19 - 12 - 2022
دستورالعمل حذف انحصار بازار تدوین میشود
کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰ به ۵/۴۹ درصد!
| گروه صنعت| شورای رقابت افزایش بهای خودرو را فاقد وجاهت قانونی میداند، این شورا تصمیم دارد برای قیمتگذاری خودرو و از بین بردن انحصار بازار دستورالعملی تدوین کند تا براساس این دستورالعمل واحد نه سیخ بسوزد و نه کباب، نه خودروسازان ورشکسته شوند و نه انحصاری در بازار باشد تا در پرتو آن ضرری هم متوجه مصرفکنندگان نشود.
جزییات مصوبه آخرین جلسه
شورای رقابت
یکصدوسیویکمین جلسه شورای رقابت به بررسی افزایش قیمت بلیت هواپیما، دستورالعمل تعیین قیمت بلیت مترو و افزایش بهای خودروهای داخلی اختصاص پیدا کرد.
۲۸ آبانماه سالجاری زمان برگزاری آخرین جلسه شورایعالی رقابت بود. موضوعی که مورد اشاره جمشید پژویان، رییس این شورا قرار گرفت که خبر آن در خبرگزاریها و رسانهها درج شد.
دست سازمان حمایت از قیمتگذاریها کوتاه میشود
براساس تصمیمگیری این شورا قیمتگذاری انواع خودرو توسط هر نهاد و سازمانی غیرقانونی است.به این ترتیب هیچ سازمان و ارگانی حتی سازمان حمایت از تولید و مصرفکنندگان حق تعیین قیمتگذاری محصولات خودرویی را ندارند.
مکانیسم تعیین قیمتگذاری هم براساس پیشنهادات ارایه شده به این شورا و بررسیهای آن اعلام میشود تا قیمتهای نهایی تعیین تکلیف شوند.
در جلسه ۲۸ آبانماه شورای رقابت که صدوسیویکمین این شورا و با دستور بررسی افزایش قیمت بلیت هواپیمایی،ادامه بررسی دستورالعمل تعیین قیمت بلیت مترو و افزایش بهای خودروهای داخلی بود، تصویب شد: مستندا به بند «۵» ماده «۵۸» قانون اجرای سیاستهای کلی اصل «۴۴» قانون اساسی نظر به اینکه مرجع صلاحیتدار برای تصویب دستورالعمل قیمت در بازار انحصاری خودرو داخلی شورای رقابت است، شورا افزایش بهای اخیر در بازار یادشده را فاقد وجاهت قانونی دانست.
پیشنهاد بدهید؛ افزایش قیمتها بررسی میشود
جمشید پژویان با تشریح جزییات قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت گفت: شورای رقابت به این نتیجه رسید که فضای بازار خودرو از درجه انحصار بالایی برخوردار است بعد از این نتیجه مصوب شد که از این پس قیمتگذاری انواع محصولات خودرو توسط هر نهاد و سازمانی غیرقانونی است به این ترتیب هیچ سازمان و ارگانی حتی سازمان حمایت از تولید و مصرفکنندگان حق تعیین قیمتگذاری محصولات خودرو را ندارد.
وی در واکنش به این سوال که با این اوصاف نحوه قیمتگذاری محصولات خودرو با چه مکانیسمی تعیین خواهد شد، توضیح داده بود: در این رابطه شرکتهای خودروساز میتوانند پیشنهادات خود را به این شورا ارایه دهند تا بعد از بررسیهای لازم شورای رقابت نظر خود را اعلام کرده و قیمتها را تعیین کند.
حذف انحصار بازار خودرو
برای قیمتگذاری خودرو و از بین بردن انحصار در بازار، یک دستورالعمل تدوین میشود.جمشید پژویان در گفتوگو با فارس اظهار داشت: شورای رقابت در مصوبه قبلی خود تشخیص داد که بازار خودرو دارای تمرکز بالا و انحصار است که با این تشخیص، دستورالعمل تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو در اختیار شورا خواهد بود.
وی تصریح کرد: منتظریم، اگر پیشنهادی در مورد قیمتگذاری خودرو وجود دارد از سوی خودروسازان و دستگاههای مرتبط به شورا منتقل شود تا یک دستورالعمل برای قیمتگذاری خودرو تدوین شود.
رییس شورای رقابت با بیان اینکه یک دستورالعمل در چارچوب جهانی اقتصاد برای افزایش بهرهوری و کارایی در صنعت خودرو تدوین میشود، گفت: این دستورالعمل طوری خواهد بود که نه صنایع خودروسازی دچار ورشکستگی شوند، نه اینکه انحصار موجود در بازار خودرو ادامه داشته باشد و نه ضرری متوجه مصرفکنندگان شود.
تعیین قیمتها در چارچوب مبانی علمی
پژویان تصریح کرد: باید با افزایش تمرکز و انحصاری بودن بازار خودرو مقابله شود و به سمت رقابتی شدن تولید حرکت شود که در این راستا جلساتی با خودروسازان برگزار شده و در آینده نیز نشستهایی با آنها و افراد مسوول در صنعت خودروسازی برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه در شورای رقابت همه مسایل مطرح شده در چارچوب مبانی علمی و دانش اقتصاد موردبررسی و تصمیمگیری قرار میگیرد، افزود: در مورد خودروهای وارداتی نیز در شرایطی که شورا تشخیص دهد، این مساله در دستور کار قرار خواهد گرفت.
پژویان اظهار داشت: اگر شورا تشخیص دهد که در واردات خودرو انحصار وجود دارد حتما در این مورد ورود خواهد کرد تا کنترل بازار و حذف انحصار اتفاق افتد.
وی ادامه داد: بحث واردات خودرو نیز توسط شورای رقابت در حال بررسی است و شورا با مطالعات تخصصی و علمی در این مورد تصمیمگیری خواهد کرد.
رییس شورای رقابت با اشاره به اجحاف حقوق برخی خریداران خودروهای داخلی گفت: بر این اساس، شورای رقابت در بحث قیمتگذاری وارد عمل شده تا در جهت منافع مردم و اصلاح فضای اقتصادی ورود علمی و تخصصی داشته باشد.
پژویان با بیان اینکه در مورد بازار محصولات دیگر نیز در حال بررسی در شورای رقابت هستیم، گفت: در صورت صدور مصوبه در مورد هر یک از این کالاها از طریق شورا اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: شورای رقابت در چارچوب قوانین عمل میکند و اجازه سوءاستفاده از یک قدرت انحصاری را در بازار نخواهد داد.
واکنش وزارت صنعت: از قیمتگذاری خودرو بیاطلاعیم
اما معاون امور صنایع وزیر صنعت در واکنش به مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودرو گفت: نشستی در اینباره با شورا نداشته و اطلاعی از این مصوبه ندارم.
محسن صالحینیا با بیان اینکه بحث قیمتگذاری خودرو بیشتر به سازمان حمایت از مصرفکنندگان مربوط میشود، اظهار داشت: قیمتگذاری خودرو یک بحث کاملا کارشناسی است و نمیدانم این موضوع چه ارتباطی به شورای رقابت میتواند داشته باشد.
وی ادامه داد: در این مورد جلسهای با مسوولان شورای رقابت نداشتهایم و اطلاعی از مصوبه اخیر این شورا نیز ندارم.
تحقیق و تفحص از خودرو باعث اتلاف وقت و هزینه میشود
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی نیز گفت: در این مورد دو جلسه با نمایندگان مجلس داشتیم در این جلسات، سوالاتی در مورد کیفیت خودرو، خدمات پس از فروش، داخلیسازی، بهرهوری و قیمت خودرو مطرح شد که به آنها
پاسخ دادیم.
وی تاکید کرد: این نوع مسایل بهتر است از طریق پرسش و پاسخ نمایندگان پیگیری شود زیرا تحقیق و تفحص باعث اتلاف وقت و هزینه خواهد شد.
معاون وزیر صنعت افزود: البته تحقیق و تفحص حق مجلس است و نمایندگان میتوانند این کار را انجام دهند.
تعرفه واردات خودرو ۵/۴۹ درصد!
این مسایل در حالی ادامه دارد که خبری جالب توجه روز گذشته باز هم روی سایت خبرگزاریها قرار گرفت.
تعرفه واردات خودرو که پیش از آن میزانش ۹۰ درصد بود به ۵/۴۹ درصد کاهش خواهد یافت.تازهترین تصمیم دولت تعرفه واردات کالاهای لوکس را ۴۵ درصد کاهش داده که خودروهای وارداتی هم کاهش تعرفهای را یدک خواهند کشید، این به معنای ایجاد فضایی جدید برای ورود بیشتر خودروهای وارداتی و شکستن فضای انحصار خودروسازان داخل و شاید هم شکستن قدرت چانهزنی آنها برای جلوگیری از افزایش قیمتهاست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد