27 - 10 - 2017
حضور ۵۵ هزار دانشآموز استثنایی در مدارس عادی
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی از سونامی بازنشستگی خبر داد و گفت: هر سال ۸۰۰ نیرو بازنشسته میشود که تزریق نیرو خیلی کم است.
به گزارش مهر، محسن غفوریان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تغییر نگرش نسبت به پذیرش دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی عنوان کرد: مناسبسازی فضای آموزشی، ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی، آموزش مسوولان، معلم و مدیران مدارس عادی، تغییر نگرش دانشآموزان و والدین از الزامات ماست.
وی بیان کرد: طبق قانون برای این دانشآموزان مربی رابط باید ارائه بدهیم تا کلاسهای جبرانی برگزار کنند. متاسفانه با کمبود نیرو مواجه هستیم. دستگاههای متولی باید همکاری کنند تا سهمیه استخدام دهند.
غفوریان ادامه داد: تعداد ۲۳ هزار پرسنل داریم که سالانه حدود ۸۰۰ نفر بازنشسته میشوند. تعداد تزریقی خیلی کم است. از سال آینده با سونامی بازنشستگی مواجه هستیم. ضرورت دارد، سازمان استخدامی، به اندازه بازنشستگی سهمیه استخدام بدهد تا با مشکلات کمی مواجه شویم.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد ۵۵ هزار و ۸۲۰ نفر از دانشآموزان در طرح فراگیر هستند و در مدارس عادی تحصیل میکنند. حدود ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان پیشبینی کردهایم تا نوع خدمات را کیفی کنیم.
وی ادامه داد: به ازای هر دانشآموز که در مدارس عادی تحصیل میکنند، دو تا هشت ساعت براساس شدت معلولیت معلم رابط پیشبینی کنیم. خدمات پشتیبانی ما سر جای خود وجود دارد.
بستههای آموزشی که ظرف یک سال گذشته تهیه کردهایم به معلمان و دانشآموزان ارائه شده است. مقاومت در بین دانشآموزان در پذیرش دانشآموزان با نیازهای ویژه در کلاس درس کم است. حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی مزیتهایی دارد و اینگونه دانشآموزان عادی با تفاوت فردی آشنا میشوند و به دلیل سهمی که در برنامهریزی آینده دارند میتوانند برای دانشآموزان معلول نیز در آینده برنامهریزی کنند.
اصلاح، انطباق و ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی در مسیر کسب مهارتهای لازم برای زندگی مطلوب از سیاستهای ماست. نگاه ما آموزش فنی و مهارتی است. دورههای متوسطه پیش حرفهای و حرفهای برای دانشآموزان داریم و به دنبال بهروزرسانی اطلاعات هستیم.
غفوریان بیان کرد: اصلاح و روانسازی فرآیندها و بهبود مستمر با جذب مشارکتهای ذینفعان، شناسایی، بهرهگیری و هدایت مشارکت نهادهای اجتماعی اعم از خانواده، نهادهای دولتی برای بهبود دستیابی کودکان با نیازهای ویژه به توانمندی و مهارت زندگی است، ارتقای سطح رضایتمندی، نوآموزان، والدین و معلمان از نهادهای ذینفع از دیگر سیاستهای ماست.
وی بیان کرد: هفت گروه با نیازهای ویژه تحت پوشش ما هستند. دانشآموزان با مشکل شنوایی، بینایی، کمتوان ذهنی، چند معلولیتی، اختلال هیجانی، دارای مشکل ویژه، جسمی و حرکتی هستند.
دانشآموزان با نیازهای ویژه را در مدارس عادی رها نمیکنیم
غفوریان عنوان کرد: همه دانشآموزان ویژه را به مدارس عادی اعزام نمیکنیم. آسیب شنوایی، بینایی، معلول جسمی و حرکتی به مدرسه عادی میروند. در تلاشیم دانشآموزان از پایینترین سن به مدارس عادی اعزام شوند. دانشآموزان در این مدارس رها نمیشوند و معلمان رابط داریم تا گیرهای ارتباطی را رفع کنند.
وی یادآور شد: برای این ۵۲ هزار نفر مقاومت از سوی مدارس وجود ندارد. باید برای معلمان دورههای آموزشی برگزار کنیم. سال گذشته ۳۲ نشست تخصصی برگزار کردیم. برای معلمان مدارس عادی سه بسته آموزشی تهیه کردهایم که در اختیار آنان قرار میگیرد.
غفوریان بیان کرد: تغییر نگرش با آموزش و تجربه به دست میآید. امسال اردوهای یکروزه به صورت آزمایشی برای مدارس طرح تلفیقی پیشبینی میکنیم تا تغییر نگرش در دانشآموزان ایجاد شود. همچنین مناسبسازی محتوای کتاب درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است تا شرایط تسهیل یابد.
وی درباره مناسبسازی فضای آموزشی گفت: سه سال پیش پژوهشی را با دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم که دستورالعمل شد توسط سازمان نوسازی تصویب و ابلا غ شود تا در مدارس عادی مناسبسازی برای دانشآموزان نیازهای ویژه فراهم شود. غفوریان ادامه داد: طرح گسترش مدارس بدون مانع را در دستور کار داریم و به جد دنبال مناسبسازی هستیم. دسترسی راحت حق افراد است. در واقع سیاست ما فراگیرسازی است و مایل به گسترش مدارس شبانهروزی نیستیم که اجتنابناپذیر است اما در نقاط محروم باید توسعه دهیم. معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی کشور گفت: یکهزار و ۶۳۰ دانشآموز، هم دختر و هم پسر را در ۲۵ مرکز شبانهروزی تحت پوشش داریم. وی بیان کرد: سال گذشته اعتبار سازمان استثنایی حدود ۲۲ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۶ آن را به بیش از ۹۰ میلیارد تومان ارتقا دادیم. معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی با بیان اینکه خدمات حمایتی به دانشآموزان ارائه میدهیم، گفت: هزینه هر دانشآموز استثنایی پنج برابر دانشآموز عادی است. در سال ۹۵ بالغ بر سه هزار و ۵۵۵ پرونده را در سازمان بررسی کردیم. خدمات دارویی، بستری در بیمارستان، خدمات وسایل توانبخشی، ارائه هزینه عینک، پرداخت داروی مستمر، کاشت حلزون و ارائه تبلت، از جمله خدمات حمایتی ما بوده است.
غفوریان گفت: بدون حمایت خیران، دستگاههای مرتبط و مردم نمیتوانند خدمات موثر ارائه دهند. درخواست داریمتا خیران به ما در خرید وسایل مدرن ویژه دانشآموزان استثنایی یاری دهند.
وی ادامه داد: در برنامه شناسایی به هنگام کودکان با نیازهای ویژه، سنجش سلامت جسمانی آمادگی نوآموزان و کلاس اولیها را داریم که هر سال بیش از ۳۰ هزار نفر دیرآموز شناسایی میشوند. کم کردن تراکم دانشآموزان تا سه دانشآموز و ارائه خدمات جبرانی برای آنان از برخی اقدامات ماست.
از هر ۶۵ نفر یک نفر دچار اوتیسم است
غفوریان گفت: از هر ۶۵ نفر یک نفر دچار اوتیسم میشود که دو هزار دانشآموز اوتیسمی داریم. متاسفانه در این بخش کشور ما آهسته گام برمیدارد و میطلبد دانشگاهها در این بخش به ما کمک کنند.
وجود ۲ هزار دانشآموز اتباع بیگانه در مدارس استثنایی
غفوریان ادامه داد: در کل کشور دو هزار دانشآموز اتباع خارجه را که اکثر آنها تبعه افغانستان هستند، تحت پوشش داریم. معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت: در ۱۴۱ مرکز آموزشی برای دو هزار دانشآموز دختر مهارت ارائه میدهیم. همچنین از یک ماه آینده، زبان اشاره را به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارائه خواهیم داد. همچنین آموزش خط بریل را به معلمان مدارس عادی خواهیم داد. وی به برخی از مشکلات سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد دانشآموزان را به دلیل محدودیت اعتبار نمیتوانیم تحت پوشش سرویس رایگان قرار دهیم. خدمات درمان گران است که باز نیاز به بودجه داریم. بهشدت به نیروی گفتاردرمانگر و کاردرمانگر، نیروی خدماتی نیازمندیم. برای تغییر نگرش نیاز به همکاری رسانهها و دستگاههای اجرایی داریم. حاضریم در زمینه پیشگیری از معلولیتها با صداوسیما همکاری کنیم. بر مناسبسازی مدارس ویژه افراد با نیاز ویژه نیز تاکید داریم. وی یادآور شد: ۳۸۰ نفر از دانشآموزان ما در دانشگاهها پذیرفته شدهاند و نسبت به سال ۹۲ در بحث ورزش ۲۸۸ درصد رشد داشتهایم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد