25 - 01 - 2018
خودروسازان جلوی تولید موتورسیکلت برقی ایستادهاند!
استفاده از موتورهای برقی باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور میشود اما توسعه این صنعت در کشور همچنان با اما و اگرها دستوپنجه نرم میکند. براساس آمار، موتورسیکلتها در بین وسایل نقلیه، شش تا هشت برابر خودروها در آلودگی هوا نقش دارند از این رو چند سالی است که مسوولان و تولیدکنندگان به اجماع رسیدهاند که به تدریج موتورسیکلتهای دوزمانه را از چرخه تولید خارج و شمارهگذاری آنها را متوقف کنند و در حرکت بعد، برای جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای بنزینی اقدام کنند.
همچنین اعلام شده بر اساس مصوبات هیأت دولت، موتورسیکلتهای برقی را در یک برنامه پنج ساله جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی خواهند کرد البته سازمانها و موسسات دولتی باید در جریان جایگزینی محصولات جدید، خرید موتورسیکلتهای برقی را مد نظر قرار دهند و به صورت پلکانی تولید موتورسیکلتهای بنزینی کاهش و مدلهای برقی افزایش یابد.
کارشناسان معتقدند در شرایطی که طبقه ضعیف جامعه توان خرید موتورسیکلتهای برقی را به دلیل قیمت بالای آنها ندارد، شهرداریهای کلانشهرها باید به این موضوع ورود کنند و موتورسیکلت برقی را با یارانه در اختیار شهروندان قرار دهند. با تولید موتورهای برقی افزون بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادفها کمتر شده و بنزین کمتری هدر میرود اما باید دید تدابیر اندیشیدهشده در این راستا چقدر عملی میشود.
حمایت دولت میتواند راهگشای رونق صنعت موتورهای برقی باشد
صدرا امامجمعهزاده مدیر فناوری یکی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلتهای برقی اظهار کرد: مقرر شده تیراژ سالانه تولید موتورسیکلتهای برقی پنج هزار دستگاه باشد و در برنامه توسعه چهارساله قرار است این تعداد را تا ۲۰ هزار دستگاه افزایش دهیم.
وی در ادامه افزود: شرکتهای مختلفی مطالعات زیادی روی تولید موتورهای برقی در کشور انجام دادهاند اما متاسفانه هنوز کسی نتوانسته در فاز عملی این مطالعات را به سرانجام برساند.
امامجمعهزاده تصریح کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن طرحهای تولید موتورسیکلت برقی در داخل، وجود رقبای بسیار از جمله خودروسازان داخلی و تولیدکنندگان موتورسیکلتهای بنزینی است.
وی اضافه کرد: وقتی خودروسازان در داخل ایران بازار خود را در خطر میبینند به نوعی با ما رقابت منفی و از گسترش محصولات جدیدی همچون موتورهای برقی در داخل جلوگیری میکنند.
این فعال حوزه صنعت بیان کرد: یکی از دلایل دیگر توسعهنیافتگی موتورهای برقی در داخل ایران ارزان بودن سوخت و در دسترس بودن آن است که مردم را بینیاز از استفاده محصولات هیبریدی و برقی کرده است.
وی با برشمردن مضرات موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، اذعان کرد: این نوع از خودروها و موتورسیکلتها مشکلات زیادی در حوزه محیطزیست به وجود آورده و موجب هدر رفت منابع کشور از طریق مصرف سوخت میشود.
امامجمعهزاده اضافه کرد: با وجود درخواست وام برای شروع خط تولید موتورسیکلتهای برقی و پذیرفته شدن طرح توجیهی آن توسط نهادهای ذیربط دولتی، هنوز مبلغ تسهیلاتی به این امر تعلق نگرفته و دلیل اصلی آن نبود منابع کافی در بودجه صنعتی کشور است.
وی تاکید کرد: دولت همچنین بستههای تشویقی دیگری از جمله امکان ارائه محصول و تامین بازار از طریق تسهیلاتدهی به مشتری و طرح تعویض موتورسیکلتهای فرسوده را برای کمک به موتورسیکلتسازان برقی تازهکار پیشنهاد داده که هنوز هیچکدام از این طرحها به مرحله اجرا نرسیده است.
امامجمعهزاده اظهار کرد: اجرایی شدن قول تسهیلات ۵/۱ میلیارد تومانی دولت به خریداران موتورسیکلتهای برقی میتواند محرک خوبی برای این نوع محصولات در بازار کشور باشد هر چند رسیدن به آن به این زودیها امکانپذیر نیست.
وی تاکید کرد: بیشتر فعالان این حوزه درگیر مسایل بوروکراسی و حل موانع موجود اداری بوده و سختگیریهای بیمورد سازمانهای مختلف از جمله سازمان استاندارد موجب شده تا هیچکدام از تولیدکنندگان در این حوزه نتوانند کار خود را در واحد عملی شروع کنند.
توقف ساخت موتورهای بنزینی باید پلکانی اتفاق بیفتد
ماشاءالله قاسمینژاد رییس سندیکای قطعهسازان دوچرخه و موتورسیکلت نیز در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کشور ما تکنولوژی تولید موتور را نداشته و فقط میتوانیم قطعات جانبی را برای موتورسیکلتهای خارجی بسازیم.
وی در ادامه افزود: تولید قطعات هم تنها برای تولید موتورسیکلتهای هوندا ۱۲۵ بوده و بقیه به صورت ۱۰۰ درصد خارجی از چین یا هند به کشور وارد میشود.
قاسمینژاد در پاسخ به این پرسش که آیا از ساخت موتورسیکلتهای برقی در داخل کشور استقبال میکنید، بیان کرد: از هر کار نو و ایده جدیدی در این حوزه استقبال میکنیم اما باید دید به چه میزان زیرساختهای این موضوع در داخل کشور فراهم است.
وی با اشاره به ارزان و راحتتر درآمدن خرید از خارج، تصریح کرد: بیشتر تولیدکنندگان ترجیح میدهند قطعات و موتورهای مورد نیاز خود را از کشور چین تهیه کنند و با توجه به واقعی نبودن قیمت ارز، این بحران همیشه در سالهای گذشته ادامه داشته است.
رییس سندیکای قطعهسازان دوچرخه و موتورسیکلت اظهار کرد: این درست است که تردد موتورسیکلتها موجب آلودگی هوا میشود اما نمیتوان ساخت موتورسیکلت را ناگهان در کل کشور متوقف کرد.
وی پیشنهاد داد: بهتر است ابتدا ساخت و فروش موتورسیکلتهای بنزینی و کاربراتوری را در کلانشهرها ممنوع کنیم و مدت زمان چهار تا پنج ساله به صنعتگران این حوزه بدهیم تا خود را به روز کرده و تولید این محصول کمکم در کشور متوقف شود.
قاسمینژاد ادامه داد: فناوری موتور انژکتوری و کاربراتوری در برابر موتورهای برقی حداقل پنج میلیون تومان ارزانتر تمام میشود و منطقی است که مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به سمت خرید موتورهای سوختی بروند.
وی اضافه کرد: وقتی دولت اعلام کرد همه موتورسیکلتها موظفند انژکتوری شوند بسیاری از فعالان این حوزه به کشور چین سفارش موتورهای انژکتوری دادند و آنها نیز با تغییرات کوچکی در موتورهای قدیمی و با تفاوت قیمت یک میلیون تومانی، محصولات جدید انژکتوری را به بازار ایران وارد کردند که متاسفانه هیچ کدام از استانداردهای دنیا را رعایت نکرده بود.
رییس سندیکای قطعهسازان دوچرخه و موتورسیکلت توضیح داد: چگونه مردمی که برای افزایش یک میلیون تومانی قیمت موتورسیکلت به زحمت میافتند، میتوانند تفاوت پنج تا شش میلیون تومانی موتورهای برقی را تاب آورند؟
وی با بیان برخی از مضرات موتورهای برقی، تصریح کرد: این موتورها بیشتر در جادهها و راههای مسطح جواب میدهد و نمیتوانند بار زیادی را تحمل کنند.
قاسمینژاد اضافه کرد: مصرف موتورسیکلت در ایران با تمام دنیا فرق دارد چرا که هم وسیله کار و هم حملونقل به حساب میآید و برای برخی از مردم موتورسیکلت وسیلهای برای امرار معاش است.
وی با انتقاد از سیاستهای ضربتی دولت در حوزه صنایعی چون ساخت موتورسیکلت، بیان کرد: توقف شمارهگذاری توسط دولت که پارسال اجرایی شد، ضررهای زیادی به تولیدکنندههای موتورسیکلت زد و این توافقی بود که وزارتخانههای مختلف با هم انجام داده بودند.
رییس سندیکای قطعهسازان دوچرخه و موتورسیکلت ادامه داد: این نوع سیاستهای ناگهانی موجب شد مجموعهای مثل کارخانه موتورسازی ما نیروهای خود را از ۱۵۰ نفر به ۵۰ نفر تعدیل کند.
قاسمینژاد ابراز کرد: اگر شخصی ۱۰ میلیون تومان داشته باشد که بتواند موتور برقی بخرد، آیا ترجیح نمیدهد در عوض آن یک پراید خریده و کارهایش را به واسطه آن انجام دهد؟
وی بیان کرد: ما مخالف افزایش تعداد موتور برقی در داخل کشور نیستیم، ولی میگوییم اینکه تمام ایران را پوشش دهد اشتباه است و در وهله دیگر باید زیرساختهای این موضوع نیز فراهم شود و اگر در کشور ما ظرفیت و توان جایگزینی موتورهای بنزینی به وجود بیاید آنگاه باید تولید این محصولات را متوقف کرد.
ایرج افشار احمدی یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلتهای بنزینی اظهار کرد: توقف ناگهانی تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و انژکتوری به ضرر تولیدکننده و غیرعملی است.
وی در ادامه افزود: این موضوع نیاز به فرهنگسازی در طولانیمدت دارد به عنوان مثال وزارت نیرو در ابتدا برای فرهنگسازی مصرف لامپهای کممصرف این محصولات را با قیمت کمتر و یارانه به مردم فروخت و بعد از اینکه فرهنگ مصرف آن در جامعه جا افتاد، خود مردم به سمت خرید این لامپها روی آوردند.
رییس سندیکای قطعهسازان دوچرخه و موتورسیکلت، افزود: ما هم اگر امروز موتورهای برقی را با یارانه و تسهیلات دولتی به مردم ارائه دهیم، مصرفکننده در مدت زمان به تدریج به مصرف این محصول عادت کرده و خود خواهان خرید آن در بازار میشود.
وی در پایان تاکید کرد: همچنین دولت باید در یک دوره پنج ساله روی تقویت زیرساختهای تولید موتورسیکلت برقی کار کرده و اجرای طرح ارائه موتورهای برقی در مقابل موتورهای فرسوده میتواند کمک شایان توجهی به رونق بازار این محصول در کشور کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد