20 - 02 - 2024
خیز اژدها برای تسخیر بازار جهانی گردشگری
نادر نینوایی- با توجه به سیاستهای اخیر دولت چین، گردشگری به نیروی محرکهای برای اقتصاد این کشور تبدیل شده است. دفاتر گردشگری در سراسر چین جاذبههای محلی این کشور را تبلیغ میکنند و از ابزارهای نوآورانه برای جذب بازدیدکنندگان بهره میبرند. این وسایل شامل آراستن متمایز افراد برای تبلیغ، رقصهای سنتی و ارائه غذاهای لذیذ به ویژه در تعطیلات جشنواره بهار است.
این وضعیت رو به رشد چین در حوزه گردشگری و خیز این کشور برای تصاحب سهم بزرگتری از بازار جهانی گردشگری، در حالی جریان دارد که پیش از این به سبب شیوع کرونا و مسائل ژئوپلیتیکی نظیر مساله تایوان، ورود گردشگران خارجی به چین به میزان قابلتوجهی کاهش یافته بود.
تکیه بر مزیتهای رقابتی و تسهیل شرایط ورود
چرا باید گردشگران خارجی بار دیگر به سوی چین سرازیر شوند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که اماکن و جاذبههای گردشگری چین مانند بسیاری از نمونههای مشابه در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه جذابیتهای بالایی دارد. هنگامی که گردشگران کشورهای دیگر به جاذبههای شرق آسیا فکر میکنند، ممکن است مقاصدی نظیر ژاپن، تایلند، اندونزی، مالزی و فیلیپین را هم در نظر بگیرند. با وجود این، چین نسبت به این کشورها دارای مناظر طبیعی و مقاصد شهری خیرهکنندهتر در سطح جهانی است و قابلیت ورود به آن و دسترسپذیریاش هم بیشتر است. همچنین تاریخ پرفرازونشیب و گذشته پر رمزوراز چین بر جاذبههای این کشور افزوده است.
دولت چین تلاش دارد با تکیه بر همین مزایای رقابتی و با تسهیل شرایط ورود گردشگران، زمینه لازم را برای جذب گردشگران جهانی و پیش افتادن از رقبای منطقهای خود مدنظر قرار دهد.
به همین منظور و در راستای تسهیل ورود گردشگران به چین، این کشور سیاست ۱۵ روزه ورود بدون روادید را برای شهروندان هفت کشور اروپایی و مالزی در نظر گرفته است. دولت چین همچنین با حذف الزام رزرو هتل قبل از ورود به چین، بازدید از این کشور را برای شهروندان بسیاری از کشورها آسانتر کرده است.
چین همچنین در حال ارائه اطلاعات ساده و سادهتر به زبان انگلیسی و سایر زبانها همراه با بهبود سیاستهای درخواست ویزاست.
تلاش برای تامین آرامشخاطر گردشگران
یکی از نکات مهمی که همواره طرف توجه گردشگران بینالمللی قرار دارد، تامین آرامشخاطر و نیز تضمین اقامتی آرام در کشور مقصد است. دولت چین برای پاسخگویی به این نیاز گردشگران، دسترسی آسان و ارزان به خدمات مراقبتهای بهداشتی را به عنوان یک مزیت مهم ارائه کرده است. بر این اساس، گردشگرانی که از شهرهای بزرگی مانند پکن، شانگهای و شنژن بازدید کرده و حتی مهاجرانی که در چین زندگی میکنند، میدانند که در بیمارستانهای سراسر کشور، خدماتی مانند آزمایش خون، اشعه ایکس، سیتیاسکن و اسکن سونوگرافی بسیار ارزان، حرفهای و سریع ارائه میشود.
گردشگران میتوانند از دریافت پزشکان انگلیسیزبان و بخشهای بینالمللی در بیمارستانهای شهرهای بزرگ نیز مطمئن باشند.
ارزان بودن گردشگری چین
در سالهای اخیر بیشتر اقتصادهای غربی تورم شدید تا ۳۰ درصد را تجربه کردهاند که منجر به تعرفههای بالاتر برای اتاقهای هتل و هزینههای خرید بالاتر شده، اما چین تقریبا عاری از چنین تورمی بوده است.
به عنوان مثال، یک باغوحش در سطح جهانی مانند باغوحش سندیگو در کالیفرنیا تجربه فوقالعادهای را ارائه میدهد، اما هزینه آن برای هر نفر ۷۰ دلار است. در سوی مقابل، اما در چین بازدید خانوادگی از باغوحشهای شانگهای، هانگژو و بسیاری دیگر از شهرهای چین، کمتر از ۵ دلار برای هر نفر هزینه دارد و همان موضوع تجربه فوقالعادهای را برای بازدیدکنندگان به ارمغان میآور؛ یعنی قدم زدن در باغهای سرسبز، زیستگاههای فوقالعاده خنک حیوانات و بهرهمندی از امکانات سرگرمی.
افزون بر این باید در نظر داشت که تجربه غنی بازدید از شهرهای باستانی مانند شیان در استان شانشی و دیدن جنگجویان سفالی را نمیتوان با بازدید از مکانهای تاریخی در بسیاری از کشورهای دیگر مقایسه کرد. به علاوه، گردشگرانی که از چین بازدید میکنند میتوانند با حدود یکسوم هزینهای که در مکانهایی مانند سنگاپور و توکیو میپردازند در هتلهای پنجستاره اقامت کنند.
در مقاصد گرمسیری همچون سواحل زیبای استان هاینان و جزیره جذاب Xiamen در استان فوجیان اقامت در یک هتل لوکس بینالمللی پنجستاره صرفا چیزی حدود ۱۰۰ دلار در هر شب به جای ۳۰۰ دلار معمول در نمونههای مشابه جهان هزینه خواهد داشت و گشتوگذار در شهر نیز هزینههای بهواقع مقرونبهصرفهای برای گردشگران دارد. از سوی دیگر، وسعت خطآهن در چین بسیار بالاست و البته هزینه جابهجایی با قطار نیز بسیار پایین در نظر گرفته شده است. در واقع راهآهن پرسرعت در چین نهتنها ارزان است، بلکه به خطوط متروی شهری و فرودگاهها نیز متصل است که همین امر دسترسپذیری کل کشور را بالا برده و بر مزیتهای گردشگری چین افزوده است.
ارائه گسترده خدمات گردشگری سلامت در چین
یکی از اقدامات جالبتوجه چینیها برای خروج از رکود گردشگری در دوران پساکرونا تمرکز بر گردشگری سلامت و گردشگری درمانی بوده است.
گردشگران خارجی به سبب هزینه پایین درمان به سوی این کشور روانه میشوند. یک معاینه کامل پزشکی برای گردشگران سلامت که از کشورهای دیگر به چین میآیند معمولا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار تمام میشود که این هزینه برای یک شهروند آمریکایی بسیار مقرونبهصرفه است.
در واقع باتوجه به محدوده ارزانقیمت خدمات درمانی در چین و کیفیت مناسب این خدمات، غربیها هر روز بیش از پیش جذب این حوزه گردشگری در کشور اژدها میشوند.
تبلیغ تنوع و تکثر چین
یکی از جذابیتهای مهم برای گردشگران خارجی، تنوع و تکثر و وسعت بالای چین است که فرصتهای ویژهای را برای یک سفر ماجراجویانه فراهم میکند.
چینیها با بهرهبرداری مناسب از این قابلیت و معرفی آن در قالب تبلیغات گسترده توانستهاند گردشگران بسیاری را از سراسر جهان جذب کنند. امروز بسیاری از گردشگران بینالمللی برای تجربه غذاهای متنوع چین به این کشور سفر میکنند. متوسط هزینه غذا در رستورانها در چین نیز به ازای هر وعده چیزی حدود ۱۰ دلار است که برای گردشگران غربی اقتصادی و مناسب محسوب میشود.
مهمتر از تمام این موارد در حالی که خاورمیانه با جنگ غزه مواجه است و شرق اروپا در آتش جنگ روسیه و اوکراین میسوزد، چین همچنان یکی از امنترین مقاصد سفر و گردشگری در جهان شمرده میشود.
به این ترتیب میتوان گفت در حالی که جهان درگیرودار جنگ، تورم و گرانیهای ادامهدار است، اژدهای چینی به دور از تمام این حواشی برای تسخیر بازار جهانی گردشگری خیز برداشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد