12 - 07 - 2017
خبر
با ابطال بخشنامه بانک مرکزی؛
مدت انقضای رفع سوء اثر چک ۳ ساله شد
با ابطلال بخشنامه بانک مرکزی توسط دیوان عدالت اداری، رفع سوءاثر چکهای برگشتی از هفت سال به سه سال کاهش یافت.
دیوان عدالت عدالت اداری بخشنامه بانک مرکزی درخصوص افزایش مدت زمان انقضای رفع سوء اثر چکهای برگشتی را ابطال کرد. تبصره بند ۶ ماده ۱۸دستورالعمل حساب جاری که طی بخشنامهای به شبکه بانکی ابلاغ شده دارای مغایرتهایی با قوانین بالادستی کشور است. این دستورالعمل یعنی افزایش مدت انقضای رفع سوء اثر چکهای برگشتی (از دو سال به هفت سال) به کلیه چکهای برگشتی موجود در سامانه بانکی کشور تسری داده شده است. این تبصره بخشنامه بانک مرکزی با اصول ۱۶۹ قانون اساسی و مواد ۱۶۹ و ۴ قانون مدنی که انجام عمل با عطف به ماسبق قوانین را جرم نمیداند، متعارض است. در رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری آمده است، بخشنامه مذکور متضمن تعیین مدت هفت سال برای رفع سوء اثر چکهای برگشتی به علت مغایرت با ماده ۲۱ قانون اصلاح قانون چک مصوب سال ۷۲ در تعیین مدت سه سال برای رفع سوء اثر از چک برگشتی مستند به بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال میشود.
انباشت مطالبات غیرجاری بانکها
معاون اقتصادی بانک مرکزی بیتوجهی به موضوع ثبات مالی را باعث از دست رفتن نرخ رشد مثبت اقتصادی، تورم پایین و ثبات بازار ارز دانست. پیمان قربانی گفت: مقوله ثبات مالی در حال حاضر از مسایل بسیار مهم در کشور ماست. معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: ثبات مالی به وضعیتی اطلاق میشود که نظام مالی کشور بتواند عملکرد خود را در هدایت منابع به سمت فعالیتهای مولد، کارآمد و مفید داشته باشد و در مقابل شوکهای وارده نیز به خوبی پایداری نشان بدهد.
رونمایی از سامانه پرداخت با تکنولوژی NFC در بانک ملت
سامانه همراه بانک جدید و پرداخت از طریق NFC بانک ملت با حضور مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، رییس گروه کنترل و نظارت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، مسوولان شرکت خدمات انفورماتیک و مدیران ارشد این بانک به صورت رسمی رونمایی شد.
به گزارش جهان صنعت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این مراسم اظهار داشت: کمتر بانکی مانند بانک ملت وجود دارد که بحث توسعه بازار و رضایت مشتریان را تا این حد بر فناوری مبتنی کرده باشد. وی از بانک ملت به عنوان بانک پیشگام و خط شکن در زمینه بانکداری الکترونیک نام برد و گفت: خدمات الکترونیک قابل ارائه از سوی بانکهای کشور به ویژه بانک ملت، در خاورمیانه و شمال آفریقا بینظیر است.
اخلاقی، مدیرعامل بانک ملت نیز در سخنانی با تاکید بر این نکته که بخش فناوری اطلاعات بانک ملت، برنامههای وسیعی را برای ایجاد تحول پرشتاب در این حوزه برای سالهای ۹۶ و ۹۷ در دستور کار دارد، افزود: یکی از این محصولات در زمینه تلفنهمراه و فناوری NFC امروز به صورت رسمی رونمایی شد و بانک در تلاش است تا همچون گذشته گامهای بلند و مستحکمی را در این زمینه بردارد و در کنار بانک مرکزی، از فرصتها در ارائه خدمات باکیفیت و در خور شان مشتریان، بهترین استفاده را انجام دهد. اخلاقی تاکید کرد که تلاشهای بانک مرکزی در سالهای گذشته به ویژه در زمینه بانکداری الکترونیک، هدفمند، سازمان یافته، منسجم و هوشمندانه بوده است.
رشد ۷۴ درصدی تسهیلات قرضالحسنه
بانک ملی
میزان تسهیلات قرضالحسنه پرداختی از سوی بانک ملی ایران طی سال گذشته (۱۳۹۵) نسبت به سال قبل ۴۵ درصد و نسبت به نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید (۱۳۹۲) معادل ۷۴ درصد رشد کرده است. به گزارش جهان صنعت به نقل از روابطعمومی بانک ملی ایران، این بانک در سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرضالحسنه پرداخت کرده و این عدد در سال بعد با رشد ۲۹ درصدی به بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.
محدودیت منابع در سال ۱۳۹۴ باعث کاهش هشت درصدی میزان تسهیلات پرداختی شد اما در سال ۱۳۹۵ این رقم ۴۵ درصد بیشتر شده و به عددی حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.
بیمه البرز تندیس طلایی گرفت
شرکت بیمه البرز به خاطر اقدامات موثر در حفظ کرامت مصرفکننده و عملی کردن فرهنگ استفاده از کالا و خدمات ایرانی موفق به دریافت تندیس طلایی و لوح قدردانی حمایت از تولید و خدمات داخلی در «کنفرانس ملی ساخت ایران» شد. به گزارش جهان صنعت به نقل از روابطعمومی بیمه البرز، در این کنفرانس که با حضور مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، الهام امینزاده، دستیار ویژه رییسجمهور در امور حقوق شهروندی، دکتر رحمتی، مشاور ریاستجمهوری، حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی و غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، امیر ساسان ترابیزاده، معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات بیمه البرز به نمایندگی از سوی مدیرعامل این شرکت نشان طلایی و لوح قدردانی حمایت از تولید و خدمات داخلی را دریافت کرد. بر اساس این گزارش شرکت بیمه البرز در راستای ارائه بهترین خدمات بیمهای به هموطنان و حمایت از نوآوری در خدمات ملی، طی پنج سال گذشته دو طرح نوین بیمه امیدآفرین (جبران هزینههای درمان سرطان) و بیمه تولد (جبران هزینههای درمان ناباروری) را ابداع و بهطور انحصاری عرضه کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد