7 - 05 - 2024
در صنعت گردشگری خاورمیانه چه میگذرد؟
پس از همهگیری کرونا، بخش گردشگری و مهماننوازی در جهان نهتنها بهشدت بهبودیافته است، بلکه به اهرمی قابلاتکا برای توسعه اقتصادی تبدیل شده است. در خاورمیانه، منطقهای که از بازارهای سنتی و مبتنی بر نفت به سمت اقتصادهای متنوعتر فاصله گرفته است، این بخش نقش اساسی ایفا میکند.
در سال ۲۰۲۳، مقاصد خاورمیانهای، ازجمله دبی، ابوظبی و نقاط نوظهور مانند ریاض و رأس الخیمه، شاهد ورود گردشگران قابلتوجهی بودند. بهعنوان مثال، دوبی بیشترین ورود گردشگر سالانه خود را گزارش کرد: ۱۵/۱۷میلیون بازدیدکننده بینالمللی در یکشب. براساس دادههای اداره اقتصاد و گردشگری شهر دبی، این شهر فقط در ۲ماهه سال جاری، ۶۷/۳میلیون نفر گردشگر را جذب کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱/۳میلیون نفر بوده است.
در همین حال، تعداد گردشگران در رأس الخیمه به ۲۲/۱میلیون نفر افزایش یافت که نشاندهنده افزایش ۸درصدی سالانه آمار گردشگران است. ابوظبی مسیر مشابهی را دنبال میکند و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۴میلیون بازدیدکننده را جذب کرده است. این شهر شاهد افزایش ۲۷درصدی گردشگران در هتلها و افزایش ۵۴درصدی مهمانان بینالمللی بوده است که با سهم تقریبی ۴۹میلیارد درهم در تولید ناخالص داخلی امارات، اقتصاد را تقویت کرد.
به گزارش اتاق ایران آنلاین، با توجه به آمارهای رو به رشد گردشگری، پایتخت امارات متحده عربی در اوایل آوریل از استراتژی گردشگری ۲۰۳۰ خود که بهتازگی تصویب شده است، رونمایی کرد. تا سال ۲۰۲۳، این شهر قصد دارد ۳/۳۹میلیون بازدیدکننده را جذب کند و ظرفیت هتلهای خود را به ۵۲هزار اتاق افزایش دهد و بهطور بالقوه تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۷۸هزار شغل ایجاد کند.
تاثیر اقتصادی گردشگری در این کشور بسیار قابلتوجه است. در واقع، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گزارش داد که در سال ۲۰۲۳، گردشگری ۲۲۰میلیارد درهم به تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی کمک کرده است و انتظار میرود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۲۳۶میلیارد درهم افزایش یابد.
عربستان سعودی نیز مسیر مشابهی را دنبال میکند. در سال ۲۰۲۳، این کشور پذیرای ۱۰۰میلیون گردشگر بود. این نقطه عطف تاریخی باعث شد که عربستان ۷سال زودتر از برنامه اولیه به هدف گردشگری خود دست یابد و اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ هدف ۱۵۰میلیون گردشگر را محقق کند.
مشخصات گردشگری کشور بهواسطه مجموعهای از اصلاحات و ابتکارات استراتژیک بهطور قابلتوجهی ارتقا یافته است. سال گذشته، درخواستها برای مجوز فعالیت گردشگری در عربستان ۳۹۰درصد افزایش یافت. علاوه بر این، بیش از ۳۷میلیارد دلار هزینه ورودی از محل گردشگری ثبت شد.
این رونق گردشگری با تعهد عمیق به تنوعبخشیدن به اقتصاد منطقه پشتیبانی میشود. این استراتژی، که گردشگری بخشی از هسته اصلی آن را تشکیل میدهد، بر آنچه این منطقه در حال حاضر دارد، یعنی فرهنگ، میراث، شگفتیهای باستانشناسی و جذابیتهای طبیعی منحصربهفرد سرمایهگذاری میکند.
در طول سالهای متوالی، خاورمیانه مترادف با گردشگری و مهماننوازی لوکس شده است و برخی از بهترین هتلها، استراحتگاهها، جاذبهها و مقاصد خردهفروشی را در خود جای داده است. تنها در سال ۲۰۲۳، دبیمال درواقع پذیرای ۱۰۵میلیون بازدیدکننده بوده و خود را بهعنوان پربازدیدترین مکان روی زمین معرفی کرده است.
این روند همچنان در حالتوسعه است. در رأسالخیمه، بیش از ۷هزار پروژه کلیدی در حالتوسعه هستند تا ظرفیت هتلهای منطقه را که در حال حاضر شامل بیش از ۸هزار اتاق است، افزایش دهد. در همین حال، در عربستان سعودی، پروژههای NEOM و دریای سرخ تاکید این کشور بر گردشگری لوکس دوستدار محیطزیست را به نمایش میگذارند. این تلاشها منعکسکننده آیندهنگری استراتژیک این دولت در تشخیص روند رو به رشد گردشگری به سمت پایداری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد