15 - 07 - 2023
خطای استراتژیک در احیای وزارت بازرگانی
از دید بسیاری از فعالان اقتصادی احیای وزارت بازرگانی خطای استراتژیکی است که دولت باید از اجرای آن اجتناب کند. ولیالله افخمیراد رییس پیشین سازمان توسعه تجارت بر این باور است که احیای وزارت بازرگانی به زیان تولید و تجارت است.
این فعال اقتصادی در این خصوص اظهار کرد: دولت در یکی از لوایحی که به مجلس برده به دنبال احیای وزارت بازرگانی است. او اضافه کرد: این کار خطا و به ضرر مردم است. هر روزی که ما بتوانیم در ساختار اقتصادی خودمان به نظام عرضه و تقاضا برسیم و آن را به عنوان نظامی که میتواند قیمتها را کنترل و در کنارش از مصرفکننده حمایت کند قبول کنیم به مراتب به نفع کشور است تا احیای وزارت بازرگانی.
افخمیراد تاکید کرد: ایجاد وزارت بازرگانی یک مانع بزرگ در راه اصلاحات اقتصادی است. احیای وزارت بازرگانی یک اشتباه استراتژیک است. او گفت: اگر دولت به دنبال اصلاحات اقتصادی است باید در گام اول مانع ایجاد وزارت بازرگانی شود. اگر وزارت بازرگانی را ایجاد کنند برای ۱۵-۱۰ سال دیگر دوباره کشور گرفتار نظام تعیین قیمت براساس نظرات دستگاههای دولتی خواهد بود و این عمل بازدارنده در امر سرمایهگذاری است.
وی عنوان کرد: تولید و تجارت باید با هم باشند، نمیتوانیم در یک دستگاهی امر تولید را انجام دهیم و در یک دستگاه دیگر امر تجارت را. تصور این است که وزارت بازرگانی چون با وزارت صنعت و معدن ادغام شده، بازرسیها کم شده و گرانی رخ داده است. درحالی که این تصور کاملا غلط است. افزایش قیمت ربطی به افزایش یا کاهش سطح نظارتهای صمت ندارد.
افخمیراد اضافه کرد: ما از قبل از انقلاب دچار این خطا شدیم. یعنی از زمانی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده را درست کردیم. ما در دهه ۵۰ این سازمان و بحث نظارت بر قیمت کالا و خدمات را راه انداختیم و کشور را گرفتار کردیم.
وی با اشاره به اینکه دنیا این مسائل را حل کرده، گفت: در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که با حضور دستگاههای نظارتی این مشکل حل نمیشود، بلکه قیمت در نظام عرضه و تقاضا، اصلاح میشود. اگر کالایی افزایش قیمت پیدا میکند، شما جز با تولید بیشتر راهی برای کاهش قیمت آن ندارید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد