24 - 05 - 2017
حرکت ایرانخودرو در مسیر بیپایان کیفیت
اجرای پروژههای مختلف بهبود در حوزه محصولات ایرانخودرو از زنجیره تامین تا فروش و خدمات پس از فروش در سال ۹۵، منجر به افزایش رتبه کیفیت محصولات شده است. برهمین اساس سطح کیفی سوزوکی به چهار ستاره در سال ۹۵ افزایش یافته و محصول پژو ۲۰۶ نیز از سطح کیفی دوستاره در سال ۹۴ به سه ستاره در سال ۹۵ ارتقا یافته است.
رانا و دنا نیز که در سال ۹۴ یک ستاره کیفیت را کسب کرده بودند موفق شدند در سال ۹۵ سه و دو ستاره را از آن خود کنند.
برمبنای این گزارش، در سال ۹۵، در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام شده از سوی مشتریان در ۱۰۰ دستگاه خودروی تحویل شده) بهبود ۸ تا ۲۶ درصدی در تمام محصولات محقق شده است.
در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش نیز علاوه بر حفظ سطح کیفیت از سال ۹۴، افزایش حدود دو درصدی در میزان رضایت از کیفیت محصولات در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۵ با درنظر گرفتن محصولات پرتیراژ و همچنین افزایش پنج درصدی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.
نتایج شاخصهای بعد از تحویل
در سال ۹۵ با اجرای رویکرد عدم مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش تا ۱۰ هزار کیلومتر پس از تحویل محصول، بهبودهای متعددی کسب شده است.
کاهش حدود ۱۹ درصدی شاخص مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش و کاهش شاخص تعویض قطعات در دوره گارانتی به میزان بیش از ۲۵ درصد در بازه ۱۰ هزار کیلومتر نسبت به سال ۹۴ براساس تعداد محصولات مراجعه کرده به شبکه از جمله نتایج کسب شده در این حوزه است.
نتایج شاخصهای قبل از تحویل
نتایج حاصل از پروژههای مرتبط با کیفیت محصولات، منجر به تحقق ۱۴ درصدی بهبود کیفیت در شاخص آدیت ترکیبی سال ۹۵ در کلیه محصولات تولیدی شده است. این بهبود ماحصل اجرای پروژههای متعدد کیفیت در محصولات رانا، پژو۲۰۶،پارس، پژو۴۰۵، سمند و دناست.
اقدامات انجامشده در راستای بهبود کیفیت محصولات در سال ۹۵
در سال ۱۳۹۵ با تمرکز بر مشتریمداری و افزایش کیفیت و دوام قطعات پروژههای بهبود کیفیت محصولات و مجموعههای بهکار رفته در آن تعریف و به اجرا گذاشته شده است. در این سال ۲۳۸ پروژه بهبود کیفیت روی محصولات و ۲۹۲ پروژه روی مجموعهها شامل موتور، گیربکس و سیستم الکتریکال اجرا شده است.
پروژههای کلان و سرمایهای
برنامههای سرمایهای بخش دیگری از برنامههای اجرا شده در سال گذشته است. ارتقای سالن موتورسازی ۳ محصولات جاری، ارتقا و بهبود کیفیت سالن رنگ یک، ارتقای تجهیزات و خطوط سایت مازندران، بازسازی و ارتقای تست پیمایش خودرو (تست جاده)، برنامه ارتقای تجهیزات جهت تست و بازرسی موتورهای تولیدی، تامین تجهیزات الکتریکال در تمام سایتها، تجهیز و توسعه PDIیا بازرسی قبل از تحویل، سرمایهگذاری شرکت آلومینیوم، ریختهگری ابهر و سرمایهگذاری شرکت نیرومحرکه از جمله برنامههای کلان سرمایهای بوده است.
برنامههای بهبود کیفیت
در سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۱۸ برنامه بهبود کیفیت در زنجیره ارزش تهیه و تدوین شده است. ۱۲ برنامه در حوزه تامین، ۳۵ برنامه در حوزه تولید، ۲۱ برنامه در حوزه فرآیند، ۳۵ برنامه در حوزه طرح و مهندسی، هشت برنامه در حوزه کیفیت و پنج برنامه نیز در حوزه فروش و خدمات پس از فروش تدوین شده است. طبق برآوردی که صورت گرفته حدود ۵۳ درصد از مجموع برنامههای تدوین شده اجرا و محقق شده و سایر آن نیز در حال اجراست.
ستاد عالی ارتقای کیفیت
در سال ۹۳ برای تصمیمسازی و پیادهسازی سیاستهای کلی و یکپارچه و همچنین انجام اقدامات منسجم در زنجیره تامین تا حوزه فروش و خدمات پس از فروش ستادی با عنوان «ستاد عالی ارتقای کیفیت» در گروه صنعتی ایرانخودرو تشکیل شد.
در این ستاد نزدیک به یکهزار و ۶۸ مصوبه با رویکردهای کیفیت و با در نظر گرفتن تمامی حوزههای فرآیند ساخت و تولید مورد بررسی و تصمیمسازی قرار گرفت. این مصوبهها در سه حوزه پیشگیرانه با ۲۷۳ مصوبه، واکنشی ۵۳۶ مصوبه و راهبردی شامل ۲۵۹ مصوبه بوده است.
در حال حاضر حدود ۶۳ درصد(۶۷۵ مصوبه) از تعداد یکهزار و ۶۸ مصوبه ستاد عالی ارتقای کیفیت محقق شده و حدود ۳۰ درصد (۳۲۶ مصوبه) مطابق برنامه در حال انجام بوده و هفت درصد (۶۷ مصوبه) نیز در حال اخذ برنامه است.
برنامههای سال ۹۶
گروه صنعتی ایرانخودرو مسیر کیفیت را بیپایان تصور میکند و همواره به دنبال اجرای برنامهها و پروژههای بهبود کیفیت است. از این رو برای سال ۹۶ نیز علاوه بر پیگیری و نتیجهگیری از پروژههای قبل، برنامههای متنوع دیگری را نیز تدارک دیده است.
ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، سیستمها، پروژههای انواع موتور و پروژههای زیرساختاری از جمله برنامههای سالجاری است.
اجرای سیستمهای تولید و کیفیت در تمامی فرآیندها با رویکرد اثربخشی شامل مدیریت دیداری، ماتریس تضمین کیفیت، جلسات مدیریت بر نتایج کیفی نیز از دیگر اولویتهای ترسیم شده برای تحقق در سالجاری است.
مهار نوسانات کیفی در شاخص کیفیت، بهبود کیفیت دوام قطعات برمبنای شاخصهای CSI دوام و C100 ششماهه از دیگر پروژههای تدوین شده است.
کاهش هزینههای کیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control ، بازنگری استاندارد آدیت محصول برمبنای نظرات مشتریان و استقرار فرآیند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامههای بهبود برای سال ۹۶ تعیین شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد