14 - 08 - 2017
خبر
یک قدم تا توسعه میدان نفتی چنگوله
شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی DNO، ۲۶ آبانماه سال ۱۳۹۵ یادداشت تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت. اکنون بعد از گذشت حدود ۹ ماه، این شرکت نروژی نتایج طرح مطالعاتی این میدان را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کرد.
به گزارش وزارت نفت، میدان چنگوله از میادین مشترک نفتی است که قرابت زیادی با میدان آذر دارد و تاکنون با محوریت مطالعه این میدان، سه تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پرومنفت روسیه، شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) و شرکت دیاناو (DNO) نروژ امضا شده است و از بین این سه تفاهمنامه شرکت نروژی DNO امروز نتایج طرح مطالعاتی خود را ارائه کرد.یرون رگتین، مدیر عملیات شرکت DNO در نشست مشترکی که صبح روز گذشته میان نمایندگان این شرکت و شرکت ملی نفت ایران برگزار شد پس از ارائه طرح جامع توسعه میدان چنگوله گفت پس از امضای تفاهمنامه مطالعاتی میدان چنگوله با شرکت ملی نفت ایران در نوامبر سال ۲۰۱۶، گروه منسجمی تشکیل دادیم و با بهرهمندی از تجربیات و توانمندیهای خود، تلاش کردهایم طرحی جذاب و نوآورانه برای توسعه این میدان نفتی ارائه دهیم.
علی عباسی لرکی، مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله پیش از این اعلام کرده بود عملیاتی شدن این میدان در دو فاز تعریف شده است.
معاون وزیر نفت:
بنزینهای وارداتی استاندارد است
معاون وزیر نفت با بیان اینکه میزان تولید بنزین یورو ۴ به روزانه ۲۷ میلیون لیتر رسیده است، گفت: همه محمولههای بنزین وارداتی کشور، استاندارد است و در صورت غیراستاندارد بودن، از گمرک ترخیص نشده و اجازه ورود به کشور داده نمیشود.عباس کاظمی درباره ادعای عرضه بنزین غیراستاندارد وارداتی در برخی شهرها، بیان داشت: در هشت کلانشهر کشور، بنزین یورو ۴ و پاک عرضه میشود که البته در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد، بخشی از نیاز سوخت با بنزین یورو ۴ و بخشی نیز توسط بنزین معمولی تامین میشود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: البته بنزین معمولی که توزیع میشود، غیراستاندارد نیست و از همه استانداردهای لازم برخوردار است.
وی درباره میزان تولید بنزین کشور گفت: اکنون میانگین تولید روزانه بنزین کشور به ۶۷ میلیون لیتر رسیده که ۲۷ میلیون لیتر آن بنزین یورو۴ است.کاظمی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۷۹ میلیون لیتر بوده اما در روزهای اخیر به علت سفرهای تابستانی به ۸۴ میلیون لیتر افزایش یافته است.
چندی پیش برخی رسانههای منتقد دولت ادعای توزیع بنزین وارداتی غیراستاندارد را در یک کلانشهر مطرح کرده بودند.
ایران، بخشی از نیاز به بنزین را از محل واردات، تامین میکند اما با برنامهریزیهای انجام شده پس از راهاندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس، نهتنها واردات بنزین متوقف خواهد شد بلکه ایران به صادرکننده بنزین نیز تبدیل میشود.
چندی پیش، فاز نخست این پالایشگاه به بهرهبرداری رسیده و تولید بنزین از آن آغاز شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد