11 - 09 - 2022
خشونت «یاغی» افراطی است
«جهانصنعت»- مدرس و منتقد سینما معتقد است سریال «یاغی» زیر سقف ناتورالیسم ایرانی قرار میگیرد و شخصیتهای اثر غرق در پلشتی و نکبت هستند و خشونتی که در سریال وجود دارد افراطی است.
بهزاد عشقی درباره کیفیت «یاغی» که محصول شبکه نمایش خانگی است، اظهار داشت: در سریال یاغی انسانهای کج و کولهای را میبینیم که حتی بوی بدن متعفنشان را میشود حس کرد. در یک شهر امکان ندارد این قدر بیقانونی وجود داشته باشد که هفتتیرکشها بتوانند قانون خودشان را اعمال کنند. اینکه گروههای مافیایی هر کاری دلشان بخواهد بکنند اغراقآمیز است. آنها هر فردی را به راحتی محاکمه و شکنجه میکنند و حتی به قتل میرسانند. حتی در یکی از قسمتها اراذل و اوباش، یک محله را قرق کردند و سر مامور را به مسخرهترین شکل ممکن کلاه گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه یاغی از نظر داستانگویی داستان خودش را گم میکند افزود: پسر جوانی عاشق دختری میشود، تلاش میکند که موانع عشقورزی را از سر راه بردارد. در بخشهایی موضوع عاشقانه و آن دختر فراموش میشود و داستان اصلی زیر سایه فرعیات میرود. به یک باره نیکی کریمی وارد ماجرا میشود و موقعیتهای تصنعی مثل گم شدن کیف در رودخانه به وجود میآید. به نظر من ارتباط جاوید (علی شادمان) و ابرا خوب بود. ولی حیف که رها شد و در چند قسمت فیلمساز یادش رفت که موضوع اصلی چیست.
دوربین آرام و قرار ندارد
عشقی با بیان اینکه در آثار محمد کارت خشونتهای افراطی وجود دارد تاکید کرد: محمد کارت در مستندهایش هم یک نقطه کثیف پیدا میکند و به شکل اغراقآمیز به آن میپردازد. ضمن اینکه دوربین در سریال یاغی آرام و قرار ندارد و من هنگام تماشا سرگیجه میگیرم.
این منتقد ضمن تمجید از بازی علی شادمان اظهار داشت: بازی علی شادمان را پسندیدم و معتقدم لحظات خوبی در بازیاش دارد. سینمای ما دارد پیر میشود و جوانهایی که حدود سی سال دارند میتوانند کمک کنند. سوپراستارهای سینمای ایران همگی بالای چهل سال هستند.
نویسنده کتاب کهنالگوی سینمای ایران افزود: صحنههای طولانی کشتی گرفتن یاغی هم من را کمی هیجانزده کرد. مخاطب در این صحنهها دوست دارد جاوید مسابقات را برنده شود. بخشی از هیجان مسابقه به این خاطر است که آن دختر هم روبهرویش نشسته است.
عشقی ناتورالیسم را مکتبی مهم در ادبیات دانست و اظهار داشت: ناتورالیسم ظاهرش واقعگراست اما در باطن با واقعگرایی تفاوت دارد. واقعگرایان در عین نشان دادن زشتیها واقعیت را در حال شدن نشان میدهند و چشماندازی را به وجود میآورند که شکل مثبتتری به زندگی بدهند. ناتورالیسمها به سه جبر وراثت، طبیعت و جامعه اعتقاد دارند و در آثارشان آدمها غرق در پلشتی و نکبت هستند.وی ادامه داد: خیلی از فیلمهای ایرانی مثل آثار عبدالرضا کاهانی و هومن سیدی و محمد کارت زیر سقف ناتورالیسم ایرانی قرار میگیرند. شما هیچ شباهتی بین واقعیت و زندگی پلشت این آدمها نمیبینید. در فیلمهای چارلی چاپلین اتفاقات رعبانگیز آن زمان مثل بحران اقتصادی و بیعدالتی، وجود دارد. اما همیشه در انتهای فیلم، چارلی چاپلین دست نامزدش را گرفته و از یک خیابان و جاده عبور میکند و در حال رفتن است.
به گزارش ایرنا، سریال یاغی به کارگردانی محمد کارت و تهیهکنندگی سیدمازیار هاشمی در سال ۱۴۰۱ تولید شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی است. اولین سریال محمد کارت در شبکه نمایش خانگی روایت اجتماعی و خانوادگی دارد. این سریال یکی از پربازیگرترین سریالهای نمایش خانگی است که بازیگرانی همچون پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی در آن به ایفای نقش میپردازند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد