24 - 07 - 2017
خبر
۴۰۰ هزار راننده به کمک «دادزنها»
روزی میخورند
یک کارشناس حملونقل با بیان اینکه فرآیند حملونقل و ترانزیت ایران معیوب است، گفت: در حال حاضر رانندگان با جمع شدن در یک نقطه از طریق دادزنها اقدام به حملونقل بار در کشور میکنند. حامد تاجالدین اظهار کرد: فرآیند حملونقل و ترانزیت در ایران معیوب و به شدت از فناوریهای روز دنیا به دور است. وی با بیان اینکه در این حوزه به شدت در قیمتگذاریها ضعف داریم، افزود: قیمتگذاریهای کنونی توافقی است و رانندگان باید در پایانهها بخوابند تا بتوانند باری را بگیرند و آن را حمل کنند. وی با یادآوری اینکه ۴۰۰ هزار راننده در کشور داریم، تصریح کرد: روزانه چندین هزار راننده به پایانههای حملونقل یا نقاط خاص مراجعه میکنند تا از طریق «دادزنها» بار پیدا کنند. تاجالدین قیمتهای بالا و عدم اطلاع صاحب بار از محموله خود را از نقاط ضعف اینگونه بار پیدا کردن برشمرد و گفت: در عصر کنونی تکنولوژی چنین روشهایی دیگر معنا ندارد و رانندگان در منزل میتوانند با استفاده از اپهای این بخش به راحتی باری را انتخاب کنند. فعال حوزه حملونقل تاکید کرد: باید این فرهنگسازی را در بین رانندگان انجام دهیم که آنها مجبور به رفتن به پایانه نیستند و میتوانند با استفاده از دانش روز به راحتی بارهای مختلف را پیدا و آن را جابهجا کنند.
سالروز تصویب قانون هواپیمایی کشوری
میلاد صادقی*- قانون هواپیمایی کشوری ایران که به روایتی ۲۸ تیرماه سال ۱۳۲۸ شمسی و به روایتی اول مرداد همان سال تصویب شده است، امروز ۶۸ ساله میشود. امور هواپیمایی در ایران که پیش از تصویب این قانون، از نبود قوانین مشخص و قاطع رنج میبرد، پس از تصویب قانون یادشده با تحولات عمدهای مواجه شد و از نظم و انضباط مخصوص برخوردار شد. ملاحظه مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی نشان میدهد که قانون هواپیمایی کشوری در آن زمان به فوریت مورد تصویب قرار گرفت تا مسایل هواپیمایی هرچه سریعتر سامان یابد و معطل نشود. با این حال به دقت معلوم نیست که نویسندگان این قانون، کدام یک از قالبها و الگوهای مشابه در کشورهای غربی را مورد توجه یا سرمشق خود قرار داده و از اصولشان الهام گرفتهاند، چه اندکی پیش از تصویب قانون هواپیمایی کشوری، کشورهایی چون اسپانیا با قانون اساسی ناوبری هوایی، لوکزامبورگ با قانون تنظیم ناوبری هوایی، گواتمالا و لبنان با قانون هواپیمایی کشوری، سوییس با قانون هواپیمایی فدرال، یوگسلاوی و جمهوری دومینیکن با قانون ناوبری هوایی، امور هواپیمایی خود را انتظام داده بودند. به هر روی مواد ۳۵ گانه قانون هواپیمایی ایران اگرچه به نظم فصول مختلف درنیامدهاند اما به نظر میرسد که در شش فصل، شامل قلمرو موضوعی (مادتین ۱ و ۲)، حقوق، اختیارات و تکالیف دولت (مواد ۳، ۴، ۵، ۶ و ۲۲)، عملیات حملونقل هوایی بازرگانی (مواد ۷ تا ۱۸)، توسعه امور هواپیمایی (مواد ۱۹، ۲۰ و ۲۱)، تعارض قوانین (ماده ۲۹) و اصول جزائی (مواد ۲۳ تا ۳۵، به استثنای ماده ۲۹) جای میگیرند. ملاحظه فصول شش گانه مذکور حکایت از آن دارد که قانونگذار در آن زمان قصد داشته برای نخستین بار به صورت جدی، عملیات ناوبری هوایی تاجران را به رهبری و نظارت دولت و البته به همراه برخی تکالیف تصدیگرایانه برای دولت، انتظام و توسعه دهد. امروزه نیز این هدف مانند دیروز دنبال میشود اما با جریانی ضعیف و نارسا. بیتردید در آن زمان قانونگذار به یک نظم حداقلی میاندیشیده، به همین دلیل بسیاری از موضوعات و مسایل را یا مورد توجه قرار نداده یا بدون ذکر اصول و کلیات، به هیات دولت و سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده است اما امروزه با رشد و توسعه صنعت هوانوردی و پیچیدهتر شدن روابط میان فعالان صنعت، نیاز به یک نظم حداکثری احساس میشود، نظمی که خطوط و رئوس آن باید مانند سال ۱۳۲۸، به همت قانونگذار، تعیین شود. در آن زمان تعهدات بینالمللی دولت عمدتا شکل نگرفته بودند، به همین دلیل قانون هواپیمایی کشوری کوچکترین ارتباط و تعاملی با قواعد و مقررات بینالمللی ایجاد نمیکند اما امروزه عمیقا این نیاز احساس میشود که دولت مانند قوانین هواپیمایی سایر کشورها، قانونی را هماهنگ با الزامات و تعهدات بینالمللی، تدوین کند. بیگمان تدوین قانون هواپیمایی کشوری جدید با چنین مختصاتی، ارزش افزوده فراوانی برای ما خواهد داشت، چه مقدمات حضور جهانی و قدرتمند ما را در صنعت هوانوردی به ارمغان خواهد آورد.
*پژوهشگر حقوق هوافضا
sadeghi.md@ut.ac.ir
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد