9 - 05 - 2018
خبر
کارگران میمیرند چون برنامه نداریم
ایلنا- ابولفضل اشرف منصوری میگوید: خیلی وقتها کارهایی که در کشور انجام میشود، را خلاف قانون تشخیص میدهیم و میخواهیم از آن پیشگیری کنیم.
اما چون راهش را نمیدانیم و نقشه راه نداریم یک معضل را به دهها معضل دیگر تبدیل میکنیم. سازمان بینالمللی کار با هدف صیانت از ایمنی کارگران، ارتقای بهداشت محیطهای کارگاهی، مقابله با بیماریهای شغلی و پیشگیری از حوادث کار، از کشورهایی که به مقاولهنامههای مربوط به ایمنی و بهداشت کار پیوستهاند، خواسته است؛ شرایط مدنظر این سازمان را در کارگاهها پیاده کنند.
یکی از مواردی که سازمان جهانی کار آن را لازم میداند، «تحقق کار شایسته با نهادینهسازی فرهنگ ایمنی و سلامت کار» است. به عبارت دیگر سازمان بینالمللی کار، کارِ شایسته و ایمنی و بهداشت کار را در پیوند با یکدیگر تعریف میکند.
در ایران، هم اجرای اصول بنیادین کار شایسته بر زمین مانده و هم ایمنی کارگران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. آمار مرگهای ناشی از حوادث کار در سال گذشته و سالهای پیش از آن شاهدی بر این مدعاست.
به گفته احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها از ابتدای فروردین ۹۶ تا ۱۸ اسفند این سال، ۷۹۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادهاند. در سال ۹۵ هم ۸۱۲ کارگر به دلایلی همچون سقوط از ارتفاع، ماندن زیر آوار، برق گرفتگی، انفجار و… جان خود را از دست دادهاند.
داخلیسازی خودروها در حد شیشه و آیینه است
خانه ملت – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معتقد است که خودروسازان داخلی تنها شیشه و آیینه خودرو را میتوانند تولید کنند.
حمیده زرآبادی با اشاره به نجوای زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی، گفت: ایران خودروساز نیست و به دلیل اینکه داخلیسازی در صنعت خودروسازی کشور تعریفی ندارد، در حال حاضر بیشتر قطعات تزیینی خودرو داخلیسازی میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خودروسازان ایرانی سهم زیادی در تولید خودرو ندارند و قطعات اصلی خودرو از خارج وارد میشود، افزود: خودروسازان داخلی موتور و پلت تولید نمیکنند و در نهایت تنها شیشه و آیینه خودرو را میتوانند تولید کنند در حالی که قطعه اصلی خودرو موتور است و این قطعه وارد میشود.
زمانی که قیمت دلار بالا میرود قیمت قطعات خودرو نیز افزایش مییابد و خودروسازان به فکر بالا بردن قیمت خودروی خود میافتند. تنها خودروی داخلی که تا حد موتور داخلیسازی داشته سمند است.
وی با بیان اینکه زمانی صحبت از خودروسازی کشور بحث داخلیسازی آن مطرح میشود، ادامه داد: تنها خودرویی که داخلیسازی آن تا حد موتور پیشرفت داشته خودروی سمند است که به آن خودروی ملی میگویند.
نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با تمام هزینههایی که برای خودروسازیها پرداخت کردهایم میزان پیشرفتمان همین میزان اندک بوده است.
نگاهی به کیفیت خودروهای سنگین
ایسنا- گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای سنگین تولیدی در فروردین ماه امسال منتشر شد.
بر اساس این گزارش در گروه کشندههای تولیدی در فروردین ماه، چهار کشنده ولوو FH۵۰۰، اسکانیا G۴۱۰، ولوو FH۴۶۰ و ولوو FM۴۶۰ چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کردهاند اما کشنده فاو J۶ همچنان در پایینترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره را کسب کرده است.
در گروه کامیونها نیز کامیون ایسوزو NPR۷۵M معادل چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است. کامیون بنز WH همچنان در پایینترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره کیفی را کسب کرده است اما در گروه کامیونتها نیز دو کامیونت ایسوزو NMR۸۵ و ایسوزو NPR۷۵K چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کردهاند.
کامیونت فاو نیز دارای دو ستاره کیفی است. در گروه اتوبوسها نیز اتوبوس بین شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال دارای سه ستاره کیفی است. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب میکنند. یک ستاره پایینترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان میدهد.
سنگآهن در بازار چین صعودی شد
ایسنا- بهای معاملات آتی سنگآهن چین روز دوشنبه در دومین روز گشایش معاملات بازار این کشور به روی سرمایهگذاران خارجی، افزایش یافت. بهای معاملات سنگآهن برای تحویل در سپتامبر ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۵/۴۷۴ یوان (۷۴/۷۴ دلار) در هر تن رسید.
به گفته گو منگ، تحلیلگر شرکت «اورینت فیوچرز»، تقاضای پایین دستی در حال حاضر بسیار قوی مانده زیرا پایگاههای ساخت و ساز تلاش میکنند پیش از آغاز فصل بارندگی در ژوئن، تا جای ممکن پروژههایشان را به سرانجام برسانند.
طبق آمار شرکت مشاوره «مای استیل»، نرخ استفاده در کارخانههای فولادسازی هفته گذشته روند صعودی داشت و تا چهارم می، ۲۴/۱ درصد نسبت به هفته پیش از آن افزایش یافت و به ۹۲/۶۸ درصد رسید که بالاترین میزان از اواسط نوامبر بود.
سنگآهن پس از نفت، دومین بازار کالایی در چین است که به روی سرمایهگذاران خارجی گشوده شده است. شرکتهای بزرگی مانند گلنکور، ترافیگورا و کارگیل پیش از این از طریق واحدهایی که در چین به ثبت رسیدهاند در معاملات آتی دالیان فعالیت داشتند.
بهای معاملات آتی فولاد در بازار شانگهای ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۳۶۷۸ یوان در هر تن رسید. بهای معاملات آتی کک در بازار کالای دالیان با ۵/۲ درصد افزایش، ۵/۲۰۳۴ یوان در هر تن معامله شد.
زغالسنگ کک شو ۲/۳ درصد رشد کرد و به ۵/۱۲۴۲ یوان در هر تن رسید. با این همه تحلیلگران هشدار دادهاند روند صعودی قیمت این مواد خام به دلیل افزایش ذخایر بنادر ممکن است استمرار پیدا نکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد