20 - 05 - 2020
خبر
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی:
دلار ۴۲۰۰ تومانی نگیریم، ناچاریم قطارها را متوقف کنیم
فارس- دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی با تاکید بر اینکه سفر به عنوان کالای اساسی باید حفظ شود، چون برای کشور منافع دارد، گفت: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش ریلی مسافری اختصاص نیابد، به ناچار برای رعایت ایمنی، سیر قطارها متوقف میشود. مجید بابایی در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حملونقل ریلی اظهار داشت: سرانه مسافرت با قطار در کشور ما بسیار پایین است. این رقم در کشوری مثل سوییس ۲۵۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان ۱۲۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران ۱۶۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال است.
وی گفت: طبق برآورد سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال ۸۴ تعداد ۳۵۰ میلیون نفرسفر با ناوگان شخصی انجام شد که این رقم در سال ۹۴ به ۶۹۰ میلیون نفرسفر رسیده است. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی بیان کرد: در سال ۸۴ میزان ۴۱۵ میلیون نفرسفر از طریق وسایل نقلیه عمومی جادهای انجام شد که در سال ۹۴ این رقم به ۲۹۰ میلیون نفر سفر کاهش یافت.
بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مابهالتفاوت قیمتهای واقعی و قیمتهای فعلی بلیت به شرکتهای ریلی پرداخت شود، گفت: سفر باید کالای اساسی فرض شود، چون منافع قابل توجهی برای کشور دارد، بنابراین باید سفر در کشور حفظ شود. حال اگر در سبد تخصیص ارز دولت، شرکتهای ریلی در بخش کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار نگیرند، حرکت قطارها متوقف میشود.
ممنوعیت بخش دولتی برای ساخت فرودگاه جدید
قائممقام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ممنوعیت بخش دولتی برای ساخت فرودگاه جدید در کشور خبر داد. حسین اسفندیاری اظهار کرد: با توجه به اینکه کماکان تقاضای ساخت فرودگاه جدید در شهرهای کشور وجود دارد و از طرفی ممنوعیت ساخت فرودگاههای جدید توسط بخش دولتی در قانون برنامه ششم را داریم بنابراین ساخت فرودگاههای نسل سوم که طرح ایجاد آن در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تهیه و جهت تصویب به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه شده است، در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: ساخت و بهرهبرداری از این فرودگاهها بسیار کمهزینهتر از فرودگاههای نسل اول و دوم است و با توجه به ورود هواپیمایی ۴۰ تا ۶۰ نفره به ناوگان شرکتهای هواپیمایی امکان برقراری پرواز در این فرودگاهها و اتصال آن به فرودگاههای اصلی وجود خواهد داشت. وی تاکید کرد: موضوع بحث واگذاری فرودگاههای فعلی مطرح نیست و آنچه در برخی رسانهها بازتاب داده شده است، مربوط به فرودگاههای نسل سوم است که طرح آن در شورایعالی هواپیمایی کشوری در انتظار تصویب است.
وی یادآور شد: فرودگاههای نسل اول بر اساس استانداردها و نیازهای اصلی کشور قبل و بعد از انقلاب ساخته شدهاند که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پروازها در این فرودگاهها انجام میشود. فرودگاههای نسل دوم نیز عمدتا در دهه هفتاد و پس از فرودگاههای نسل اول با هدف رفع محرومیت و توسعه اقتصادی – اجتماعی و با توجه به نقشی که ایجاد فرودگاه و حملونقل هوایی در توسعه مناطق دارد و موجب رفت و آمد آسانتر و سریعتر نخبگان دانشگاهیان، تجار، صاحبان کسبوکار، پزشکان و مقامات دولتی و غیره میشود، ساخته شدهاند.
وی افزود: برخی از این فرودگاهها با توجه به کمبود هواپیما و ناوگان مناسب بلااستفاده شدند که اکنون با ورود هواپیماهای کوچک مناسب ۶۰-۴۰ نفره تعدادی از این فرودگاهها فعال شده که از جمله آنها میتوان به فرودگاههای همدان، جهرم، پارسآباد و کلاله و تعداد دیگری از فرودگاهها اشاره کرد.
شهرداری نگهبان حقوق شهروندان
محبوبه ابوالقاسمی- شهرقدس – شهردار قدس در حاشیه همایش صیانت از حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی برگرفته از قانون اساسی میباشد و هر دستگاهی بنابر شرایط و حوزه خدمات و شرح وظایفی که تعیین شده مسئول پاسداشت بخشی از حقوق شهروندی است.
مسعود مختاری در ادامه افزود: ماده ۵۵ قانون شهرداریها به این مهم اختصاص دارد. شهرداری موظف است با ایجاد مراکز تفریحی، فرهنگی، رعایت اصول شهرسازی، نظارت بر ساختوسازها و … نگهبان حقوق مردم باشد. در حوزه شهرداریها حقوق شهروندی بر دو بخش است. بخشی از آن برعهده حوزه مدیریت شهری است و وظایفی که در قبال مردم تعریف شده است و بخش دیگر سهمی است که شهروندان نسبت به شهر خود دارند به عنوان مثال شهرداری موظف است که زبالهها را جمعآوری کند و وظیفه شهروندان این است که یک بار در روز و در ساعت مشخصی به صورت بهداشتی و تفکیک شده زبالههای خود را به اماکن درنظر گرفته شده منتقل کنند.
مختاری در خصوص بافت فرسوده و تراکم آن در شهرقدس اظهار داشت: بیشترین فضای بافت ناکارآمد و فرسوده شهری در شهرهای استان تهران مربوط به شهرقدس میباشد. بافت فرسوده شامل قطعات ریزدانه با متراژ پایین و فاقد استحکام بنای لازم و نورگیر مناسب، معابر کمعرض است. طبق آمار بافت ناکارآمد در شهرقدس ۲۷۰ هکتار میباشد در حقیقت ۱۰ درصد از بافت کل شهرقدس جزو بافت فرسوده محسوب میشود. متاسفانه حدود ۱۱۴ هزار نفر از کل جمعیت شهر و به عبارت دیگر یکسوم از جمعیت شهرقدس در بافت فرسوده زندگی میکنند .
وی عنوان داشت: برنامه شهرداری جهت برونرفت از این مشکل استفاده از ظرفیتی است که دولت برای احیای بافت فرسوده قرار داده. به عنوان مثال هزار فقره وام بهسازی و نوسازی بافت فرسوده به شهرقدس تعلق گرفته است ضمنا شهرداری در بافت فرسوده پروانههای ساختمانی را به صورت رایگان صادر میکند اما شهروندان نسبت به بهسازی منازل خود اقدام نکردهاند.
شهردار قدس علت نبودن پارکینگ مناسب در سطح شهر را چنین شرح داد: شهرستان قدس طی مدت کوتاهی جمعیت زیادی را در خود جای داده و به لحاظ شهرسازی و کالبد شهری بسیاری از اصول در آن رعایت نشده است و مشکلاتی از قبیل نبودن پارکینگ مناسب نتیجه نداشتن برنامه منظم شهرسازی از همان ابتدای شکلگیری بوده است.
او ادامه داد: در تدوین برنامه پنجساله مقرر شد چند دستگاه پارکینگ عمومی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود و یکی از این پروژهها با مشارکت بخش مزبور در مراحل آخر قانونی میباشد و پروژه دیگر در حال فراخوان عمومی برای جذب سرمایهگذار است. البته بحث مهمتر نظارت بر ساختوسازهای جدید است. بناهای جدید باید دارای پارکینگ باشند و شهرداری تحت هیچ شرایطی در این مورد کوتاه نخواهد آمد.
مسعود مختاری ضمن اشاره به کمبود فضای سبز در شهر قدس گفت: در استانداردهای شهرسازی حداقل سرانه فضای سبز که برای هر شهروند در نظر گرفته شده حدودا ۱۵ متر میباشد. اما در شهرقدس سرانه فضای سبز برای هر شخص بین ۶ تا ۸ مترمربع است. مدیریت شهری برای رفع این مشکل طی یک برنامه ۵ساله قصد دارد سرانه فضای سبز در شهرقدس را به استانداردهای شهرسازی برساند. در همین راستا و در هفته دولت چند بوستان محلی مورد بهرهبرداری قرار گرفتند. علاوه بر این احداث پارک حنانه، مسافر و ساماندهی رودخانه شهرقدس که شامل دریاچه مصنوعی و امکانات دیگر است، در دستور کار قرار گرفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد