4 - 12 - 2019
خبر
وعده تازه دولت برای توزیع لاستیک
فارس- در شرایطی که ناوگان عمومی جادهای همچنان در تامین لاستیک با مشکل مواجه است، رییس سازمان راهداری وعده داده است، از هفته آینده در پایانهها و شهرکهای حملونقل به کامیونهایی که در طرح جابهجایی کالای اساسی و کشاورزی مشارکت کنند، لاستیک تعلق میگیرد. پس از نوسانات ارزی سال گذشته، در کنار افزایش قیمت انواع کالا تا چندین برابر، طبیعتا در بخش حملونقل جادهای هم قیمت لاستیک کامیون، قطعات یدکی، روغن و همچنین دستمزد تعمیرگاهها تا چندین برابر افزایش یافت. در این بین قیمت لاستیک افزایش بیرویهای یافت و در کنار افزایش قیمت در بازار نایاب شد.
در ناوگان عمومی جادهای هم یکی از پرمصرفترین قطعات، همین لاستیک بود که با افزایش قیمت و کمبود آن در بازار و همچنین عرضه با نرخهای بسیار بالا در بازار سیاه، مشکلات عدیدهای برای کامیونداران ایجاد کرد. در این راستا دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مقطعی کوتاه تصمیم به توزیع لاستیک با نرخ دولتی در پایانهها گرفتند.
افزایش ۲۲ درصدی نرخ بلیت قطار در روزهای آتی
مهر- در حالی که قرار است از پایان ماه مبارک رمضان نرخ بلیت قطار ۲۲ درصد افزایش یابد، کارشناسان اقتصاد حملونقل معتقدند میتوان با ارتقای بهرهوری و کاهش هزینه شرکتها، صنعت ریلی را سودده کرد.
افزایش مجموعا ۳۲ درصدی قیمت بلیت قطار در طول یک سال در حالی رخ میدهد که آخرین افزایش نرخ بلیتهای مسافری به تیرماه ۹۴ برمیگردد و نرخ بلیتها به مدت سه سال ثابت بود. حسن خستهبند، نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار معتقد است: پیشنهاد افزایش چشمگیر قیمت بلیت قطار در شرایط کنونی درست نیست، زیرا در سالهای اخیر شاهد بودیم که مردم و مسافران با افزایش قیمت بلیت هواپیما، به سمت استفاده از قطار و حملونقل جادهای هدایت شدند. وی تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت بلیت قطار، مردم دیگر توان استفاده از حملونقل ریلی را نداشته باشند، بنابراین باید راهکارهای دیگری در این حوزه دیده شود. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار در شرایط کنونی مطلوب نیست، از این رو وزارت راهوشهرسازی باید برای جبران بخشی از مشکلات اعتباری، قیمت بلیت را به میزان معقول افزایش دهد. وی پیشنهاد داد: افزایش قیمت حملونقل ریلی باید به صورت پلکانی و تدریجی صورت گیرد. در غیر این صورت، با محدودسازی نرخها، باید در آینده شاهد باز شدن فنر افزایش قیمتها باشیم.
مهرداد تقیزاده، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی در گفتوگو با مهر درباره افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری اظهار داشت: در حال حاضر مدت طولانی است که نرخ بلیت قطارها ثابت است و شرکتها باید با همین درآمدی که از محل فروش بلیت دارند، سایر فعالیتهای لازم در این صنعت شامل تعمیر و نگهداری قطارها، خرید قطعات، تامین ایمنی چرخ، محور و بوژی قطار و همچنین خدماتی که به مسافران اعم از پذیرایی و دیگر خدماتی که ارائه میشود را نیز از محل فروش بلیت تامین کنند. وی با بیان اینکه تمام این موارد در چند ماه اخیر با افزایش قیمت مواجه شدهاند، افزود: این در حالی است که قیمت بلیت از سال ۹۴ تا تیرماه ۹۷ افزایش نداشته و در تیرماه ۹۷ تنها ۱۰ درصد رشد داشت. دبیر انجمن شرکتهای ریلی با تاکید بر اینکه قطارها باید در شرایط ایمن تردد داشته باشند، ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل تحریمها و عدم امکان خرید ناوگان مسافری جدید از دیگر کشورها، نباید قطارهای قدیمی اوراق شوند بلکه باید با تعمیرات و اوورهال در خط نگه داشته شوند. اگر قرار بر تعمیر قطار باشد، میبینیم که هزینه تعمیر و نگهداری قطار، رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سالهای اخیر داشته است اما قطعا نمیتوان این هزینه را از افزایش قیمت بلیت تامین کرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد