17 - 12 - 2019
خبر
باورملی به داخلیسازی
مریم عبدالهزاده* – شاید این روزها سیگنالهای دریافتی از بازار خودرو و رفتار متقاضیان، حاکی از این موضوع باشد که افکار عمومی شرایط مطلوبی را برای بازار خودرو پیشبینی نمیکنند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که برای خروج از این شرایط ابتدا به ساکن باید وضعیت تولید را بهبود بخشید، زیرا ریشه اصلی بسیاری از نارساییهای ایجاد شده در بازار خودرو ناملایمتیهایی است که با تبدیل شدن به طوفان به بدنه این صنعت برخورد میکند، چراکه صنعت خودرو یک صنعت بینالمللی است که در آن مراودات و تبادلات علم، تکنولوژی و دانش، امکانات و ابزارها در بین کشورها صورت میگیرد و همین امر این صنعت را از بسیاری از صنایع متمایز میکند. قرار گرفتن این صنعت در لیست تحریمهای آمریکا شاید مسیرحرکت را با مشکل مواجه کند اما باید بدانیم که با وجود ظرفیتهای ناشناخته در صنعت خودرو قدرت مانور هنوز بالاست و یک قدرت قابل رقابت است و همین نقطه عطف در زمان تحریمها به نقطه ضعف مبدل نشود. از این رو تقویت قطعهسازی در کشور یکی از پارامترهای توسعه تولید داخل است. نقش اساسی قطعهسازی در گذر از بحران بارها مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است. توجه بیشتر به پلتفرمهای داخلی نکتهای است که باید مورد توجه واقع شود چراکه این پلتفرمها به طوری طراحی شدند که تولید خودرو با قطعات داخلی نیز میسر میشود و نیاز چندانی به قطعات خارجی ندارند و به شرکتهای بزرگ خودروسازی این امکان را میدهند که بتوانند در تولید بهتر عمل کنند. از سوی دیگر حتی ساخت خودرو بر پایه پلتفرمهای داخلی هزینههای تولید را کاهش خواهد داد و حتی فرصت صادرات خودرو را برای ارزآوری بیشتر فراهم خواهد کرد. با این حال باید روال تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخت داخل روی ریل قطعهسازان قرار بگیرد. هرچند از سوی دولت بارها به خودروسازان پیشنهاد شد که با الگو گرفتن از شرکتهای بزرگ خودروساز به تولید پلتفرم مشترک با خودروسازان دیگر اقدام کنند و هزینههای تولید را کاهش دهند اما به دلیل فراهم نشدن زیرساختها این طرح خیلی با قدرت ادامه پیدا نکرد و تولید پلتفرم مشترک به تولید خودرو مشترک منجر شد. هرچند در برخی موارد خودروسازان با دست خالی همچنان یکهتاز تولیداتی کاملا ایرانی شدهاند که جای تقدیر و حمایت دارد. به طور نمونه میتوان به تولید پژو ۳۰۱ خودرویی اشاره کرد که در زمان ایجاد پلتفرم برای تولید در داخل، شرکت پژو ایران را ترک کرد و حالا خودروساز ایرانی دست به تولید آن بدون کمک شرکت پژو زده است. این نکته جای تامل دارد که در زمان تحریم و در تنگنا قرارگرفتن این صنعت، امکانات، پتانسیل و ظرفیت کافی برای داخلیسازی وجود دارد و حال خودروسازان به این سمت حرکت کردهاند. قطعا انتظار میرود قطعهسازان هم همکاری لازم را داشته باشند. اگر قرار است در جنگ اقتصادی مبارزه پیروز باشیم، همه باید در جنگ باشند و اتحاد در گذر از بحران تنها به واسطه باور داشتن متخصصان و تولیدکنندگان داخلی است.
*کارشناس صنعت خودرو
فرشاد مقیمی مدیرعامل ایرانخودرو شد
گروه صنعت- فرشاد مقیمی، معاون سابق امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل جدید ایرانخودرو منصوب شد. مقیمی پیش از این معاون برنامهریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی بوده که آبانماه سال ۹۷ به سمت معاونت صنایع وزارت صمت منصوب شده بود. هفته گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت که خبر برکناری یکهزارع از مدیرعاملی ایرانخودرو را مطرح کرده بود، عباس علیآبادی مدیرعامل مپنا را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی کرده بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت هفته قبل از برکناری هاشم یکهزارع مدیرعامل ایرانخودرو خبر داد و گفت مدیرعامل ایرانخودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار میشود. افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرمافزاری یا خطای شخصی بوده است. یکهزارع از سال ۹۲ مدیریت ایرانخودرو را در اختیار داشت و بعد از شش سال از این شرکت خودروسازی رفت.
افزایش ۶/۱۱ درصدی تولید محصولات فولادی
گروه صنعت- معاونت طرح و برنامه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از رشد ۶/۱۱ درصدی محصولات فولادی خبر داد. بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار ماهه ابتدایی امسال، تولید محصولات فولادی در این دوره زمانی به هفت میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ تن رسید که نسبت به شش میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۰ تن عملکرد پارسال، ۶/۱۱ درصد رشد دارد. سعید زرندی معاونت طرح و برنامه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در این گزارش وضعیت شاخصهای بخش معدن را مورد بررسی قرار داده و افزوده است: وصول حقوق دولتی معدن در این دوره زمانی ۱۲۶ درصد رشد داشت و به رقم پنج هزار و ۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسید، وصول حقوق دولتی معادن در چهارماهه ابتدایی ۹۷ حدود دو هزار و ۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود. صدور تعداد ۳۳۸ فقره پروانه اکتشاف در بخش معدن در دوره این گزارش صادر شده و تعداد ۱۷۶ فقره گواهی کشف و ۱۹۸ فقره پروانه بهرهبرداری صادر شد که نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال ۹۷ به ترتیب ۶/۰، ۴/۳۰ و ۶/۷ درصد رشد داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد