14 - 12 - 2019
خبر
سوژه تعطیلی برنامه ۹۰، نمایش میشود
نمایش «علیه من شهادت نده ۹۰» با موضوع تعطیلی عادل فردوسیپور بعد از ۲۰ سال، در تماشاخانه سپند به صحنه میرود.
این نمایش به کارگردانی حسین حیدریپور به دوری عادل فردوسیپور از صداوسیما و حذف برنامه نود از شبکه سه از زاویهای متفاوت به صحنه تئاتر برمیگردد که نویسندگی آن را آرمان طیران برعهده دارد.
حیدریپور که پیش از این نمایش چه میکنه این! عادل فردوسیپور را در سال ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران به صحنه برده؛ واکاوی و آسیبشناسی فوتبال را از چندین جهت و زاویه مختلف در این نمایش بررسی میکند و تعطیلی برنامه نود را بعد از بیست سال یکی از دلایل روی صحنه بردن این نمایش جدید میداند.
حیدریپور، پیش از این نمایشهای خرس، دو پرس روزگار تلخ، صد سال پیش از تنهایی ما، ابریشم و آتش و مسیحا را به صحنه برده است.
نمایش علیه من شهادت نده ۹۰ از اواسط مردادماه در تماشاخانه سپند به صحنه میرود.
عزم ملی برای امنیت و آزادی عکاسان
عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: امنیت و آزادی عکاسی در فضای عمومی شهر نیازمند عزم ملی است و برای تدوین طرح «عکاسی در فضاهای عمومی شهر» به کارگروهی متشکل از انجمن عکاسان ایران، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان نهادها و مراکز مختلف نیاز است.
محمدمهدی رحیمیان عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: یکی از محورهای اصلی نشست انجمن عکاسان ایران و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، حفظ و صیانت از حقوق عکاسان برای عکاسی در فضاهای عمومی شهر بود. عکاسی مستند در کشور بهویژه در تهران با ممانعت جدی مواجه است و این ممانعت از سوی حوزهها و مراکز مختلف تصمیمگیری است که متاسفانه نسبت به عکاسان اعمال میشود. همه جای تهران ممنوعیت عکاسی وجود دارد مگر اینکه عکس آن ثابت شود و این قانون نانوشته در هیچیک از مفاد قانونی نیامده است جز ساختمانها و مراکزی که به صراحت با نصب تابلوی «عکاسی ممنوع» از سوی نهادهای امنیتی پیش از این مشخص شدهاند.
وی افزود: چون شرح وظایف تشکیلات دولتی، سازمانها، نهادها و زیرمجموعههای شهرداری در مواجهه با عکاسی و عکاسان بر اساس موازین حقوقی مشخص نیست و اگر عکاسان ما دوربین را به هر سمتی بگیرند، با مشکل جدی مواجه میشوند بنابراین انجمن عکاسان ایران در نشست با کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در نخستین گام، حفظ و صیانت از حقوق عکاسان و امنیت و آزادی عکاسی در شهر را خواستار شد و کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز پذیرفت که این موضوع از طرف انجمن عکاسان در کنشی متقابل با شورای شهر پیگیری شود و نخست با مراکزی که زیرمجموعه شهرداری تهران هستند و پس از آن با نهادهای دیگر این موارد طرح و پیگیری شود.
رحیمیان افزود: برای تحقق این موضوع ضرورت دارد نخست کارگروهی با همکاری انجمن عکاسان ایران، کمیسیون فرهنگی شورای شهر، نهادها و مراکز مختلف تشکیل شود تا مسائل و موارد این موضوع مشخص و موازین آن استخراج شود و از لحاظ حقوقی با قوانین مدنی و حقوق شهروندی مطابقت داده شود. بنابراین انجام کارشناسی حقوقی توسط کارگروه مشترک کارشناسان حقوقی انجمن عکاسان ایران، شهرداری و نیروی انتظامی از یک سو و آیندهپژوهی در این زمینه از سوی دیگر مورد نیاز است تا متناسب با آنچه در آینده بر مبنای تحولات امروز روی خواهد داد، پیش برویم و با توجه به رشد و توسعه فناوری و نیازسنجی فاصله وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب کاهش دهیم.
جنایات آلمانی، مکافات روسی
جنایات آلمانی، مکافات روسی اثری است بلند از دانیل گرانین نویسنده فقید روسیه که دو سال پیش از این درگذشته است. گرانین هنگام هجوم آلمان نازی به خاک روسیه به ارتش سرخ پیوست و تا پایان جنگ جهانی دوم در ارتش باقی ماند و همین مدت اقامت در ارتش به کمک او آمد تا یکی از مشهورترین آثار او نوشته شود و کتابی درخشان درباره محاصره لنینگراد از سوی نازیها شکل گیرد.
وی نخستین کتابش را با الهام از تجربیاتش به عنوان یک مهندس در سال ۱۹۴۹ و با شرح نبرد دانشمندان با بوروکراسی خشک و بیعاطفه مینویسد و پس از آن با تالیف آثاری مانند «محاصره» در زمره نویسندگانی قرار میگیرد که در دوران سلطه حزب کمونیست بر روسیه داستانهای خوفناک از نجاتیافتگان از محاصره لنینگراد روایت میکند و حتی در زمان حکومت گورباچف به دلیل نوشتن کتابی درباره زندگی نیکلای تیموفیو ریسوسکی و شرح سرکوبهای دوران استالین تحسین میشود تا نشان دهد خود حکومت سوسیالیستی شوروی سابق نیز دیگر تاب مقاومت و پنهانکاری درباره آنچه بر تارک سابقه سیاسی آن نوشته شده است ندارد.
او در کتاب جنایات آلمانی، مکافات روسی که نیمنگاهی به اثر سترگ ادبیات روسیه نیز دارد داستان زندگی دختری روستبار و پسری آلمانیتبار را روایت میکند که در جدال میان عشق و مهاجرت از سرزمینی که در آن زیست میکنند بهسر میبرند. او در پیشگفتار این رمان به زیبایی این مضمون را روایت و عنوان میکند: عشق نیرویی است که ملیت و حد و مرزی برای خود متصور نیست و سرنوشتی که میپسندد را رقم میزند.
این رمان داستانی از زندگی انسانهایی است که در بستر عجیبترین و سهمگینترین حوادث تاریخی به شکلی اعجابآور زندگی میکنند و زنده میمانند و خود را در نبردی تازه پس از آن، در مواجهه با پدیدهها و زیستبوم فکری جامعه پس از جنگ میبینند؛ جامعهای که تصمیم ندارد در برابر خواست مردمش پس از دوران سیاه جنگ سر تسلیم فرود بیاورد و حاضر به نبرد تن به تن با تمامی آنهاست. گرانین در کنار این مساله برخی از مهمترین دغدغههای موجود پیرمون نظام زیستی در اتحاد جماهیر شوروی سابق و تفکر در آن را پیش چشم مخاطب خود میکشد و نمایی تازه و بکر و به شدت رشکبرانگیز از انسان رشد پیدا کرده در بستر ایدهآلهای سوسیالیسم به نمایش میکشد که بینیاز از نقد، خود به روشنی گواهی است بر فرجام این ایدئولوژی برای پیروان آن. نشر نیستان رمان جنایات آلمانی، مکافات روسی اثر دانیل گرانین را با ترجمهای از زبان روسی توسط نازیلا حاجیوا و فضه نظری در ۱۴۴ صفحه منتشر کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد