که در زمان مشکلات در این بخش با ما همراهی کند؛ در واقع پس از تحریم پژو یکدفعه با این مشکلات برخورد کردیم در حالی که میتوانستیم سرمایه گذاری خود را برای خودروهای سمند و دنا انجام داده و طراحی جدیدی ارایه کنیم.گروسی تصریح کرد: باید بتوانیم درباره تولیدات داخلی کشور تنوع ایجاد کرده و پلاتفورمهای جدیدی را در برخی از خودروها اعمال کنیم که هم طراحی جدیدی به مخاطب ارایه شود و هم مردم به این موضوع اقبال نشان خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین کارهای انجام شده بیشتر در جهت وابستگی به کشور فرانسه بوده و همین امر سبب مواجه شدن با بحران در صنایع خودرو شده که با کاهش تولید خودرو نیز مواجه شدهایم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد