17 - 05 - 2020
خبر
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خبر داد:
سهم ۱۰۷ تنی شهرتهران در تولید زباله بیمارستانی
ایسنا- رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از تولید روزانه ۱۰۷ تن زباله بیمارستانی در شهر تهران خبر داد.
زهرا صدراعظم نوری در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به تولید روزانه ۱۰۷ تن زباله بیمارستانی در شهر تهران گفت: چند سالی است که درد بیدرمان پسماند پزشکی گریبان پایتخت را گرفته است. مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر است مبادرت به تولید دهها تن زباله پزشکی کرده که با سرنوشتی نامعلوم و بیسامان در طبیعت رها شده و بیمحابا بر پیکره محیطزیست زخم کاری میزند.
او اضافه کرد: هر چند به دلیل عدم ثبت اطلاعات توسط متولیان امر متاسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی در اختیار نیست اما بر اساس آمار تقریبی که توسط کارگروه مدیریت پسماند استان تهران ارائه شده روزانه ۱۱۵ تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید میشود که از این رقم ۱۰۷ تن سهم شهر تهران محسوب میشود که از حدود هفت هزار مرکز درمانی جمعآوری میشوند.
نوری ادامه داد: ذکر همین آمار نشاندهنده ضرورت ساماندهی اصولی در خصوص نحوه جمعآوری و حمل و نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی است حال آن که در عمل وضع به گونههای دیگری است و علی رغم ماهیت خطرناک زبالههای بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبرانناپذیر انسانی و محیطزیستی چالشهای بیشماری در اجرا وجود دارد.
رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد با وجود آنکه مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ و ضوابط و روش مدیریت اجرایی به پسماند پزشکی مصوب سال ۱۳۸۶ که بر طبق آن صراحتا وظایف و تکالیف دستگاهها و نهادهای ذیربط تعیین شده است اما از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.
او با اشاره به این که مطابق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت کلیه پسماندهای صنعتی که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز میشود، به عهده تولیدکننده است خاطرنشان کرد: تنها در صورت تبدیل این پسماندها به پسماندهای عادی، امکان واگذاری آن به شهرداریها وجود دارد. از سویی بر اساس ماده ۱۳ همان قانون، مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش بازیافت آنها در محیط ممنوع است. این در حالی است که وجود تعارضات میان دستگاهها زمینه مناسبی برای موجسواری قانونگریزان فراهم کرده است.
نوری بیان کرد: از ۱۰۷ تن زباله تنها ۷۸ تن آن هم فقط به تعداد یک هزار و ۵۵۳ مرکز از ۱۷۰۰ مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل میشود و مابقی به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به سلامت جامعه، عدم انعقاد قرارداد با شهرداری و فرار از پرداخت تعرفه، جمعآوری و دفع بهداشتی، با پسماند عادی مخلوط و درسطح شهر رها میشود.
او تاکید کرد: عمق فاجعه زمانی مشخص میشود که بر اساس اعلام سازمان محیطزیست تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستانها به صورت قابل قبول انجام میشود و در بقیه نامطلوب گزارش شده است و از سوی دیگر با وجود دستگاههای بیخطرساز صراحتا به عدم تعیین بیخطر شدن پسماندهای پزشکی اشاره شده است. در چنین شرایطی شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالشهای بزرگی مواجه خواهد شد چرا که هم در بحث تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی و زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: از وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و هم به عنوان متولی مدیریت پسماند پزشکی در جایگاه تولیدکننده میخواهم ضمن پذیرش مسوولیتهای خود در امر امحاء و بیخطرسازی این قبیل زبالهها اقدام جدی انجام دهند. همچنین از وزیر پرتلاش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انتظار دارم به منظور اعزام کلیه مراکز درمانی تحت نظارت خود جهت رعایت قانون و دستورالعملهای موجود در زمینه پسماند پزشکی تمهیدات لازم را اتخاذ و دستور عاجل به همه دستگاههای ذیربط ابلاغ کند.
اعتبارات مورد نیاز برای عملهای جراحی در ۵ سال در ۱ سال هزینه شد
طرح تحول سلامت به نفع پولدارها تمام شد
ایلنا- رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت:اجرای طرح تحول سلامت باعث شد اعمال جراحی بدون اندیکاسیون واقعی انجام شود و هم اینکه تعداد عملهایی که یک دولت باید برای آن پنج سال هزینه میکرد، ظرف یک سال هزینه شد که باعث گرفتاری دولت شده و کمبود بودجه به وجود آمد. محمد رازی با انتقاد از اجرای طرح تحول سلامت اضافه کرد: وقتی قرار است طرحی اجرا شود، اول از همه باید به صورت پایلوت اجرا شده و اگر جواب داد، فراگیر شود و این کار با عمر یک وزارت تمام نمیشود. متاسفانه در کشور ما هر کسی که به قدرت میرسد یک طرح را در ذهن خود دارد بدون اینکه از قبل روی این طرح کار شده باشد و بلافاصله شروع به اجرا میکند. اینگونه طرحهای کلان نیاز به برنامهریزی چندساله و تصویب مجلس دارد و حتی ممکن است به عمر دولت پیشنهاددهنده کفاف ندهد و دولت بعدی موظف به اجرای آن شود.
او با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت هم شامل قشر آسیبپذیر و هم قشر با درآمد بالا میشود، بیان کرد: معمولا چون قشرهای آسیبپذیر و کمدرآمد رانتی ندارند و در جریان امور نیستند، از این طرح کمتر استفاده کردند و کسانی که درآمد بالاتری داشتند، به دلیل دسترسی به اخبار و اینترنت بسیار راحت از اخبار باخبر شدند و از این طرح استفاده کردند. افرادی که استطاعت مالی داشتند، عملهای جراحی گرانقیمت را که باید در بیمارستانهای خصوصی انجام میشد، را در بیمارستانهای دولتی انجام دادند و از بودجه دولت برای آنها هزینه شد، در حالی که بسیاری از افرادی که ذیحق بودند، مراجعه نکردند. به طور مثال فردی که آرتروز دارد، باید عمل کند و پروتز بگذارد، اما بسیاری اصلا اطلاعی نداشتند که میتوانند با کمترین هزینه درمان شوند، اما در مقابل افرادی که نیازی به عمل با هزینه کم نداشتند، این کار را انجام دادند.
رازی بیان کرد: هزینههایی که برای طرح تحول سلامت پرداخت کردند، باید در بالا بردن تجهیزات و کارآمد کردن بیمارستانهای دولتی و پرداخت حقوق مکفی به کادر بیمارستانهای دولتی صرف میشد تا خدمات بیمارستانهای دولتی را بالا برده و کیفیت و استاندارد بیشتری وجود داشته باشد تا در نهایت نیاز به مراجعه به بخش خصوصی وجود نداشته باشد.
رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران تاکید کرد: وزارت بهداشت به دلیل اینکه نتوانست منابع مالی طرح تحول سلامت را به درستی صرف تجهیز مراکز دولتی کرده و کیفیت و رضایت بیماران را از این مراکز جلب کند به دنبال فشار به بخش خصوصی است، متاسفانه این موضوع در کشور ما نهادینه شده است و کسانی که کار نمیکنند مزاحم کار دیگران میشوند. این نوع عملکرد باعث فرار بیماران از بخش دولتی به بخش خصوصی شده است، در صورتی که میتوانست با فعال کردن بخش دولتی از مراجعه بیماران به بخش خصوصی جلوگیری کند تا مردم از جیب خرج نکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد