17 - 02 - 2017
حمایت یونسکو از طرح پایلوت گردشگری شوش، شوشتر و چغازنبیل
رییس دفتر منطقهای یونسکو در ایران معتقد است بسیاری از گردشگران بینالمللی اطلاعات زیادی از کشور و تصویر واضحی از ایران در سر ندارند. به همین دلیل برندسازی، بازاریابی و ارتباطات برای ایران بسیار حائز اهمیت است.
استرکیش لاروش در نشست توسعه پایدار برای گردشگری که در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برگزار شد، گفت: «گردشگری یکی از صنایع درحالرشد در جهان است و منبع اصلی درآمد بسیاری از کشورها به شمار میرود. هفت درصد از صادرات جهانی، یکیازدهم مشاغل و ۱۰ درصد از تولیدهای ناخالص داخلی جهان متعلق به صنعت گردشگری است.»
او افزود: «البته گردشگری مانند دیگر اشکال توسعه میتواند باعث بروز سهمی از مشکلات همانند جابهجایی اجتماعی، از دست رفتن میراث فرهنگی، وابستگی اقتصادی و فرسایش محیطزیست شود. درنتیجه فعالیتهای مرتبط با گردشگری با هر انگیزهای باید پایدار باشد. گردشگری پایدار حالتی از گردشگری است که در آن به افراد محلی، مسافران، میراثفرهنگی و محیطزیست ارج نهاده میشود.»
رییس دفتر منطقهای یونسکو بیان کرد: «در ۴۰ سال گذشته کنوانسیون یونسکو در مورد میراث جهانی، ارزشهای برجسته میراث مشترک ما را ارائه و حفظ و نگهداری کرده است. پایگاههای میراث جهانی شگفتیهای بینظیر طبیعی و فرهنگی و بیانگر گذشته و حال ما هستند زیرا این مکانها به همه انسانها تعلق دارند. پایگاههای میراث جهانی در سراسر جهان به مقاصد گردشگری تبدیل شدهاند و میتوانند با مدیریت صحیح تاثیر شگرفی بر توسعه اقتصاد محلی و پایداری طولانیمدت داشته باشند.»
او با اشاره به کارگاه آموزشی ظرفیتسازی که در سپتامبر ۲۰۱۶ با همکاری معاونت میراثفرهنگی و معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و سازمان یونسکو در حوزه توسعه استراتژی گردشگری پایدار در پایگاههای میراث جهانی ایران (پایگاه بیستون) برگزار شد گفت: «مباحثی نظیر تبدیل پایگاههای میراث جهانی به مقاصد گردشگری، ایجاد تعادل بین حفاظت از پایگاهها و افزایش شمار گردشگران، برنامههای آموزشی ویژه برای راهنمایان گردشگری و … در این کارگاهها مطرح شد.»
لاروش با اعلام خبر برنامه آموزشی ویژهای برای راهنمایان گردشگری که برای پایگاههای میراث جهانی و جاده ابریشم طراحی شده و قرار است بهزودی با همکاری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و یونسکو اجرا شود، بیان کرد: «این برنامه در راستای سال بینالمللی گردشگری پایدار برای توسعه برگزار میشود. همچنین یونسکو از سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در طرح پایلوت کریدور گردشگری شوش، شوشتر و چغازنبیل برای تبدیل این مکانها بهعنوان مقاصد یکپارچه گردشگری فرهنگی حمایت میکند.»
بسیاری از گردشگران بینالمللی اطلاعات زیادی از ایران ندارند
رییس دفتر منطقهای یونسکو با بیان اینکه سال گذشته یونسکو با سازمان گردشگری جهانی در برگزاری کنفرانس برند و بازاریابی گردشگری در اصفهان همکاری داشت، گفت: «بسیاری از گردشگران بینالمللی اطلاعات زیادی از کشور و تصویر واضحی از ایران در سر ندارند بنابراین برندسازی، بازاریابی و ارتباطات بسیار حائز اهمیت است.»
لاروش گفت: «علاوهبر کار در زمینه پایگاههای میراث جهانی، بر میراثفرهنگی زیر آب در خلیج فارس و دریای خزر نیز تاکید داریم. میراثفرهنگی زیر آب که هویت تاریخی دارند تمام بقایای وجود بشر است که زیر آب بوده یا هستند. خلیج فارس در بخشهای بزرگی با منظری پنهانشده روبهرو است و این احتمال وجود دارد که بهعنوان یک راه باستانی که از هندوستان و چین به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا عبور میکرده هزاران کشتی غرقشده را در خود جای داده باشد. این امر برای ما فرصت ارزشمندی فراهم میکند تا بتوانیم در مورد توسعه پایدار و گردشگری با موزههای زیر آب و با محوریت زمینی پژوهش کنیم.»
او افزود: «سال گذشته اولین کارگاه آموزشی درباره میراث فرهنگی زیر آب را در بندر گنگ برگزار کردیم و در چند ماه آتی کارگاه آموزشی دیگری برای پیگیری این موضوع برای باستانشناسان زیر آب برگزار خواهیم کرد.»
رییس دفتر منطقهای یونسکو با اشاره به برگزاری برنامههای آموزشی برای مدیران موزهها در ایران و کارگاه سهروزه ظرفیتسازی برای آنان با تاکید بر مستندسازی و سیاههبرداری، گفت: «موزهها و مجموعهها شیوهای مقدماتی است که با آن یادبودهای طبیعی و فرهنگی انسانی ملموس یا ناملموس پاسداری میشوند و درواقع فضاهایی هستند برای انتقال فرهنگ، گفتوگوی بینفرهنگی، یادگیری، بحث و آموزش.»
او خاطرنشان کرد: «موزهها همچنین نقش بسیار مهمی در آموزش و همبستگی اجتماعی ایفا میکنند. بهعلاوه موزهها از توسعه اقتصادی بهویژه در حوزههای فرهنگ، صنایع خلاق و گردشگری حمایت میکنند برای نمونه، گردشگران فرهنگی حداقل از یکی از موزهها در سفرشان به ایران بازدید میکنند. بنابراین توجه به موزهها بسیار حائز اهمیت است.»
ذینفعان باید از توسعه پایدار آگاهی داشته باشند
لاروش با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر شمار گردشگران بینالمللی در ایران بودهایم گفت: هم ما و هم بهشکل چشمگیری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ایران برای حفظ و ارتقای پایگاههای میراث فرهنگی کوشیدهایم. معتقدم داشتن سیاستها و چارچوبهایی برای شناسایی گردشگری پایدار بهعنوان وسیلهای مهم برای مدیریت میراث فرهنگی و طبیعی برای دولتها در سطح ملی و منطقهای و محلی بسیار مهم است.
رییس دفتر منطقهای یونسکو در ایران ادامه داد: باور دارم که نهایی کردن فرآیند پیشنویس برنامه ملی گردشگری بسیار اهمیت دارد و امیدوارم سند نهایی فشرده و عملی باشد و امکان اجرایی شدن در تمام سطوح ملی و استانی و محلی را داشته باشد. دفتر یونسکو نیز بهصورت مستمر و کامل از این فرآیند حمایت کرده و حمایت خود را ادامه خواهد داد.
او افزود: گردشگری راهی است برای شناساندن میراث به جهانیان. بیایید از این فرصت بینظیر برای ایجاد گردشگری مسوولانه و متعهدتری استفاده کنیم، گردشگریای که قادر باشد توانمندیهای بالقوهاش را در زمینههای شکوفایی اقتصادی، شمول اجتماعی، حفاظت فرهنگی و محیطزیستی و صلح و درک متقابل به سرمایه تبدیل کند.
لاروش با اشاره به این جمله مارک تواین که «سفر برای جلوگیری از تعصب و کوتهفکری بسیار مهم است و بسیاری از مردم بهشدت به آن نیازمندند» گفت: متاسفانه معتقدم امروزه این گفته همچنان صادق است؛ اگر در جهان امروز با یکمیلیارد گردشگر، هر مسافری متصدی میراث جهانی و سفیر گفتوگوی میان فرهنگها باشد میتوانیم فرصتهای جدیدی برای جوامع محلی ایجاد کنیم و بردباری، احترام و دوستی را میان افراد و ملتها ترویج دهیم و با همکاری یکدیگر سال بینالمللی گردشگری پایدار برای توسعه را ارتقا بخشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد