30 - 11 - 2020
خوابی که احمدینژاد برای ۱۴۰۰ دیده است
کمپین انتخاباتی احمدینژاد فعال شده، آن هم با قدرت تمام. انگار نه انگار که او در انتخابات قبلی با مانع شورای نگهبان برخورد کرد. اینطور که معلوم است رییس دولتهای نهم و دهم تصمیم خود را گرفته و قصد دارد به قدرت برگردد. برای این کار نیز وقت خود را صرف تعامل و جلب نظر شورای نگهبان نمیکند بلکه در تلاش است تا با گسترش پایگاه اجتماعی خود و راهاندازی موجی مردمی برای حمایت از خود، هزینه ردصلاحیت را بالا ببرد.
از همین رو است که رویکرد خود را قدری تغییر داده و با تمرکز بر مسائل سیاسی و مدنی ازجمله حجاب، سعی میکند که نظر گروهی دیگری از جامعه را جلب کند. موفق میشود یا نمیشود، بحث دیگری است اما تلاش وی برای رسیدن به این هدف قابل انکار نیست.
تلاشی که به همین جا ختم نشده و همزمان است با برنامههایی که رییس دولت مهرورز برای جلب نظر سیاسیون دارد. «اعتماد آنلاین» به نقل از دیدهبان ایران درباره این برنامههای احمدینژاد مینویسد: «احمدینژاد فعالیتهای انتخاباتی خود را با کمک سه گروه کلید زده است. تیم اول، تیم درون حاکمیت، با مدیریت نیکزاد، ماموریت همراه کردن رییسی و بخشی از اصولگرایان تندرو مانند جریان پایداری با احمدینژاد را دنبال میکند. هدف اصلی تیم نیکزاد، تلطیف رابطه رهبر انقلاب با احمدینژاد و گرفتن تاییدیه برای حضور در انتخابات است تا جلوی مخالفتهای احتمالی شورای نگهبان گرفته شود. این تیم با تاکتیک مذاکره و تعامل، فعالیتهایشان را دنبال میکنند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «تیم دوم احمدینژاد، با مدیریت چهره پشت پرده سید مجتبی ثمرههاشمی فعالیت میکند. این تیم وزنه رادیکال درونحاکمیتی جریان احمدینژاد را سنگین میکند. گفته میشود برخلاف جریان نیکزاد، وظیفه تیم ثمرههاشمی حفظ جایگاه سیاسی احمدینژاد در جریانهای سیاسی با تاکتیک حمله و تضعیف جریانهای سنتی اصولگرا مثل موتلفه و سایر جریانهای سیاسی است. جریان سوم نیز جریان بقایی و مشایی است. هدف این تیم جذب آرای منتقدان و مخالفان نظام است. تاکتیک این تیم ایفای نقش اپوزیسیون و مخاطبشان، گروههای خارج از حاکمیت است. نگاه تیم انتخاباتی مشایی همراه ساختن رسانهها و جریانهای خارج کشور با احمدینژاد است.»
ارزیابی دیدهبان ایران از رویکرد کمپین انتخاباتی احمدینژاد با در نظر گرفتن رویه او در ماههای اخیر، چندان هم دور از ذهن نیست. نکته، اما اینجاست که احمدینژاد با این تقسیمبندی و رویه، چقدر موفق خواهد بود؟ سوالی که قطعا تا چند ماه آینده پاسخ آن معلوم خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد