28 - 05 - 2018
خبر
مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن:
تامین مالی مسکن در ایران بانکمحور است
وزارت راه- مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به بانکمحور بودن تامین مالی مسکن در ایران گفت: راهکارهای ورود بازار سرمایه به حوزه تامین مالی مسکن بررسی خواهد شد.
علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن که معاونت متبوع او در وزارت راهوشهرسازی مسوولیت کارگروه ملی تامین مالی پایدار مسکن در هفتمین اجلاس وزرای راهوشهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه را بر عهده دارد، درباره وظایف این کارگروه گفت: در این کارگروه به بررسی مسایل و چالشهای پیشروی تامین مالی پایدار مسکن در ایران خواهیم پرداخت.
چگنی با اشاره به اینکه این دفتر پیش از این نیز در چند کنفرانس بینالمللی در همین ارتباط شرکت کرده، افزود: در این اجلاس بر مشکلاتی که پیش روی خانوارها و دولت در حوزه تامین مالی مسکن وجود دارد، تمرکز میکنیم.
وی در توضیح این مشکلات گفت: به عنوان مثال در ایران نظام تامین مالی مسکن صرفا بانکمحور است و بازار سرمایه نقشی در آن ندارد. باید بررسی شود که چرا این اتفاق نیفتاده و چه باید کنیم که این فضا شکل بگیرد. چگنی ادامه داد: مسایلی که در رابطه با اقتصاد کلان وجود دارد نیز مورد توجه خواهد بود. پیشبینیپذیر بودن اقتصاد و پیشبینی پذیر بودن تورم از جمله این مسایل هستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن در ادامه گفت: همچنین مقررات پولی و بانکی و محدودیتهایی که وجود دارد، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در این زمینه با بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی این حوزه، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار که متولی بخشی از بازار سرمایه است، همکاری خواهیم کرد. چگنی در نهایت گفت: قوانین و مقررات زیادی در حوزه تامین مالی مسکن در ایران وجود دارد اما بسیاری از این قوانین نتوانستهاند جایگاه خود را پیدا کنند.
این موضوع نیز از جمله موارد مطرحشده در کمیسیون ملی تامین مالی پایدار مسکن هفتمین اجلاس وزرای راهوشهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه خواهد بود.
افزایش بار ورودی به چابهار با تعرفههای جدید بندری
تسنیم- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بسته تشویقی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور کاهش تعرفه کالا و کشتی، موجب افزایش درآمد بنادر کشور میشود. عبدالرحیم کردی با بیان اینکه بسته تشویقی تعرفهای و غیرتعرفهای سازمان بنادر با هدف رونق بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: با کاهش قیمتها و لحاظ کردن بسته تشویقی شاهد افزایش حجم بار خواهیم بود و این مساله موجب افزایش درآمد بنادر خواهد شد. البته تخفیفهای ارائهشده در هر بندر متفاوت است و این موضوع به سیاست سازمان بنادر و دریانوردی بستگی دارد. خوشبختانه بندر شهید بهشتی از تخفیفهای بسیار مناسبی برخوردار شده است.
وی افزود: این اقدام، ابزاری تشویقی در دوره زمانی مشخص است تا با اعمال تخفیف شاهد رونق هر چه بیشتر بنادر باشیم. این تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی موجب شده در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بار ورودی به بندر شهیدبهشتی چابهار افزایش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه قیمت تمامشده مهمترین مساله در حوزه درآمدی است، گفت: علاوه بر مدت زمان رسیدن کالا، قیمت تمامشده مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه داشت. کردی با بیان اینکه چابهار دارای ویژگیهای منحصر به فردی نسبت به سایر بنادر است، افزود: حجم بار ورودی کالا به چابهار، هنوز به حدی که برای آن هدفگذاری شده بود، نرسیده است.کشتیهای بزرگ به بنادر بزرگ رفته و در آنجا تخلیه و بارگیری میکنند. برای افزایش حجم ترافیک کالا، نیازمند کاهش تعرفهها بودیم تا مازاد هزینه حاصل از تخلیه و بارگیری یا مسیر اضافی کاهش پیدا کند که سازمان بنادر به سمت کاهش تعرفهها و تسهیل شرایط رفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد