13 - 02 - 2025
حیف طلا که خرج مُطَلّا کند کسی
تسنیم- در حالی که هنوز صلاحیت بسیاری از پلتفرمهای حوزه فروش آنلاین طلا تایید نشده و دستورالعملهای دولتی درباره نگهداری طلای خریداران در بانک را رعایت نمیکنند و خالیفروشی دارند، تبلیغات اغواگرانه چنددهمیلیاردی آنها بزرگراهها را پرکرده است.
این روزها در صورتی که سرتان را در خیابان و بزرگراهها بالا بگیرید بهکرات تبلیغاتی درباره لزوم تبدیل کردن پول خود به طلا و اهمیت سرمایهگذاری در پلتفرمهای فروش آنلاین طلا را مشاهده میکنید.
با بررسی هزینههای تبلیغات این پلتفرمها با واقعیت عجیبی مواجه خواهید شد بهطوری که حداقل هزینه بیلبورد در سطح اتوبانها، 700میلیون تومان تا 5میلیارد تومان برای یک ماه است که اکنون تقریبا بیشتر آنها در دست این پلتفرمهاست.
براساس بررسیهای انجامشده، برخی پلتفرمها ماهانه 40 تا 50میلیارد تومان هزینه تبلیغات خود کردهاند که مشخص نیست این هزینهها از کجا تامین شده است.
حتی فضای مجازی نیز پر از تبلیغات مربوط به فروش طلای مجازی شده است که متاسفانه بسیاری از آنها تحت نظارتهای لازم نیستند و مرجع برخی حتی خارج از ایران است و در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، امکان پیگیری وجود ندارد.
از نکات قابلتوجه در این خصوص آن است که فقط تعداد محدودی (کمتر از انگشتان یک دست) از این پلتفرمها ذیل نظارتهای ثانویه وزارت صمت و بانک مرکزی فعالیت میکنند و دیگر پلتفرمها حتی طلای خود را نزد بانک کارگشایی (بانک ملی) ذخیره نکردهاند.
بر این اساس، عمده پلتفرمهایی که در فضای مجازی فعالیت میکنند (که شاید تعداد آنها به 30 نیز برسد) مجوزهای لازم را ندارند و بهاصطلاح «سبز نیستند»؛
اگر وضعیت پلتفرمهای مجاز یا سبز زودتر مشخص شود این مشکلات نیز حل خواهد شد اما مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، اسامی سکوهای مجاز را با وجود وعدههای قبلی اعلام نکرده است.
به همین منظور هیات مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار، برای جلوگیری از سردرگمیهای موجود و اتمام حجت، مسوولیت ساماندهی و تعیینتکلیف پلتفرمهای فروش آنلاین مصنوعات طلا و طلای خام را بهطور کامل به وزارت صمت واگذار کرد و حتی برنامه تعیینتکلیف 50روزه برای پلتفرمهای طلا تعیین شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد