20 - 12 - 2019
حراست از میراث شاعر سینما
امروزه شهرکهای سینمایی یکی از باارزشترین لوکیشنها در سینمای جهان به شمار میآیند که میتوان مکانهای تاریخی و غیرقابل دسترس را در آنها ایجاد کرد. به این صورت امکانی برای فیلمسازان فراهم شده تا با استفاده از این شهرکها بتوانند در زمان سفر کنند و هر قصهای را به تصویر بکشند.
علاوه بر این، بعد از تولید آثار مختلف در شهرکهای سینمایی، طرفداران آثار علاقهمندند لوکیشنهای فیلم و سریال مورد نظر خود را از نزدیک ببینند. به این ترتیب لوکیشن فیلمها و سریالهای پرطرفدار تبدیل به جاذبههای گردشگری شده که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب میکند.
اکنون شهرک تلویزیونی سینمایی ایران (علی حاتمی) با نام سابق شهرک غزالی بزرگترین شهرک سینمایی ایران بوده که در سال ۵۸ توسط علی حاتمی ساخته شده و امروز یکی از باارزشترین مکانها در سینما و تلویزیون ایران به شمار میآید. تقریبا حدود ۲۰ سال است که مسوولیت این شهرک برعهده مرکز تولید و فنی سیما گذاشته شده و براساس ادعای مسوولان روزبهروز به وسعت آن اضافه شده است.
اما نحوه نگهداری از این شهرک آنچنان که باید خوب نبوده و بعضا لوکیشن فیلمهای تاریخی یا تبدیل به مخروبه میشوند و یا آنقدر کثیف هستند که اگر گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن آنها بیایند، چه بسا به مثابه ضدتبلیغ عمل میکنند. در صورتی که لوکیشن فیلمهای تاریخی و حتی گونههای دیگر در جهان همچون یک ارزش افزوده عمل کرده و درآمدزایی قابل توجهی را برای کشورها به همراه دارد.
مهرداد عظیمی (مدیر مرکز تولید و فنی سیما) درباره تعداد گردشگرانی که سالانه از این شهرک بازدید میکنند و برنامهها در زمینه جذب بازدیدکنندگان بیشتر است، توضیح داد: آمار بازدیدکنندهها را باید مدیر شهرک اعلام کند. اما باید بگویم که قطعا یکی از موضوعاتی که به طور جدی در برنامه کاری ما و مدیران ارشد سازمان قرار دارد، این بوده که این شهرک علاوه بر اینکه ظرفیتی برای تولید آثار فاخر نمایشی است، ظرفیتی برای بازدید عموم و عزیزانی که تحت عنوان گردشگر علاقهمند به دیدن این مکانها هستند و یا اینکه به طور کل قصد آشنایی با فضای هنری و کارهای تکنیکی این حوزه را دارند، نیز باشد.
وی افزود: به جهت ساختارها و لوکیشنهایی که در اینجا پیشبینی، طراحی و ساخته شده، میتوان گفت این شهرک یکی از مجموعههای موفق کشور است. البته با فضای ایدهآل فاصله داریم. به نوعی ظرفیتهای زیرساختی ما در حوزه جلوههای بصری نوین و کارهای نو مشکل دارد که به امید خدا در جلساتی که داریم برای این موضوع فکر شده و قرار است برای سریالهای پیش رو همچون سلمان فارسی و حضرت موسی(ع) برخی از لوکیشنها به مجموعه این سریالها اضافه شود.
عظیمی همچنین درباره نگهداری از لوکیشنهای این شهرک که آنچنان مورد توجه قرار نگرفته و این روزها در وضعیت خوبی به سر نمیبرد، اظهار داشت: طبیعی است که این مجموعه با توجه به وسعتی که دارد و همچنین قسمتهایی که قرار است به آن اضافه شود، نزدیک به ۵۰ هکتار بوده که نگهداری از آن، کار سختی است. به نوعی وسعت آن مشکلاتی را ایجاد کرده که انشاءالله در جلساتی که داریم قرار است این مجموعه تقویت شود و اتفاقات خوبی برای آن خواهد افتاد.
وی ادامه داد: یکی از بحثهای اصلی ما در جلسات پیش رو وضعیت نیروی انسانی اینجا بوده و برای نگهداری بهتر از لوکیشنها برنامههایی در نظر گرفتیم تا این موضوع تقویت شود.
مدیر مرکز تولید و فنی سیما همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به درآمدزاییای که این مجموعه از میزان بازدیدکنندگان دارد، بودجهای را هم دریافت میکند، گفت: درآمدی که از میزان بازدیدکنندگان در این مجموعه کسب میشود، کفاف هزینههای آن را نمیدهد. بنابراین باتوجه به هزینههای مجموعه در اداره کل تولید برای آن بودجهای در نظر گرفته میشود.
وی در پایان از اعلام رقم بودجه این شهرک خودداری کرد.
احمد امیر حائری (قائم مقام مرکز تولید و فنی سیما) نیز در ادامه در رابطه با وضعیت فعلی شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران (علی حاتمی) توضیح داد: وسعت فعلی شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران ۵۷ هکتار است اما با توجه به اینکه قسمتهایی از شهرک در اختیار مجموعه سروش جامجم بوده که از سازمانهای زیر نظر سازمان است، وسعت مجموعه فعلی شهرک بیش از ۴۰ هکتار نیست که با دستور رییس سازمان مبنی بر در اختیار گرفتن بخشهایی از سولههای ۲۵۰۰ متری که در حال کار شدن روی آنها برای فیلمبرداری بخشهایی از سریالهایی همچون سلمان فارسی و حضرت موسی(ع) است، وسعت مجموعه نیز افزایش پیدا میکند. در نهایت باید بخشهایی که از این شهرک که در اختیار معاونتهای دیگر سازمان است به ما واگذار شود تا به این صورت وسعت شهرک به بیش از ۵۰ هکتار برسد.
وی همچنین در رابطه با تغییر نام شهرک غزالی به شهرک تلویزیون و سینمایی ایران(علی حاتمی) بیان کرد: خیلی از افراد فکر میکردند که دلیل اسم غزالی روی این شهرک، امام محمد غزالی است، در صورتی که صاحب املاک این منطقه در گذشته فردی به نام آقای غزالی بوده و به این دلیل به آن شهرک غزالی میگفتند. بنابراین از قبل پیگیر بودیم که اسم شهرک را تغییر دهیم و گفتیم چه کسی بهتر از فردی که از قبل از انقلاب تا بعد از آن پیگیر ساخت این شهرک بود و خیابان لالهزار قدیم تهران را به عنوان اولین لوکیشن درون این شهرک ساخت.
امیر حائری ضمن بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال بوده که این شهرک در اختیار مرکز توسعه فنی و تولید سیما قرار گرفته، افزود: تقریبا ۴۰ سال قبل و زمانی که مرحوم حاتمی قصد ساخت سریال هزار دستان را داشت، پیگذاری این مجموعه نیز انجام شد و از دوستان ایتالیایی و کسانی که طراح صحنه بودند، دعوت شد و بر این اساس دکور خیابان لالهزار به سرانجام رسید. بعد از آن به طور مرتب طی سالها، لوکیشنهای مختلفی به این شهرک اضافه شده و به شکل کنونی درآمده و توسعه پیدا کرده است.
قائم مقام مرکز تولید و فنی سیما در رابطه با اقداماتی که مرکز تولید و فنی سیما انجام داده، اظهار داشت: سال ۹۷ یک دوره گریم اچدی با حضور فردی از گریمور معروفی از اروپا دعوت کردیم که طی یک ورکشاپ سه روز گریمورهای ما را با بحث گریم اچدی آشنا کردند. بعد از آن در سال جاری بحث مدیریت شهرکهای سینمایی و تلویزیونی برای ما اهمیت خاصی پیدا کرد و بر همین اساس در پی برگزاری دورهای در این خصوص بودیم و ابتدا قرار بود از راموجی هندوستان برای برگزاری دوره به ایران بیایند که به خاطر مشکلاتی امکان آمدن فراهم نشد.
وی ادامه داد: به این ترتیب به سراغ گزینههای دیگر رفتیم که در نهایت جناب یوگینی کولد قائممقام مدیریت شهرک سینمایی موسفیلم روسیه که واقع در مسکو است، برای برگزاری ورکشاپ اعلام آمادگی کرد. لازم است بدانید شهرک سینمایی موسفیلم نزدیک به ۳۰ هکتار بوده و بزرگان سینمای روسیه همچون آیزناشتاین و افرادی دیگر در آنجا کارهای بزرگی را تولید و آماده کردهاند. این شهرک از سال ۱۹۲۰ شروع به کار کرده و از شهرکهای سینمایی مهم روسیه به شمار میآید.
حائری ضمن بیان اینکه در حال تبادل اطلاعات با یوگینی کولد هستیم، اظهار داشت: ایشان در ایران یکسری برنامههای آموزشی را در نظر گرفته که براساس آن آموزش میدهد که چگونه میتوان شهرکهای سینمایی را مدیریت کرد. یکی از مزیتهای این ورکشاپها این بوده که با نحوه مدیریت شهرکهای سینمایی دنیا آشنا و متوجه میشویم که آنها از چه امکانات و بخشهایی برخوردارند. به نوعی این موضوع محک زدن خود ما بوده که با دیدن شهرکهای خارجی متوجه ضعفهای خود شویم و سبب بهتر شدن مجموعه شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران خودمان باشیم.
وی در پایان در رابطه با تفاوت اصلی که شهرکهای سینمایی ایران با شهرکهای روس دارند، بیان داشت: در شهرک سینمایی موسفیلم روسیه تنها دیوارههای مکانهای تاریخی را میسازند. به عنوان مثال آنها برای ساخت محلههای قدیمی مسکو و خیابانهای اصلی آن که در جنگ جهانی اول دچار مشکل شده بود، تنها بدنه بیرونی را بازسازی کردند. ولی در ایران مکانها به صورت چندمنظوره ساخته میشود تا بتوان در قسمتهای مختلف از آنها استفاده کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد