19 - 03 - 2020
خبر
دولتیها صنعت را هیچگاه جدی نمیگیرند
مشکلات متعدد در حوزه صنعت و تولید کشور موجب رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و کارخانجات شده است تا قطب صنعت ایران سقوط کند و بسیاری از استانها شاهد رکود و تعطیلی در بخش تولید باشند، موضوعی که موجب عقیم شدن فرصتهای اشتغالزا در بحبوحه بحران بیکاری در کشور شده است.
حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سالهای گذشته با چالشهای متعددی مواجه بوده، چالشهایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است. طی سالهای گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانهها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.
به این ترتیب اگرچه رکود یا رونق صنعت فولاد بهعنوان یکی از صنایع تاثیرگذار در تولید ناخالص داخلی، ارتباط مستقیمی با شرایط کلان اقتصادی دارد اما به عقیده کارشناسان اگرچه رکود اقتصادی در کشور هنوز برطرف نشده است اما با بررسی دقیق مشکلات یا کاستیهای این صنعت میتوان به راهکارهایی برای عبور از بحران دست یافت که حالا برای مدت زیادی صنعت فولاد را گرفتار خود کرده است.
در همین رابطه، علیرضا سقیری فعال صنعت فولاد با تاکیدبر ادامه روند مشکلات در این صنعت به «جهانصنعت» گفت: جنس مشکلات صنعت فولاد از یکدیگر بسیار متفاوت است. به این ترتیب که برخی مشکلات این صنعت از درون آن ناشی میشود و بخشی دیگر مشکلاتی خارجی هستند که به فولادسازان تحمیل میشوند. به گفته این صنعتگر، به هر روی پیکر صنعت ایران در هر گوشهای با زخمهای کهنهای درگیر است؛ زخمهایی که درمان آنها نیازمند تدبیر و چارهاندیشی جدی است و هر روز تاخیر در مداوای این بیمار محتضر میتواند تبعات جبرانناپذیری در بخش اشتغال و تولید کشور به دنبال داشته باشد. در واقع دولتیها هیچگاه صنعت را جدی نمیگیرند. سقیری با تاکید بر اینکه این صنعت با توجه به ارزآوری بالا هیچ گاه روی خوش ندیده گفت: قوانین و بوروکراسیها شرایط را برای تولیدکننده و عرضهکننده محصولات این صنعت بسیار سخت کرده تا جایی که دیگر هیچ اعتمادی به ادامه فعالیت در این صنعت به چشم نمیخورد.این فعال و صنعتگر در ادامه یادآور شد: گرانیها و کمبودها بزرگترین ضربه به صنعت است. توسعه این صنعت به فضای رقابتی صحیح و کسبوکار بستگی دارد. حال با شرایط رکود و گرانی فعالی دیگر قادر به ادامه کار نیست.به گفته سقیری، دولت هم این صنعت را مانند سایر صنایع به بازی گرفته و در هیچ شرایطی برای حق و حقوق از دست رفته ما اقدام جدی و موثر انجام نمیدهد.
جای خالی بستههای حمایتی
با تاکید بر مشکلاتی که گریبان صنایع را گرفته،اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا برای واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارائه وثیقههای واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف بدهیهای واحدهای تولیدی، اعمال قوانین گمرکی مناسب برای تسهیل در ورود ماشینآلات و مواد اولیه، اعمال قیمتهای ترجیهی حاملهای انرژی برای واحدهای صنعتی و افزایش سهمیههای سوخت، تسهیل در شرایط تخصیص سهمیه مواد اولیه پتروشیمی و فلزی در بورس، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکلدار، تامین سرمایه درگردش مورد نیاز، ایجاد ثبات در بازار ارز، تامین زیرساختها در شهرکها و نواحی صنعتی، بازنگری در قوانین مرتبط با فضای کسبوکار، حمایتهای مورد نیاز در حوزه بیمه و مالیات، حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و... از جمله راهکارهایی است که صنعتگران در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی مطرح کردهاند که امید میرود در بستههای حمایتی دولت این موارد مورد توجه قرار گیرد.
رنگ ۶۰ درصد گران شد
تسنیم- مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ اعلام کرد: قیمت رنگ با تایید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به طور رسمی ۶۰ درصد افزایش یافت. شهلا چپنویس مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ با ارسال نامهای به واحدهای تولیدی از موافقت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۶۰ درصدی قیمت رنگ، خبر داد. متن این نامه به شرح زیر است. پیرو مکاتبات و جلسات حضوری تعاونی تولیدکنندگان رنگ و انجمن تولیدکنندگان رنگ ورزین ایران با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در ارتباط با افزایش نرخ ارز، افزایش بیرویه و غیرمتعارف مواد اولیه رنگ و ارائه اسناد و مدارک چند واحد تولید به سازمان مذکور، در نتیجه در جلسه مورخ ۲۲/۷/۹۷ در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با حضور اعضای هیاتمدیره و کارشناسان تعاونی، انجمن، افزایش ۶۰ درصدی قیمتهای کارشناسی انجمن و تعاونی رنگ مورد تایید و مبنای سازمان مذکور قرار گرفت و مقرر شد کلیه واحدهای تولید لیست قیمتهای خود را تا سقف ۶۰ درصد در سامانه ۱۲۴ وارد کنند.
بدیهی است مسوولیت عدم ثبت در سامانه ۱۲۴ و افزایش خارج از سقف ۶۰ درصد ارائه شده به عهده واحد تولیدی خواهد بود و در صورت پیگیری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خود پاسخگو خواهند بود.
اختصاص ۲۳ هزار حلقه لاستیک سنگین
۲۳ مهر – هزارحلقه لاستیک سنگین اتوبوسی برای ناوگان حملونقل جادهای برای انتقال زائران اربعین اختصاص یافت. آمارهای ارائه شده معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد ۱۸ هزار و ۵۰۰ حلقه لاستیک سنگین اتوبوسی ویژه حملونقل جادهای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است. همچنین حدود چهار هزار و ۴۰۰ حلقه لاستیک سنگین ناوگان حملونقل درونشهری اتوبوسی نیز که در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی مورد استفاده قرار میگیرند به وزارت کشور تخصیص یافتهاند. به این ترتیب در مجموع با هدف تسهیل خدمترسانی به زائران اربعین و تامین نیاز بازار در این دوره زمانی ۲۲ هزار و ۹۰۰ حلقه لاستیک سنگین به اتوبوسهای ویژه حملونقل جادهای و درونشهری زائران اختصاص داده شده است. بر این اساس از ابتدای سالجاری تا پایان مهر ماه بیش از ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل و ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین وارداتی توزیع شده است. آمارهای ارائه شده نشان میدهد از ابتدای آغاز طرح توزیع لاستیک با حواله و نرخ مصوب یعنی از چهاردهم تیرماه سالجاری تا پایان مهر ماه، ۳۸۶ هزار حلقه لاستیک وارداتی و تولید داخل در اختیار شبکه حملونقل قرار گرفته است.این گزارش حاکی است جهت رفع نیاز ناوگان سوخترسانی کشور تعداد ۱۵۰۰ حلقه لاستیک سنگین به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی جهت رفع نیاز اختصاص یافت.
دولت برای نجات صنعت قطعهسازی
تصمیم فوری بگیرد
تسنیم- رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو با بیان اینکه درحال حاضر طلب قطعهسازان از شرکتهای خودروسازی به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تولید و داخلیسازی قطعات در کشور حمایت فوری دولت از صنعت قطعهسازی را میطلبد. محمدرضا نجفیمنش با اشاره به اینکه با قطع همکاری شرکت رنو با خودروسازان کشور چارهای جز داخلیسازی قطعات مورد نیاز نداریم، اظهارداشت: تولید و داخلیسازی قطعات در کشور حمایت فوری دولت از صنعت قطعهسازی را میطلبد چراکه امروز آنها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر طلب قطعهسازان از شرکتهای خودروسازی به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: البته در شش ماهه امسال هم خودروسازان به خاطر قیمتگذاری خودرو با ضرر پنج هزار میلیارد تومانی روبهرو شدهاند.
رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو تصریح کرد: اگر امروز کمکی به قطعهسازان نشود آنها مجبور به تعدیل نیرو و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی خود هستند. کمااینکه امروز هم روند تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی با سرعت انجام میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد