7 - 12 - 2024
خودکفایی هند در تولید قطار سریعالسیر
ایندیا- هند به سمت خودکفایی و ابتکار «ساخت هند» گام بر میدارد و در همین راستا، دیگر نیازی به واردات قطارهای گلوله از ژاپن نخواهد داشت زیرا آمادهسازی برای تولید داخلی قطارهای سریعالسیر و سیستمهای سیگنالینگ مربوط به آن در هند در حال انجام است.
موضوع برقی کردن خط آهن در ایران نیز باوجود اینکه سالها مطرح شده اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰کیلومتر مربوط به مسیر جلفا -تبریز و تبریز- آذرشهر است. پس از آن دولتها وعدههای مختلفی برای اجرای راهآهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است. در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان میپردازد.
به گفته یکی از مقامات ارشد راهآهن هند، قطارهای سریعالسیر جدید در مسیر استاندارد آتی کار خواهند کرد و انتظار میرود این قطارهای بومی براساس سکوی فعلی قطارهای بهارات (Vande Bharat) توسعه یابند. علاوه بر این، راهروها دارای پیشرفتهترین شکل سیستم حفاظت خودکار قطار خواهند بود.
مقامات همچنین اظهار کردند: انتظار میرود انتخابات مجلس ماهاراشترا که به تازگی پایان یافته است، پروژه قطار گلوله را در این ایالت تقویت کند.نخستین پروژه قطار گلولهای این کشور بین بمبئی و احمدآباد در حال توسعه است و به گفته این مقام راهآهن، پس از انتخابات اخیر مجمع در ماهاراشترا، کار بر راهرو قطار گلوله سرعت گرفته و بیش از ۳۲۰کیلومتر زیرساخت فیزیکی آن توسعه یافته است.تجربه توسعه کریدور ریلی سریعالسیر بمبئی- احمدآباد برای پروژههای آینده ارزشمند خواهد بود و هند اکنون قادر است چنین کریدورهایی را بهطور مستقل بسازد.
یکی دیگر از مقامات اعلام کرد که هند بر توانایی تولید قطارهای گلوله با قابلیت رسیدن به سرعت ۲۸۰کیلومتر در ساعت و با میانگین سرعت ۲۵۰کیلومتر در ساعت تمرکز دارد.
او افزود: دیگر نیازی به تامینکننده ژاپنی نیست البته ما نمیخواهیم همکاری ژاپنیها را متوقف کنیم و مذاکرات برای تامین قطارهای پیشرفته برای کریدور بمبئی-احمدآباد ادامه دارد.
بیش از ۵۰درصد از عملیات عمرانی برای کریدور بمبئی- احمدآباد تکمیل شده است و در همین حال، هیات راهآهن وظیفه اصلی ساخت قطارهای گلوله را به کارخانه انتگرال کوچ (ICF) واگذار کرده است. این قطارها قادر خواهند بود به حداکثر سرعت ۲۸۰کیلومتر در ساعت دست یابند. کارخانه انتگرال کوچ برای این پروژه عظیم با شرکت صنایع سنگین هند بیمل (BEML) دست به دست هم داده است. به گفته بیمل، هزینه این قطارها روپیه 86/27 کرور به ازای هر واگن است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد