10 - 12 - 2023
داخلیسازی همه خودروها ممکن است؟
مجید جلیلی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی درباره داخلیسازی خودروهای مونتاژی گفت: داخلیسازی خودروهای مونتاژی مربوط به قطعات غیرمتحرک میشود؛ در این حوزه از سالهای قبل برنامههایی توسط خودروسازان مونتاژی اجرا شده بود؛ مثلا داخلیسازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودروها انجام شد.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودروهای مونتاژی در حوزه بن سازه، عملا کاری انجام نشده، زیرا خودروها وارداتی هستند و بن سازه طبق مشخصههایی که شرکت تولیدکننده اعلام کرده باید استفاده شود یا در زمینه قوای محرکه و قوای انتقال نیرو مثل گیربکس نمیتوان داخلیسازی کرد.
وی ادامه داد: سطح داخلیسازی اصولا مربوط به قطعات غیرمتحرک و تزئینی مانند اتاق، داشبورد، صندلی و… میشود؛ دستورالعملی برای داخلیسازی خودرو در وزارت صمت مشخص شده که براساس این دستورالعمل با داخلیسازی، تعرفه واردات تغییر میکند؛ این دستورالعمل به گونهای طراحی شده که با افزایش داخلیسازی، میزان تعرفه کاهش زیادی پیدا میکند و این کار باعث میشود خودروساز انگیزه کافی برای داخلیسازی داشته باشد.
جلیلی با اشاره به عوامل موثر در کاهش یا افزایش عمق داخلیسازی گفت: در بحث داخلیسازی قطعات خودرو، شمارگان (تیراژ) خودرو را باید در نظر گرفت. همچنین سرمایهگذاری مهم است که باید برای طراحی، تولید قالب، خرید ماشینآلات و خرید مواد اولیه سرمایهگذاری کرد. وی اضافه کرد: اصولا داخلیسازی بسیاری از قطعات خودرو صرفه اقتصادی ندارد؛ مهمترین انگیزهای که باعث میشود خودروساز به سمت داخلیسازی حرکت نکند، بحث شمارگان (تیراژ) تولید پایین است، اگر شمارگان تولید افزایش پیدا کند و به اعداد بالا برسد، خودروساز سرمایهگذاری برای افزایش عمق داخلیسازی را افزایش میدهد. به گفته عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، خودروسازان در زمان عرضه محصول، میزان داخلیسازی را اعلام میکنند. برخی خودروسازان محصولاتی را در سطح خودروهای اقتصادی چندین سال تولید میکنند تا به شمارگان تولید مناسبی برسد که این کار باعث افزایش داخلیسازی میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد