15 - 01 - 2017
در انتظار پرواز دوباره «هما»
۵۳ سال پیش در بهمن ۱۳۴۱ خورشیدی با درهم شدن دو شرکت «ایرانینایرویز» و «پرشینایرسرویسز» شرکت هواپیمایی ملی ایران پا به عرصه حیات گذاشت. این شرکت که از سوی دولت وقت ملی اعلام شده بود با نام «هما» و عنوان بینالمللی «ایرانایر» عصر نوین هوانوردی مسافری ایران را رقم زد.
هما که کار خود را با چند فروند هواپیمای «داگلاسدیسی» آغاز کرده بود پس از نخستین پرواز با بوئینگ ۷۲۷ در مسیر تهران در سال ۱۳۴۴ در زمره خریداران پروپاقرص تولیدات این کمپانی بزرگ آمریکایی درآمد.دوره طلایی هما از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و از سال ۱۳۵۴ به اوج خود رسید تا جایی که به یکی از افتخارات ملی کشور بدل شد.در میانه دهه ۵۰ خورشیدی هما با پروازهای بدون توقف روزانه ابتدا به اروپا، سپس با بهرهگیری از هواپیماهای دوربرد از جمله بوئینگ ۷۴۷ به نیویورک نامش در جمع بزرگان هوانوردی مسافری جهان به ثبت رسید.در آن سالها «هما» بهعنوان نمونه موفق یک شرکت مجهز به تکنولوژی برتر جهان و برخوردار از کارکنان و هوانوردان درجه یک آماده بود رقابت با بهترینها را در سراسر جهان آغاز کند.در سال ۱۹۵۷ هما با شش فروند ایرباس مدل «A300» بهعنوان نخستین بهرهبردار ساختههای این شرکت هوایی در خاورمیانه لقب گرفت.هما در طول فعالیتش تا آغاز انقلاب از منظر ایمنی و خدمات به مسافران هم در رده بالای جهان قرار داشت.همه اینها برای آن آمد که بدانیم و بدانند در شرایطی ایرباس در آسمان ایران حضور دوباره مییابد و یکی از نمودهای برجام شناخته میشود که شرکت ملی هواپیمایی ایران سالها پیش از این به برترین هواپیماهای جهان مجهز بود و در زمره افتخارات ملی ایرانیان شمرده میشد اما باید دید در طول این سالها چه بر سر «هما» آمده که به شرکتی ورشکسته بدل شده است.در حالی که تلاش میشود با بهرهگیری از تعامل برآمده از برجام هما دوباره پر و بال بگیرد، حضور هواپیماهای مدرن در آسمان ایران هم از دریچه جناحی و برپایه جدال بر سر قدرت بررسی میشود در حالی که هر قدر به کیفیت و کمیت ناوگان هوایی مسافری کشور و به طور خاص هما افزوده شود جدا از ارتقای غرور ملی و بحث منافع اقتصادی، جان و مال مردم هم به نوعی در امان خواهد ماند. یادمان نرود در طول این سالها تا چه اندازه از نظر مالی و جانی، مردم ایران تاوان هواپیماهای روسی را پرداختهاند و آیا قرار نیست روزی مردم از زیربار تکنولوژی کهنه و روی زمین مانده روسی و چینی خلاص شوند.به هر حال برای من که حدود ۴۰ سال پیش نخستین سفر به خارج از کشور را با «هما» تجربه کرده و احساس غرورآمیز و خاطره خوشایند آن را هیچگاه فراموش نمیکنم، منتظر بال و پر گرفتن دوباره «هما» هستم و چه باک که در این رهگذر دلواپسان و دلناواپسان هر کدام به سهم خود بخواهند در بازیهای جناحی سهم و سود خود را تامین کنند!
massoudmehr@yahoo.fr
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد