14 - 12 - 2019
خبر
کشف نشانههایی از اورارتوها در محوطه باستانی قلاتگاه
فعالیتهای میدانی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در محوطه باستانی قلاتگاه واقع در اراضی شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجانغربی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.
حمید خطیب شهیدی (سرپرست هیات باستان شناسی) با اعلام خبر تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی قلاتگاه گفت: این محوطه در اواخر قرن نهم پیش از میلاد و در زمان سلطنت مشترک ایشپواینی و پسرش مینوا (۸۱۰-۸۲۰ پ.م.) پادشاهان کشور اورارتو بنیانگذاری شده است.
او افزود: بخش اصلی محوطه باستانی قلاتگاه که حدود ده هکتار وسعت دارد قلعه برج و بارو داربست که محل حضور فرماندار نظامی منطقه بوده، است.
این باستانشناس تصریح کرد: تاکنون دو سنگنوشته به خط میخی اورارتویی از قلاتگاه به دست آمده که اولی متعلق به پدر و پسر است و دومی فقط به مینوا تعلق دارد که در آن از ساخت یک بخش جدید در قلاتگاه خبر داده است. او با بیان اینکه این هر دو اثر اینک در موزه ایران باستان نگهداری میشوند، افزود: بعضی از اورارتوشناسان عقیده دارند که این منطقه در حمله سال ۷۱۴ پیش از میلاد سارگون دوم پادشاه آشور به تصرف او درآمده و قلعه یاد شده آسیب دیده و متروک شده است.
خطیب شهیدی در پایان با بیان اینکه قلعههای بزرگ اورارتویی، معمولا علاوه بر ساختار دفاعی- نظامی تاسیسات دیگری از قبیل محل سکونت خانوادههای افسران و کارکنان قلعه، سربازخانه، محل نگهداری و پرورش اسبهای سوارهنظام و گورستان در اطراف خود داشتهاند، اظهار امیدواری کرد که هیات باستانشناسی به موقعیت مکانی این تاسیسات نیز دست یابد.
اعتراض معاون گردشگری به گرانی پروازها
پس از واکنش سازمان تعزیرات نسبت به افزایش نرخ بلیت پروازها در مسیرهای پرمسافر، اینبار معاون گردشگری به گرانی سفرهای هوایی اعتراض کرد و گفت که مدل نرخگذاری بلیت هواپیما، مزاحم سیاستهای کلان سفر شده و آزادسازی نرخ پروازها، سفر را از دسترس عموم خارج کرده است.
ولی تیموری به روند افزایشی نرخ پروازها و سیاستهایی که در بخش حملونقل هوایی وجود دارد، اشاره کرد و متذکر شد: وقتی قیمتها بالا میرود رقابتپذیری پکیج سفر از بین میرود و سفر و سیاستهایی که برای توزیع و ارزانسازی آن داریم با مشکل مواجه میشود.
او درباره تاثیر این جریان بر سفرهای خارجی ایرانیها گفت: حملونقل هوایی یکی از شاخصهای مهم سفر است که مستقیم از افزایش نرخ ارز تاثیر میگیرد و اثر زیادی هم روی هزینه سفر دارد. بررسیها و آمارها نشان میدهد بخشی از جمعیتی که هر سال به ترکیه یا کشورهای همسایه سفر میکرد، با وجود نرخ ارز، سفر خارجی را حذف نکرده بلکه شیوه آن را از هوایی به زمینی تغییر داده است. یا مثلا شهرهای نزدیکتر همچون «وان» جایگزین شهرهای دورتری چون «استانبول» شده است. کافی است یک تعطیلی پیش آید، مرزهای خاکی منتهی به ترکیه مملو از مسافران ایرانی میشود. این اتفاقی بود که در تعطیلات نوروز و عید فطر شاهد بودیم.
وی درباره اثر افزایش نرخ بلیت هواپیما در سفرهای داخلی یادآور شد: ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، توزیع سفر در استانهای کمبرخوردار است، اما وقتی نرخ بلیت هواپیما بدون سیاست افزایش پیدا میکند، طبیعتا مردم هم ترجیح میدهند به نقاط نزدیکتر و در دسترس سفر کنند. در واقع نرخگذاری سفرهای هوایی، مزاحم سیاستهای سفر شده است.
ما میگوییم سفر ارزان شود، بلیت هواپیما گران میشود
معاون گردشگری گفت: در تمام کشورها چند شاخص در سفر و هزینه آن اثر میگذارد که یکی از آنها حملونقل است. وقتی ما به عنوان متولی سفر و گردشگری اختیاراتی در این بخش نداریم، نمیتوانیم اقدام موثری انجام دهیم. درحالیکه تیر کمان انتقادها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به خاطر گرانی سفر، نشانه گرفته است. سازمان و یا شرکتهای هواپیمایی هرگز از ما درباره قیمتها یا حتی تعیین مقصد برای برقراری پرواز، نظر مشورتی دریافت نمیکنند. مثلا سیاست ما این است که مقصدی مثل غرب کشور در دسترس قرار گیرد و یا سفر به نقطهای تعدیل شود، اما هنگام تعریف خط پروازی، دقیقا برعکس سیاستهای ما عمل میشود. در واقع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یکی از اصلیترین فرآیندهای سیاستگذاری و برنامهریزی سفر، حضور و نقشی ندارد، برای همین اتفاق تعطیلات نوروز رخ میدهد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام میکند سفر باید ارزان شود و همه بخشهای خدماتی نرخها را تغییر ندهند، اما همان موقع قیمت بلیت پروازها چون در پیک سفر قرار گرفته، با توجیه آزادسازی، به اوج میرسد.
تیموری افزود: در گذشته به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیتهای متشکل از سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و سازمان ما، با هدف تبادلات گردشگری و تعیین مقصدهای هوایی، تشکیل شده بود که دو، سه جلسه ادامه داشت و بعد بیسرانجام باقی ماند. این کمیته که برای مقاصد خارجی بود، نیاز داریم بار دیگر فعال شود و کمیتهای مشابه برای تعیین مقاصد هوایی داخلی نیز شکل گیرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد