24 - 05 - 2020
خبر
ظریف به مجلس میرود
تسنیم- عضو هیاترییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور وزیر امور خارجه در جلسات هفته جاری این کمیسیون خبر داد. محمدابراهیم رضایی عضو هیاترییسه کمیسیون امنیتملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در این کمیسیون خبر داد و گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده، قرار است آقای ظریف وزیر امورخارجه در جلسه روز دوشنبه (۱۵ مرداد) این کمیسیون حضور یابد. وی با بیان اینکه در این جلسه آخرین شرایط مسایل منطقهای و بینالمللی بررسی میشود، افزود: قرار است ظریف گزارشی از برجام و مذاکرات با اروپاییها به اعضای کمیسیون ارائه دهد. عضو هیاترییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: وزیر امورخارجه همچنین درباره سوال تعدادی از نمایندگان در جلسه روز سهشنبه (۱۶ مرداد) این کمیسیون توضیحاتی ارائه خواهند کرد.
دونالد ترامپ:
امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب شود
انتخاب- رییسجمهور آمریکا پنجشنبه شب در جمع هوادارانش، با انتقاد دوباره از برجام و پافشاری بر درستی تصمیم خود برای خروج از این توافق مدعی شد: امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب شود. دونالد ترامپ که در آستانه انتخابات کنگره آمریکا برای فعالیتهای تبلیغاتی حزب جمهوریخواه به شهر ویلکسبار ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود، گفت: من آمریکا را از توافق هستهای وحشتناک، هزینهزا و ناکارآمد با ایران خارج کردم. وی ادعا کرد: آنها اکنون نسبت به چهار ماه پیش کشور بسیار متفاوتی هستند. این سخنان تنها چند روز پس از آن مطرح میشود که وی در یک کنفرانس خبری، برای مذاکره با ایران «بدون هرگونه پیششرطی» اعلام آماده کرده بود.
حسامالدین آشنا:
منع به کارگیری بازنشستگان یک فرصت استثنایی است
فارس- حسامالدین آشنا مشاور رییسجمهور در کانال تلگرامی خود نوشت: اجرای سختگیرانه قانون منع بهکارگیری بازنشستگان میتواند یک فرصت استثنایی برای جوانتر شدن سن مدیریت اداری در کشور باشد اما باید مراقب بود که جایگزینها هم سختگیرانه انتخاب شوند تا در کنار کاهش سن، شاهد افزایش کارآمدی هم باشیم.
مصطفی کواکبیان:
دوست نداشتم کار به سوال از رییسجمهور برسد
ایسنا- عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح سوال از رییسجمهور گفت: در سوال نمایندگان مجلس از رییسجمهور نباید مرضهای شخصی و اهداف جناحی وجود داشته باشد. مصطفی کواکبیان درباره اعلام وصول طرح سوال از رییسجمهور و حواشی ایجادشده در دوره انصراف برخی از نمایندگان از این سوال و پشیمان شدن آنها از انصرافشان اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم نمایندگانی که از پرسش از رییسجمهور انصراف دادند، چرا این کار را کردند و اصلا چرا ابتدا زیر این طرح را امضا کردند و بعدا انصراف دادند. وی با تاکید بر اینکه «پرسش حق مجلس است»، خاطرنشان کرد: سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهور باید برای حل مشکلات مردم بوده و واقعا جنبهای ملی داشته باشد. در این پرسش نباید مرضهای شخصی و اهداف جناحی مطرح باشد. این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دو ماه پیش از رییس جمهور درخواست کردیم که برای نمایندگان توضیحاتی از وضعیت کشور ارائه دهد»، عنوان کرد: دو ماه پیش به رییسجمهور پیغام دادیم و به ایشان گفتیم که شما خود مجلسی بودهاید، به مجلس بیایید و با نمایندگان گفت و گو کنید و شبهات را برطرف کنید، اما کمتر توجهی به این پیغام شد. من نیز دوست نداشتم کار به طرح سوال از رییسجمهور برسد اما با این وجود فکر نمیکنم بعد از پاسخهای روحانی بیشتر از دوسوم نمایندگان از این پاسخها رضایت نداشته باشند. کواکبیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به همزمانی اعلام وصول سوال از رییسجمهور و استیضاح وزیر کار، شاهد تغییر رویکرد در مجلس شورای اسلامی نسبت به دولت هستیم، با تاکید بر اینکه «فکر نمیکنم تغییر جدی در رویکرد مجلس ایجاد شده باشد»، گفت: در استیضاح وزرا باید بیطرفی را رعایت کنیم. بر همین اساس موضوع استیضاح برای چند وزیر دیگر نیز مطرح است.
چرا مذاکره و چگونه
دکتر صلاحالدین هرسنی*- از زمان اعلام آمادگی ترامپ مبنی بر انجام مذاکره با ایران در هر زمان و مکانی، تفسیرهای متعددی از سوی کارشناسان و تحلیلگران مسایل بینالملل صورت گرفته است. در این ارتباط، برخی دیدگاهها بر لزوم و امکان و برخی دیدگاهها نیز بر اجتناب و امتناع آن تاکید کردهاند. با وجود همه قبولی و منطقی که پشت این دیدگاهها وجود دارد به نظر میرسد در شرایط حاضر راهی جز مذاکره با آمریکا باقی نمیماند. لزوم مذاکره با آمریکا بیشتر در ارتباط با شرایطی است که در کشور جاری است. در بروز و ظهور این شرایط، سیاستهای اقتصادی دولت و همچنین سیاستهای کارافزایانه ترامپ نقش کلیدی دارند. این سیاستها باعث بحران ارز و طلا، تورم، گرانی، رکود و بیکاری در جامعه شده که پیامد آن اعتراضاتی است که همچون قارچ در گوشهگوشه کشور و به نوبت در حال روییدن است. البته دولت تلاش دارد در روزهای پیش رو با تغییر در تیم اقتصادی بتواند از شدت و حدت بحرانی که جامعه را گرفته، جلوگیری کند. به نظر میرسد تغییر تیم اقتصادی نیز علاج و چارهساز نیست زیرا اعمال تغییرات از یک طرف به مثابه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و از طرف دیگر زیرساختهای اقتصادی کشور بغرنجتر از آن است که تغییر در تیم اقتصادی و حتی تغییر محتمل در برخی از وزارتخانهها بتواند از مشکلات آن بکاهد. به عبارت دیگر خانه از پایبست ویران است. حال در شرایطی که افقهای اقتصاد ایران چشمانداز روشنی را نمایان نمیکند و از سوی دیگر سیاستهای خصمانه ترامپ با اعلام آمادگی برای مذاکره در حال رنگ باختن است، ضرورت دارد از فرصت به دست آمده بیشترین استفاده را برای گشایش اقتصادی به عمل آورد. محققا نیل به گشایش اقتصادی از رهگذر مذاکره، مستلزم چگونگی کاربست منطق مذاکره برای گرفتن امتیازات در پای میز مذاکره است. با توجه به ضرورت مذاکره به نظر میرسد در شرایط حاضر شرایط ادراکی و ذهنی انجام مذاکره فراهم شده و نوعی تمایل پنهان هم برای انجام آن دیده میشود. در این ارتباط به کارگیری لوازم و استلزامات امر مذاکره از سوی دستگاه دیپلماسی ایران متضمن بیشترین فواید راهبردی باشد و آن اعبارت است از:اول آنکه مطالبهگری ایران در انجام مذاکره باید از سوی دستگاه دیپلماسی صورت گیرد و از دخالت دستگاههای موازی در چند و چون آن اجتناب شود. بدیهی است چندصدایی و هرگونه دخالت دستگاههای موازی در فرآیند مذاکره، چیزی جز تزاید تنش و اعتمادزدایی برای طرفین نخواهد بود. دوم آنکه ترامپ در وقت حاضر در بیشترین شرایط آمادگی برای انجام مذاکره با ایران قرار دارد. این آمادگی به معنای آن است که گرفتن امتیاز از او کار سختی نخواهد بود. تحت این شرایط احتمال یک توافق جامع بر مبنای شرایط آمریکا کمتر میشود. همین شرایط کمک میکند که ایران بخواهد از ترامپ برای بازگشت به برجام تجدیدنظر کند. سوم آنکه هرگونه تمایل برای مذاکره از سوی مقامات ایران متضمن تغییر نگرش در قبال دیدگاههایی است که در قبال مذاکره با آمریکا وجود دارد. واقعیت آن است که مذاکره بر منازعه اولویت دارد و یک اصل راهبردی در سیاست خارجی و منافع ملی کشورهاست و هیچ کشوری از رهگذر مذاکره زیان و آسیبی ندیده است. مذاکره آنگونه که از معنا و مفهوم آن پیداست، چیزی جز دستاورد و مصالحه نیست. کمترین لطف انجام مذاکره کاهش تنش و به حداقل رساندن تهدید در روابط ایران و آمریکاست. از طرف دیگر در شرایط فعلی نباید مذاکره را همانند توپی دانست که به دنبال زمینی میگردد. واقعیت آن است که توپ مذاکره هماینک در زمین ایران و آمریکا افتاده و این دو کشور برای کاهش تنش در روابط نیاز به این منطق دارند. و آخر اینکه نباید فراموش کرد که جریانهای عبری- عربی همانند دوران اوباما، بیشترین آسیب و زیان استراتژیک را در نزدیکی- تهران واشنگتن میبرند. لذا برای تحمیل زیان بیشتر به این جریانها، ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی با انجام یک مذاکره دقیق و حسابشده استفاده راهبردی حاصل از این مذاکره را به سود خود تنظیم کند.
*مدرس علومسیاسی و روابط بینالملل
S.Harsani.k@gmail.com
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد