12 - 03 - 2018
خوب و بدهای نمایشگاهی که گذشت
عرضه ظرفهای برنامه «خندوانه»، شترهای حصیری که جنبه جایزه و تغذیه داشتهاند، خانه ایرانی و اسباببازیهای چوبی از جمله جذابیتهای بیستونهمین نمایشگاه ملی صنایعدستی(عیدانه) بودند که در کنار بدیهای دیگر این نمایشگاه شب گذشته به کار خود پایان داد. اگرچه بیستونهمین نمایشگاه ملی صنایعدستی (عیدانه) در دومین روز خود با اعتراض برخی از صنعتگران برای آنکه فروشی نداشتند و برگزاری آن همزمان با سومین نمایشگاه توانمندیهای عشایری و روستایی، مراجعه بازدیدکنندگان به سالن صنایعدستی را تحتتاثیر قرار داده است، روبهرو شد اما بسیاری از غرفهداران در آخرین روز از فروش خود اعلام رضایت کردند و برخی هم از اینکه چرا محصولات بیشتری با خود نیاوردهاند، پشیمان بودند. اگرچه عدهای نیز از اینکه فروش خوبی نداشتند همچنان گلایه داشتند.
به گفته پویا محمودیان مدیرکل صادرات معاونت صنایعدستی در این نمایشگاه که ۱۹۰ غرفه از ۳۱ استان محصولات خود را به مدت چهار روز عرضه کردند، بعد از بررسیهایی که در پایان نمایشگاه به عمل میآید، اگر غرفهای فروش خوبی نداشته باشد، امکان اینکه به صورت رایگان در نمایشگاه دیگری حضور پیدا کند، وجود دارد.
بعد از غرفه «خانه ایرانی» که بسیاری بعد از بازدید از آن متوجه چگونگی استفاده از صنایعدستی در فضای خانههایشان میشدند، در غرفههای دیگر نیز جذابیتهایی وجود داشت که بعد از گفتوگو درباره چگونگی تولید آنها میشد متوجه جذابیتهای یک محصول شد؛ جذابیتهایی که نسل جوان صنایعدستی آنها را خلق کردهاند. حتی آنتونیا اینتیلیتیا رییس نمایشگاه میلان نیز بعد از بازدید از این نمایشگاه تحت تاثیر مشارکت بالای نسل جوان ایران در حوزه صنایعدستی قرار گرفت و گفت: از طریق نسل جوان میتوان سنتها را به روز کرد و این موضوع موجب تداوم اشاعه فرهنگ یک کشور میشود. غرفه بافق از استان یزد اسباب بازیهای حصیری که زمان قدیم کاربرد بسیاری داشتهاند را به نمایشگاه آورده بود؛ از جِغجِغههای حصیری که با دانههای گیاه خارشتر پر شده بودند تا شترهایی که در گذشته داخل آن را با خرما پر میکردند تا در مکتب و مدرسهها به عنوان جایزه به دانشآموزان دهند و هم جنبه تشویقی داشته باشد و هم به عنوان تغذیه آنها استفاده شود.
شهین نظری، هنرمند حکاکی روی چرم از استان البرز کیفهایی با نقش گل مرغ و تلفیق با سنگ فیروزه خلق کرده بود که برگزیده هفتمین جشنواره مد و لباس شده بود؛ صنایعدستیای که به مُد تبدیل شده و اروپاییها در نمایشگاه میلان از آن استقبال خوبی داشتند.
احمد چیلان و محمد زارعی که از استان خراسان شمالی در این نمایشگاه حاضر شده بودند، کیفهای چوبی که روی آن کوبلن یا نقاشی با نقشهای رنگی کار کرده بودند، عرضه کردند. آنها کوله پشتی با تلفیق چرم و چوب خلق کردهاند که قابلیت تبدیل شدن به دو کیف زنانه و مردانه را دارد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد