20 - 04 - 2020
خبر
واکنش نوبخت به ابهامات یارانه ۴۲۰۰ میلیارد تومانی
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گفت: هر ماه ۴۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی پرداخت میشود اما این رقم فقط مربوط به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی واریزی به ازای هر فرد نیست.
محمدباقر نوبخت در واکنش توئیتری به شبهاتی که در مورد رقم ۴۲۰۰ میلیارد تومانی یارانهها وجود دارد پاسخ داد.
وی تصریح کرد: این یارانه فقط مربوط به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست که به ۷۸ میلیون نفر پرداخت میشود. حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی براساس جدول مصارف تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ پرداخت میشود.
به گزارش ایرنا، دولت هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی به ۷۸ میلیون نفر ۳۵۴۹ میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز میکند که با ۷۰۰ میلیارد تومانی که به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت میشود، مجموع آن به ۴۲۰۰ میلیارد تومان میرسد.
چالش افزایش حقوق کارکنان در بودجه ۹۸
در کنار بحثهایی که درباره افزایش حقوق کارکنان در سالجاری وجود داشت، اکنون با ورود لایحه به صحن علنی مجلس، نحوه پرداخت یعنی افزایش پلکانی یا یکسان بودن حقوق نیز به چالشی دیگر تبدیل شده است.
دولت لایحه بودجه سالجاری را با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان به مجلس ارائه کرد که از همان ابتدا در رابطه با همین نرخ، بحثهایی مطرح شد و مخالفانی داشت، چراکه معتقد بودند با توجه به شرایط خاص اقتصادی فعلی و همچنین در سال آینده، ۲۰ درصد نمیتواند پاسخگوی شرایط معیشتی مردم باشد و آنها را تامین کند.
گرچه در نهایت رایزنیها درباره لایحه بودجه و درصد افزایش حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق به نرخ ۲۰ درصد ختم شد، ولی این پایان ماجرا نبود و همچنان موافقان و مخالفان ابعاد دیگر آن را مدنظر دارند.
ظاهرا آنچه در تلفیق رخ داد این بود که دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق به صورت یکسان را پیشنهاد کرده و در نهایت در کمیسیون نیز در مورد آن اجماع شده است و پرداخت پلکانی که در سالجاری اجرایی شد، فعلا مصوب نیست.
مروری بر اظهارات نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون اقتصادی مجلس از این حکایت دارد که برخی معتقدند افزایش حقوق به صورت یکسان نمیتواند برای اقشاری که دریافت حداقل دارند پاسخگو باشد و اثری در وضعیت اقتصادی آنها ندارد به طوری که گفته میشود افزایش ۲۰ درصدی حقوق نمیتواند نیازهای زندگی کسانی که زیر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند را پاسخگو باشد. از این رو تاکید دارند که باید افزایش به صورت پلکانی باشد و گروههای پایینتر از رشد بیشتری برخوردار شوند.
از سوی دیگر افزایش پلکانی حقوق هم مخالفان خود را دارد. این در حالی است که در سالجاری افزایش حقوق به صورت حداکثر ۲۰ درصد تعیین شد و در آن افرادی که بالاترین حد حقوق را داشتند تقریبا از افزایشی برخوردار نشده و در نهایت افرادی که در رده پایینتر قرار داشتند، حقوق بیشتری دریافت کردند.
راهاندازی شبکه ملی بهرهوری در سال ۹۸
رییس سازمان ملی بهرهوری ایران در مورد جدیدترین آمارهای بهرهوری گفت: بهرهوری نیروی کار در سال ۹۶ صفر، بهرهوری سرمایه ۲/۴ و بهرهوری کل عوامل تولید ۳/۱ درصد بوده، این در حالی است که هنوز بانک مرکزی اطلاعات و آمارهای پایه برای محاسبه بهرهوری در سال ۹۷ را اعلام نکرده است.
فاطمه پهلوانی در این خصوص اظهار کرد: بهرهوری نیرویکار کل اقتصاد در سال ۹۶ بر اساس ارزش افزوده به قیمت جاری به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان بوده است.
وی با اشاره به برنامههای سازمان در سال ۱۳۹۸ از جمله ترویج فرهنگ بهرهوری و گفتمانسازی در این زمینه، راهاندازی شبکه ملی بهرهوری با بهرهگیری از همه ذینفعان و ذینفوذان را از راهبردهای مهم این سازمان در سال آینده دانست و تصریح کرد: تلاش میکنیم برآورد اولیه از وضعیت بهرهوری دستگاههای اجرایی را تا اواخر اردیبهشتماه آینده اعلام کنیم. اگرچه این کار پیچیدگیهای زیادی دارد، زیرا محاسبه شاخص بهرهوری اقتصادی در هر دستگاه متفاوت است.
رییس سازمان ملی بهرهوری ایران با اشاره به بندهای ۲۳گانه سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: در بندهای ۲ و ۳ به رقابتپذیری و ارتقای بهرهوری اشاره مستقیم شده است و با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم و فشارهایی بر کشور وارد میشود، باید بیش از گذشته بر تواناییها و ظرفیتهای داخلی مبتنی بر ارتقای بهرهوری اتکا کنیم.
افتتاح شعبه تخصصی بانک- بیمه سامان
شعبه تخصصی بانک- بیمه سامان همزمان با چهاردهمین سالگرد تاسیس بیمه سامان افتتاح شد.
به گزارش «جهان صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت بیمه سامان، شعبه تخصصی بانک- بیمه سامان با حضور احمد طاهریبهبهانی مدیرعامل بانک سامان، احمدرضا ضرابیه مدیرعامل و داوود الماسی معاون اجرایی شرکت بیمه سامان، همزمان با چهاردهمین سالگرد تاسیس بیمه سامان افتتاح شد.
این شعبه کار پشتیبانی مشتریان بانک سامان که خدمات بیمه سامان را نیز دریافت میکنند، انجام میدهد. این خدمات پشتیبانی شامل همه اقدامات بیمهای از مرحله صدور تا پرداخت خسارت است. مجتمع تخصصی بانک- بیمه سامان در مجتمع داریوش واقع در خیابان فرشته قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بیمه سامان در مراسم افتتاح این شعبه با بیان اینکه راهاندازی شعبه بانک- بیمه از ابتدای فعالیت بیمه سامان در ذهن مدیران بوده است، گفت: برای اجرایی شدن این ایده، انواع روشها تجربه شد و آنچه امروز افتتاح شده است، برآیند همه آن سعی و خطاهاست. احمدرضا ضرابیه با بیان اینکه مقوله بانک- بیمه در جهان بسیار تجربه خوبی بوده، اما راهاندازی آن در ایران با مشکلاتی مواجه بود، اظهار داشت: شعبه بانک- بیمه سامان حاصل یک روند تکاملی است و میتوان ادعا کرد که یکی از نمونههای منحصربهفرد در کشور است.
وی اعتقاد همه مدیران ارشد و لایههای میانی مجموعه مالی سامان به راهاندازی شعبه بانک- بیمه را عامل اصلی پیادهسازی نهایی این طرح دانست و خاطرنشان کرد: همه مجموعه سامان دست به دست هم دادند تا امروز شاهد افتتاح این شعبه باشیم.
به گفته ضرابیه، ارائه خدمات بیمهای به مشتریان بانک سامان با سادهترین روش، همواره در دستور کار مجموعه سامان بوده است، ادامه داد: هدف نهایی شرکت بیمه سامان از فعالیت در مجموعه بانک- بیمه این است که برای مشتریان بانک سامان، ارزش ایجاد کنیم، بنابراین ما به دنبال فروش یا سودآوری برای بیمه سامان نیستیم.
مدیرعامل شرکت بیمه سامان با اظهار خشنودی از اینکه بانک- بیمه سامان پس از فراز و نشیب بسیار و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم افتتاح شده است، گفت: وضعیت بیمه سامان از بعد ارائه خدمات و محصولات، رضایت نهاد ناظر، کیفیت نیروی انسانی، گستردگی شبکه فروش، توانگری مالی و سرمایه در بازار بیمه کشور درخشان است.
وی با تاکید بر اینکه بیمه، چیزی جز اعتبار نیست، ادامه داد: اعتبار مجموعه سامان، پشتوانه بیمه سامان است و ما تلاش میکنیم از حداکثر این اعتبار برای خدمترسانی به مشتریان بانک سامان استفاده کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد