12 - 05 - 2024
«جهانصنعت» بدون لکنت حقایق را بیان میکند
آرمان خالقی
آرمان خالقی قائممقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتوگویی به ارزیابی جریان رسانهای کشور در بیستمین سالگرد روزنامه «جهانصنعت» پرداخت.
-نقش و اثرگذاری رسانهها بر جریانهای سیاسی و اقتصادی و سیاستگذاریها را چگونه ارزیابی میکنید؟
در کشور ابزار و سازوکارهایی که بتواند فاصله بین ذینفعان و دولت به عنوان نهاد خدمتگزار را پر و این فضا را به صورتی سازماندهی کند که طرفین حرف و نظراتشان به هم برسد و در این میان نیز کارشناسی باشند که بتوانند تحلیلهای درست و بیطرفانهای از موضوعات ارائه کنند، قاعدتا به یک واسطه نیاز است؛ بخشی که به صورت واسطه باید بتواند قوه عاقله جامعه را تجمیع و نظرات کارشناسی درست را به موقع منعکس کند و به نوعی حسگر اجتماعی کشور باشد، همچنین بتواند در اسرعوقت واکنشها را منتقل کند، جامعه رسانهای کشور است که هر چقدر این بخش قویتر و چابکتر عمل کند و بدون لکنت نیز بتواند مطالب را منعکس کند، قاعدتا موهبتی برای هر دولت و نهاد حاکمیتی محسوب میشود.
-در حال حاضر جریان رسانهای ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
به طور کلی اکنون نهتنها در ایران بلکه در جهان تغییر سبک رسانهای اتفاق افتاده است. نوع دریافت اطلاعات و بدهبستانهای اطلاعاتی در جامعه با توجه به تغییرات فناوری و تغییرات فضاهای اطلاعرسانی نیز تغییر کرده است. اکنون تمایل مردم به دریافت اطلاعات به صورت خلاصهتر، چکیده و با سرعت بیشتری است. موضوعات سنگین و مفصل دیگر چندان مخاطبی ندارد، پس از کرونا نیز فضای رسانهای به طور کلی تغییر کرد و ذائقه مردم به سمت رسانههای مجازی، دیجیتال و حتی رسانههای دیداریتر سوق پیدا کرد. به نوعی حوصله مطالب عمیق خواندن کاهش یافته اما مخاطب روزنامهها و مطالب عمیقتر، جامعه کارشناسی است که به فراخور حال از آنها استفاده میکنند.
-آیا «جهانصنعت» به مثابه روزنامهای انتقادی که سبک، چابک و نیرومند است توانسته به افزایش منفعت بخش خصوصی کمک کند؟
روزنامه «جهانصنعت» رسانه حرفهای در حوزه اقتصاد کشور در این سالها بوده است. این روزنامه همواره بدون لکنت مسائل و مشکلات را بازگو کرده است و گاهی شاید صراحت بیش از حد این رسانه برای برخی از دولتها و مسوولان نه مقبول بوده و نه مطلوب. این روزنامه در عین حال با بیان این مسائل صدای بخش خصوصی نیز بوده که به موقع و درست مطالب را منعکس کرده است. در واقع روزنامه «جهانصنعت» به نوبه خود و در جایگاه خود نیازی که بخش خصوصی به رسانه داشته را به خوبی برآورده کرده است.
* قائممقام دبیرکل خانه
صنعت، معدن و تجارت
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد