15 - 02 - 2017
جوابیه
عطف به مطلب مندرج در آن رسانه مورخ ۲۰/۱۰/۹۵ با عنوان «معلمان ناآگاه و کهنه بودن مفاهیم» عین جوابیه معاونت آموزش ابتدایی این وزارتخانه را به اطلاع میرساند، ضمن تشکر از دغدغه ارزشمند نویسنده محترم مطلب در خصوص وضعیت تعلیم و تربیت و نظام آموزشی کشور، این معاونت نیز بر این باور است که بررسی و تحلیل عملکرد نظام آموزشی در اصلاح برنامهها، فرآیندها و روشها، یاریرسان بوده و منجر به تقویت آن خواهد شد. لذا هرچند تا اجرای کامل برنامه درسی فاصله زیادی است اما نظام آموزشی به مدد و یاری معلمان و مدیران دلسوز و سختکوش تلاشهای متعددی را در جهت کاهش مشکلات آموزش و یادگیری دانشآموزان معمول داشته که به برخی از آنها اشاره میشود:
– طی چند سال گذشته تغییراتی در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی و رویکردهای حاکم بر آن براساس اسناد بالادستی و یافتههای علمی در حوزه تعلیم و تربیت صورت گرفته که به موازات آن اقدامات گستردهای نیز جهت آموزش معلمان، تامین تجهیزات، هوشمندسازی مدارس و… انجام گرفته است.
– اگرچه ماموریت اصلی آموزش رسمی برعهده وزارت آموزش و پرورش است اما نقش عوامل تاثیرگذار بر این حوزه مانند خانواده، رسانهها، نهادهای اجتماعی و… در این فرآیند همواره مهم بوده و هست. معاونت آموزش ابتدایی نیز بنا به ضرورت، اقدام به اجرای «طرح آموزش والدین دانشآموزان ورودی پایه اول» با هدف شناسایی و تعیین نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان در زمینه مسایل آموزشی و تربیتی فرزندان نموده است.
– همانگونه که نویسنده محترم اشاره داشتهاند، در چند سال گذشته، با ورود معلمان با رشتههای تحصیلی غیرمرتبط و در مواردی با تجربههای غیرآموزشی، دوره ابتدایی را با چالش جدی روبهرو نموده است. اگرچه این معاونت تلاشهای زیادی در خصوص افزایش دانش تخصصی و ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان جدیدالورود انجام داده است اما رفع این نقیصه ضمن اینکه از وظایف آموزش و پرورش میباشد، نیاز به همکاری، همراهی و حمایت سایر حوزههای تاثیرگذار از جمله مجلس محترم شورای اسلامی و سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی نیز دارد.
خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابیه این مرکز در آن رسانه اقدام لازم صورت گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد