21 - 08 - 2023
دانشمندان از «توئیتر» کوچ کردند
«جهانصنعت»- دادههای جدید نشان میدهد که بیش از نیمی از محققان دانشمند که از توئیتر استفاده میکنند، مدت زمان استفاده از این پلتفرم را کاهش داده یا به طور کل، از آن خارج شدهاند. موسسه تحقیقاتی «پیو ریسرچ» اوایل امسال گزارش کرده بود اکثر کاربران آمریکایی توئیتر گزارش کردهاند زمان کمتری را در این پلتفرم از زمانی که توسط ایلان ماسک خریداری شده است، سپری میکنند، اما اکنون یک گروه مهم دیگر هم از این شبکه اجتماعی که به «ایکس» تغییر نام داده است، خارج میشوند. در نظرسنجی نشریه «نیچر» از هزاران دانشمند، تقریبا نیمی از آنها اظهار کردند که به شبکههای اجتماعی دیگر مانند «ماستودون» مهاجرت کردهاند. از ۹۲۰۰ محققی که در نظرسنجی «نیچر» شرکت کردند، بیش از ۴۷ درصد گفتند که میزان استفاده از این سایت را کاهش دادند و هفت درصد هم اعلام کردند که از این سایت خارج شدهاند. تقریبا به همین تعداد هم اعلام کردند حسابی را در یک پلتفرم جدید ایجاد کردهاند. از میان این پلتفرمهای جایگزین توئیتر، «ماستودون» که از زمان خریداری شدن توئیتر توسط ایلان ماسک، با رشد قابل توجه تعداد کاربرانش روبهرو شده است، بیشتر از همه استفاده میشود. حدود ۴۷ درصد از محققان گفتند که در سال گذشته، استفاده از این پلتفرم کد باز را آغاز کردهاند. «لینکدین» و «اینستاگرام»، گزینههای محبوب بعدی بودند که به ترتیب، ۳۵ و ۲۷ درصد از محققان را جلب کردند. نکته جالب اینکه «تردز» به عنوان رقیب توئیتر، در جایگاه چهارم قرار گرفت. مانند آمار موسسه «پیو»، یافتههای نظرسنجی «نیچر» نشان میدهد استفاده از توئیتر در میان افرادی که زمانی در این پلتفرم فعال بودند، کاهش پیدا کرده است. توئیتر همواره یک پلتفرم مهم برای محققان و دانشمندان بود و برای انتشار تحقیقات و ترویج بحث علمی، استفاده شده است و محققان توئیتر، یک منبع مهم اطلاعات معتبر در این پلتفرم بودهاند که نبرد سختی برای مقابله با انتشار اطلاعات غلط، داشته است.
توئیتر همچنین یک منبع ارزشمند از داده برای محققان بیشماری بود که در هر زمینهای، از سلامت عمومی گرفته تا زبانشناسی، تحقیق میکردند، اما اکنون تغییرات زیادی اتفاق افتاده و بسیاری از کاربران تصور میکنند که محتوای کاربران پولی در توئیتر در اولویت قرار گرفته است. بر اساس گزارش «انگجت»، همچنین شرکت «ایکس» (توئیتر سابق) رابط برنامهنویسی کاربردی برای محققان را به حدی گران کرده که اکثر آنها دیگر نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. بنابراین، هر چند همه محققانی که با «نیچر» صحبت کردند، نگفتند که آمادهاند به کلی توئیتر را رها کنند، اما به نظر میرسد تاکتیکهای این شرکت باعث شده است از جمعیت جامعه دانشمندان به شدت کاسته شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد