30 - 12 - 2024
خلأ مدیریتی چالش اصلی توسعه ترانزیت ایران است
«جهانصنعت»- مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه خلأ مدیریتی چالش اصلی توسعه ترانزیت ایران است، گفت: ۴۰هزار ناوگان در حملونقل جادهای کشور فعال است. جواد هدایتی یادآور شد: فروپاشی شوروی سابق و ظهور کشورهای محصور در خشکی، همراه با اراده سیاسی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت در چارچوب سیاست همسایگی، به ثبت رکورد 16میلیون تن کالای ترانزیتی در سال گذشته انجامید. همچنین توجه ویژه به ترانزیت و لجستیک در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، از مهمترین نقاط عطف این حوزه بهشمار میرود.
او با اشاره به خلأ مدیریتی بهعنوان چالشی دیرینه در توسعه ترانزیت ایران، افزود: وابستگی اقتصادی کشورهای منطقه به موقعیت استراتژیک ایران میتواند ارزشافزوده قابلتوجه را برای کشور ایجاد کند.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری تصریح کرد: در احکام قانون برنامه هفتم توسعه، به رفع چالشهای اصلی حوزه ترانزیت پرداخته شده و با تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لجستیک به ریاست رییسجمهور، گامهای موثری در این مسیر برداشته خواهد شد. هدایتی با یادآوری سهم 9درصدی بخش حملونقل در تولید ناخالص داخلی گفت: 90درصد حملونقل کشور از طریق جادهها انجام میشود و بیش از 40هزار ناوگان معادل 10درصد کل ناوگان کشور و 50هزار راننده در این حوزه فعالیت دارند.
او در ادامه با اشاره به توسعه کریدورهای جدید و ایجاد فضای رقابتی در منطقه خاورمیانه بر ضرورت اصلاح نقاط ضعف داخلی، ارتقای ظرفیتهای لجستیکی و تقویت توان رقابتپذیری کریدورهای ترانزیتی کشور تاکید کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد