25 - 02 - 2023
دریغ از یک روز هوای پاک در تهران
با گذشت پنج ماه از سال ۹۰، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این مطلب گفت: بنزین ترکیبات سرطانزا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطانزاست و خودروهایی که در کشور تولید میشوند عموما تکنولوژی پایینی دارند و حتی الزام معاینه فنی خودروها در کشورمان رعایت نمیشود.
خروجی اگزوز تمیزتراز هوا!
دکتر یوسف رشیدی افزود که ایست قلبی، تنگی نفس و خیلی بیماریهای دیگر از جمله آثار و عوارض آلودگی هوا به شمار میآید.
وی با تاکید بر اینکه خودروهای استاندارد خارجی به درجهای از تکنولوژی رسیدهاند که خروجی اگزوز برخی از آنها از هوای تهران تمیزتر است، اظهار کرد: این در حالی است که خودروهای ما به زور استاندارد یورو ۲ میگیرند. رشیدی با اشاره به اینکه با استانداردهای اعمال شده مونو اکسید کربن تا حد قابل ملاحظهای کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: این در حالی است که هنوز با هیدروکربنهای سرطانزا و ذرات آزبست درگیر هستیم.
کوههای شمال تهران به خوبی دیده نمیشود
رشیدی با بیان اینکه در دنیا میدان دید یک عامل اصلی برای پاکی هوا شناخته میشود، اضافه کرد: در حال حاضر وقتی از پنجره به بیرون نگاه میکنیم، کوههای شمال تهران را نمیتوانیم به خوبی ببینیم.
وی با تاکید بر اینکه امسال در ایام عید که شهر خلوت بود نیز تهران یک روز هم هوای پاک نداشت، گفت: ما باید بتوانیم مقدار تولید آلودگی هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و میزان آلودگی هوا را به یک چهارم وضعیت کنونی کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم با مشکلات جدی روبهرو میشویم، اظهار کرد: با گسترش حملونقل عمومی باید به نقطهای برسیم که شهروندان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به وسیله نقلیه شخصی خود ترجیح دهند.
موتور پیکان روی پژو
رشیدی با بیان اینکه ۱۰ سال پیش که برای نخستینبار بحث آلودگی هوا راه افتاد گفتیم اگر کاری نکنیم وضعیت بدتر میشود، تصریح کرد: حالا هم میگویم اگر کار جدی نکنیم ۱۰ سال بعد اوضاع خیلی بدتر میشود. وی تجهیز ناوگان حملونقل عمومی به عنوان مهمترین راه حل آلودگی هوا را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بحث آلودگی هوا شاید مهمتر از بحث یارانههاست، چون به صورت مستقیم با سلامتی شهروندان سر و کار دارد. رشیدی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و در عین حال کممصرف بروند، گفت: تا وقتی خودروسازان به جای استفاده از تکنولوژی مدرن، موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمیشود.
از موتورسیکلتهای ما در هیچ نقطهای از دنیا استفاده نمیشود
رشیدی استفاده از کاتالیست در خودرو و تعویض دورهای کاتالیستها را از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا برشمرد و افزود: علاوه بر این باید استفاده از آزبست به صورت کامل حذف شده و جایگاههای بنزین به سیستم جذب بخارهای بنزین مجهز شوند.
وی با تاکید بر اینکه ما در کشورمان از موتورسیکلتهایی استفاده میکنیم که دیگر در هیچ نقطهای از دنیا از آنها استفاده نمیشود، اعلام کرد: ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و باقیمانده آن ناشی از کارخانهها و منازل است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تشبیه وضعیت آلودگی هوای امروز تهران به ۱۰ سال پیش پایتخت مکزیک خاطرنشان کرد: از نظر ذرات معلق هم شبیه عراق هستیم و در مجموع از نظر کیفیت هوا وضعیت خوبی در دنیا نداریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد