29 - 04 - 2020
خبر
معاون وزیر راهوشهرسازی:
موفقیت مراکز لجستیک در گرو قیمت واقعی سوخت
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی گفت: مراکز لجستیک زمانی به موفقیت دست مییابد که وضعیت اقتصاد حملونقل اصلاح شود؛ یعنی قیمت خودرو سنگین و در مقابل قیمت سوخت به نسبت شرایط اقتصادی کشور واقعی شود. مهرداد تقیزاده با اشاره به ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک از سوی وزیر راهوشهرسازی و مزایای تهیه این سند برای کشور اظهار کرد: نقش مراکز لجستیک در کشور به شکلگیری و توسعه حملونقل ترکیبی کمک میکند. با شکلگیری یک مرکز لجستیک، فعالیتهای دیگری از قبیل انبارداری در فضای باز، بسته و کانتینری، همچنین صنایع تولیدی، تبدیلی و بستهبندی که اشتغالزایی هم به دنبال دارد، شکل خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه شکلگیری مراکز تولید و بستهبندی در کنار فرآیند حملونقل ریلی و جادهای کالا موجب کاهش هزینههای حمل به دلیل کاهش فاصله رسیدن ناوگان حملونقلی به یک مرکز تولیدی میشود، افزود: در صورت گستردگی یک پهنه لجستیکی در کشور میتوان شاهد شکلگیری فعالیتهای گردشگری در داخل مرکز لجستیک نیز بود. وی یکی از اقدامات انجامشده در راستای تدوین سند آمایش مراکز لجستیک کشور را اصلاح ذهنیت اشتباه در مورد جانمایی مراکز لجستیک بر اساس میل سرمایهگذار عنوان کرد و گفت: در این راستا مطرح شد که جانمایی مراکز باید بهصورت یکپارچه و از طریق متولی حملونقل کشور یعنی وزارت راهوشهرسازی مشخص شود تا بیشترین سود و کمترین ضرر نصیب بخش خصوصی شود.
رشد رسوب کالا در بنادر
مهر- مدیرکل امور بندری سازمان بنادر با تشریح علل افزایش رسوب کالا در بنادر، از بخشنامهای جدید برای تسریع در ترخیص کالا خبر داد و گفت: کالایی که بیش از ۲ ماه در بندر بماند، متروکه تلقی خواهد شد. روانبخش بهزادیان با تشریح علل افزایش رسوب کالا در بنادر اظهار کرد: در سال ۹۶ برای حدود ۱۰۸ میلیون تن کالای غیرنفتی مشتمل بر ۳ میلیون TEU کانتینر در بنادر کشور عملیات بندری و ترخیص کالا انجام شده است و در حال حاضر ترکیب موجودی ۱۳۹ هزار کانتینر دپو شده در بنادر کشور بدین صورت است که ۵۰ درصد از آنها مربوط به قبل از سال ۹۷ و ۵۰ درصد دیگر مربوط به شش ماه اخیر است. وی ادامه داد: به طور متوسط میزان رسوب کانتینر نسبت به کل عملیات کانتینری بین ۵ تا ۷ درصد است که رسوب کالا و کانتینرهای سنواتی در فرآیند متروکه برابر ضوابط و قوانین مربوطه در حال پیگیری و اقدام هستند.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: از سوی دیگر رویه درخواستی صاحبان کالا برای کانتینرهای موجود عبارتند از ۶۰ درصد برای واردات، ۲۰ درصد برای ترانزیت خارجی و مابقی به قصد مصرف در منطقه اقتصادی و ترانشیپ در بنادر نگهداری میشود.
وی یادآور شد: رسوب کالاهایی که به قصد واردات به سرزمین اصلی در بنادر نگهداری میشوند دلایل متعددی دارد که مهمترین آن مسائل بانکی، عدم صدور کد رهگیری و عدم تخصیص به موقع ارزش بانکی است چرا که فروشنده به دلیل عدم دریافت وجه کالای فروخته شده، اجازه انتقال کالا و واگذاری اسناد حمل را صادر نمیکند. در نتیجه خریدار که همان واردکننده ایرانی است، امکان آزادسازی کالا و متعاقبا، ترخیص آن را ندارد. لازم است تا بانکها نیز در این رابطه اقدامات عاجلی به عمل آورند یا اولویتبندیهای کالایی، مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
رسوب کالای غیرکانتینری و کالاهای اساسی در بنادر کشور در حال افزایش است. در پایش سازمان بنادر، کالاها به سه گروه کالاهای کانتینری، کالاهای غیرکانتینری و کالاهای اساسی تقسیم میشوند. براساس آمار ارائه شده، میزان رسوب کالاهای کانتینری در ۴ شهریور ماه ۱۴۲هزار و ۹۹ کانتینر بوده که در ۱۲ شهریور ماه به ۱۴۶ هزار و ۱۶۳ کانتینر افزایش یافته اما این رقم در ۱۹ شهریور ماه به ۱۳۹ هزار و ۵۷۱ کانتینر کاهش یافته است. در مورد کالاهای غیرکانتینری هم، جداول ذیل نشان میدهد میزان رسوب این کالاها در ۴ شهریور ماه ۶ میلیون و ۷۱۳هزار و ۶۸۹ تن بوده که در ۱۲ شهریور ماه به ۶ میلیون و ۶۷۳هزار و ۷۵۶ تن کاهش یافته و در ۱۹ شهریورماه به ۶ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۶۹۰ تن افزایش یافته است. در مورد کالاهای اساسی نیز جداول گویای آن است که میزان رسوب این گروه از کالاها در ۴ شهریورماه ۱میلیون و ۹۱۰هزار و ۲۶۰ تن بوده که در ۱۲ شهریور ماه به ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۲۹ تن افزایش یافته و در ۱۹ شهریورماه به ۲میلیون و ۳۹۲هزار و ۵۶۵ تن افزایش یافته است. بنابراین روند رسوب کالاهای اساسی کاملا افزایشی بوده است و این میتواند به منزله زنگ هشدار برای مسوولان تنظیم بازار داخلی باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد