26 - 11 - 2019
درخشش «سایههای بیخورشید» در ایدفا
در حالی که نیمی از زمان برگزاری ایدفا ۲۰۱۹ به عنوان مهمترین جشنواره فیلمهای مستند جهان سپری شده است در فاصله چندروزه از آیین معرفی برندگان آن، جدیدترین اثر مهرداد اسکویی، مشهورترین فیلم این دوره از جشنواره است.
به گزارش ایسنا از آمستردام، پس از آنکه فیلم مستند «سایههای بیخورشید»، اثر جدید مهرداد اسکویی، فیلمساز ایرانی در اتفاق بیسابقهای برای سینمای ایران به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره امسال انتخاب و در حضور حدود ۱۳۰۰ نفر از اهالی رسانه و سینما پخش شد- اتفاقی که گویا در ۳۲ سال گذشته برای هر کارگردان منتخبی تنها یک بار واقع شده است- این فیلم ایرانی به سرشناسترین و مورد توجهترین فیلم جشنواره تبدیل شده است.
همچنین نقدها و معرفیهای مختلفی به زبانهای متعدد در رسانهها ازجمله رسانههای معتبر در حوزه سینما منتشر و نام این فیلم در فهرستهای مختلف ۱۰ فیلم منتخب قرار گرفته است.
علاوه بر این، بلیتهای تمامی نمایشهای آن در جشنواره از همان روز نخست به طور کامل فروش رفت.
از جمله روز یکشنبه نمایش عمومی آن در سالن ۵۶۰ نفره سینما «مانت» ۱۱ شهر آمستردام با تمامی ظرفیت و با استقبال مخاطبان برقرار و سپس جلسه پرسش و پاسخ با کارگردان فیلم برگزار شد.
بخشی از پرسشهای مخاطبان در نمایشهای «سایههای بیخورشید» به سرنوشت دختران حاضر در فیلم بهویژه با توجه به اعلام خودکشی یکی از آنها در پایان فیلم، معطوف میشود. اسکویی در نمایش روز یکشنبه در پاسخ به این پرسش اعلام کرد که کلیه دخترهای حاضر در فیلم از زندان مخصوص نوجوانان آزاد شده، سه نفر از آنها به تحصیل در دانشگاهها مشغول هستند و هیچکدام از مادران آنها نیز به خاطر قتل مشترک پدران دخترها به سرنوشت اجرای حکم اعدام منتهی نشدهاند.
بخش دیگری از پرسشها و اظهارنظرهای این چندروزه، به مکانیسم روایت و قصهپردازی در فیلم «سایههای بیخورشید» مربوط است. مهرداد اسکویی در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش یادشده در این باره گفت: بچههای حاضر در فیلم، آنقدر لایههای درونی عمیقی داشتند که در جاهایی از فیلم فهمیدم که باید به عنوان عوامل سازنده از لوکیشن خارج شویم تا بچهها در برابر دوربین روشن، حرفهایشان را راحتتر بزنند. ضمن آنکه به عنوان منتقلکننده پیامهای ویدئویی بین آنان و مادرانشان در زندانهای دیگر نیز تبدیل شدم.
نمایش بعدی فیلم مهرداد اسکویی در جشنواره ایدفا ۲۰۱۹ شامگاه روز دوشنبه در سالن مدرنای سینمای شهر آمستردام است.
از دیگر مستندهای بلندی که روز پنجم ایدفای امسال به نمایش گذاشته شد، فیلم مستند
«Fat Front» با مدت زمان یک و نیم ساعت، محصول کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد بود.
این فیلم روایتگر داستان چهار زن چاق یا بسیار چاق اسکاندیناوی است که جنبش و کمپینی را ترتیب دادهاند که طی آن، با فشار روی زنان برای لاغری به منظور ایجاد جذابیت، مبارزه میکنند. شعار آنان این است که شما همانطور که هستید، زیبا هستید. این فیلم با ساختاری بسیار حرفهای در ساخت، چند لغزش ولو جزئی در تصویربرداری و تدوین و همچنین در جاهایی، مطولگویی آزاردهنده دارد، ضمن آنکه از پایان درخشان یا موثری نیز برخوردار نیست.
بنابر این گزارش، از جمع فیلمسازان ایرانی که امسال با محصولهایی از کشور ایران یا دیگر کشورها در ایدفا ۲۰۱۹ حضور دارند، جز فیلم «فقدان» اثر فاطمه ذوالفقاری که به طرز عجیبی در ابتدای جشنواره کنار گذاشته شد تاکنون تنها بهزاد نعلبندی در نیمه نخست نمایشهای جشنواره، نمایشی را تجربه نکرده است. «کاغذپارهها» اثر این مستندساز که در بخش غیررقابتی حضور دارد، شامگاه روز دوشنبه نخستین نمایش خود را در جشنواره (ایدفا) تجربه میکند.
سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار میشود.
جایزه این جشنواره به سبب اهمیت برای مستندسازان با جایزه اسکار مقایسه و از آن به عنوان جشنواره «کن» سینمای مستند نیز یاد میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد