2 - 12 - 2023
حال ناخوش اینترنت
رییس انجمن تجارت الکترونیک: مسوولان وجود مشکل در اینترنت را بپذیرند
گروه فناوری- کیفیت و سرعت اینترنت در ایران در روزهای خوبی به سر نمیبرد. از سرعت پایین اینترنت گرفته تا فیلترینگ گسترده شبکههای اجتماعی، کاربران و حتی کارشناسان این حوزه را به اعتراض واداشته است. کاهش سرعت اینترنت مشکلات زیادی را برای مردم و کسبوکارها ایجاد کرده است، به عنوان مثال مردم برای دانلود فایلها، تماشای فیلم و سریال و بازی آنلاین با مشکل مواجه هستند. کسبوکارها نیز برای انجام امور خود مانند ارتباط با مشتریان، ارسال سفارشات و آموزش آنلاین با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند.
علاوه بر سرعت پایین اینترنت، فیلترینگ گسترده نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. در حال حاضر بسیاری از سایتها و شبکههای اجتماعی در ایران مسدود است. این سایتها و شبکهها شامل شبکههای اجتماعی و سایتهای آموزشی هستند. با این حال دولت باید برای بهبود وضعیت اینترنت اقدامات جدی انجام دهد. بهبود وضعیت اینترنت میتواند به بهبود زندگی مردم و توسعه اقتصادی کشور کمک کند، اما تا به این لحظه اقدامات مهمی در این حوزه نشده و کاربران نسبت به این وضعیت اعتراض دارند.
موضوع اندازهگیری دقیق کیفیت اینترنت باید جدی گرفته شود
رییس انجمن تجارت الکترونیک با بیان اینکه مسوولان باید وجود مشکل در اینترنت را بپذیرند، گفت: موضوع اندازهگیری دقیق کیفیت اینترنت باید جدی گرفته شود. نیما قاضی درخصوص اختلالهای اینترنت و مشکلات کیفیت اینترنت اعم از سرعت و پایداری در ایران گفت: انجمن تجارت الکترونیک مدتی است که وضعیت اینترنت را به صورت تخصصی مانیتور و پایش میکند و در این راستا چند ماه پیش نیز گزارشی منتشر کردیم. به زودی گزارشی از یافتههای جدید پایش شرایط اینترنت در کشور منتشر میشود. وی با اشاره به اینکه سرعت اینترنت با یک شاخص ساده اندازهگیری نمیشود، افزود: اینترنت یک شبکه بسیار پیچیده است و متوسط سرعت باید با دقت اندازهگیری شود این اقدامی بوده که انجمن مدتی است آن را انجام میدهد. این فعال حوزه فناوری اطلاعات به اقدام وزارت ارتباطات برای نشان دادن سرعت اینترنت اشاره و تصریح کرد: انتقادی که داریم این است که به عنوان مثال وزارت ارتباطات برای نشان دادن سرعت تنها به اپلیکیشن سرعتسنج اکتفا میکند تا از این طریق وضعیت سرعت را به کاربران نشان دهد، اما باید توجه داشت وقتی مشکل را درست شناسایی نکنیم، نمیتوانیم راهحل درستی برای آن ارائه کنیم. اولین مساله این است که کیفیت اینترنت را به دقت در ایران اندازهگیری کنیم. در گزارش قبلی که این کار را انجام دادیم از سه بعد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. نتیجه آن بود که از ۱۰۰ کشور اول دنیا از نظر GDP، متاسفانه در مجموع سه موضوعی که اندازهگیری شد، در رتبههای پایین بودیم. او در ادامه با اشاره به لزوم اندازهگیری دقیق کیفیت اینترنت گفت: متاسفانه اندازهگیری و پایشهای ما نشان میدهد که وضع اینترنت در ایران خوب نیست.
اثرات وضع بد اینترنت در کشور
قاضی در ادامه به اثرات وضع بد اینترنت در کشور اشاره و تصریح کرد: رشد تجارت الکترونیک در کشور کند شده که یکی از عوامل آن مشکل اینترنت است، چراکه خیلی از سرویسهای جدید دنیا، سرویسهایی بوده که مبتنی بر محتوا هستند و نیاز به اینترنت دارند، همچنین کار کردن در شرکتهای تجارت الکترونیک سخت شده است و نیروهایی که در این شرکتها کار میکنند نیاز به دسترسی به بهترین تکنولوژیهای دنیا را دارند. معمولا این تکنولوژیهای روز دنیا به صورت آنلاین در سایتهای معتبر بینالمللی عرضه میشود که تعداد زیادی از این سایتها یا فیلتر هستند یا اختلال دارند و این باعث میشود در دسترسی ما به این سایتها مشکل پیش بیاید. بعضا کارهایی مانند سرور جدید گذاشتن برای سایت جدید که برای اکثر کشورها کار چند دقیقهای است، در ایران با روشهای مختلف باید چندین روز درگیر آن بود. قاضی به راهکار بهبود وضعیت اینترنت اشاره کرد و به مهر گفت: لازم است مسوولان مختلف از وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت و مجلس شورای اسلامی موضوع اندازهگیری کیفیت اینترنت را جدی بگیرند و برای آن پاسخگو باشند. عمده شبکه اینترنت از لایه زیرساخت تا لایه اپراتورهای سرویسدهنده عموما صد درصد دولتی هستند، بنابراین اول دولت باید پاسخگو باشد.
رییس انجمن تجارت الکترونیک درخصوص پاسخهای وزارت ارتباطات و زیرساخت درخصوص دلایل اختلالات اخیر اینترنت گفت: برای اینترنت اقدامات خوب و مثبتی انجام شده است و انتظار داریم این فرآیند ادامه پیدا کند. مسوولان باید اصل موضوع اختلال و مشکل در اینترنت را بپذیرند. او خاطرنشان کرد: پس از اینکه اولین گزارش انجمن تجارت الکترونیک درخصوص کیفیت اینترنت منتشر شد، شاخصهایی که در برنامه پایش انجمن بود، بهبود پیدا کرد، از جمله اینکه پکتلاست بالا، retransmit و قطع و وصل در مقصدهای بینالمللی (که حتی وایتلیست نبودند) از بین رفت و حتی محدودیت پروتکل HTTP/3 در اپراتورها برداشته شد، به طور مثال سهم پروتکل HTTP/3 در یکی از اپراتورهای تلفن همراه از صفر درصد به نزدیک ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و اختلالات دانلود و آپلود روی کلادفلر از بین رفت. از مسوولان قدردانی به عمل آمد، اما متاسفانه در قدم بعدی برخی از مسوولان اظهار کردند که وضع اینترنت از اول خوب بوده و هیچ چیزی بهبود پیدا نکرده است.
رییس انجمن تجارت الکترونیک افزود: شبکه اکسس و انتقال (اپراتور اینترنت)، سیاست فیلترینگ (کمیته تشخیص مصادیق/ دادستانی/ …)، شبکه هسته و ارتباط بینالملل (شرکت زیرساخت) و سرویسدهنده محتوای بینالملل (تحریم) همه در کیفیت اینترنت سهیم هستند. او در ادامه درخصوص تفاوت گزارش قبلی انجمن تجارت الکترونیک با گزارش جدیدی که تا روزهای آینده منتشر خواهد شد نیز گفت: گزارش جدیدی که قرار است در مورد اختلالهای اینترنت منتشر شود موارد قبلی را پوشش میدهد و موارد جدیدتر و تستهای بیشتری نیز به آن اضافه میشود. در این گزارش نگاهی قوی به استفاده مردم از اینترنت و اینکه چطور این سایتها در دسترس قرار میگیرند، داریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد