16 - 07 - 2017
دستور وزیر آموزشوپرورش برای پیگیری حادثه مشابه «آتنا»
وزیر آموزشوپرورش با ابراز تاسف از حادثه «قتل آتنا» گفت: این خبر تاسفانگیز است و در رابطه با برخورد با این قضیه جدی هستیم، موردی مشابه این اتفاق، چند ماه گذشته هم رخ داده بود که به مسوول آموزشوپرورش آن منطقه دستور پیگیری دادهایم.
فخرالدین دانشآشتیانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برخورد قاطع با عامل این حادثه برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی بسیار مهم است.وی در عین حال با اشاره به نقش نظام آموزشی در پیشگیری از این حادثه گفت: در این موارد مساله پیشگیری نکته مهمی است. ما دو نوع رابطه مکانیکی و ارگانیکی داریم که برای پیشگیری از چنین حوادثی باید سعی کنیم این رابطه خشک مکانیکی از نظام تعلیم و تربیت خارج شود و محیط انعطافپذیر باشد و تعامل صمیمی و خوبی داخل محیط مدرسه و نظام آموزشی داشته باشیم. وقتی رابطه ما با دانشآموزان ارگانیکی باشد، میتوان در رابطه با ناهنجاریهای موجود در جامعه به دانشآموزان آموزش داد و مشاوره خوبی برای آنان بود، در این رابطه دانشآموز جرات میکند مشکلات و مسایل را مطرح کرده و از ما مشاوره بگیرد اما هنگامی که روابط مکانیکی باشد، تمام رفتارها پنهان خواهد شد. دانشآشتیانی ادامه داد: هنگامی که رفتارها پنهان میشود آموزش شکل نمیگیرد و چنین اتفاقات ناهنجاری اتفاق میافتد، رابطه ارگانیکی نباید بین مدرسه و دانشآموز وجود داشته باشد بلکه خانواده هم بسیار مهم است. اگر تعامل مدرسه و خانواده به شکل دقیق وجود داشته باشد، هشدارها و توصیههای دو طرف موجب میشود از این رفتار ناهنجار جلوگیری شود. وی در خصوص سند ۲۰۳۰ تصریح کرد: چه قبل از اینکه سند ۲۰۳۰ در جامعه مطرح شود و چه بعد از آن در مجموع نظام آموزشوپرورش هیچ موردی بر مبنای چارچوب اقدام ۲۰۳۰ وجود نداشته و ملاک عمل ما سند تحول بنیادین بوده است.وزیر آموزشوپرورش گفت: ملاک ما سند تحول بنیادین است و چارچوب اقدامی که با موضوعات فرهنگی، اعتقادی و… ما مغایرت داشته باشد جایگاهی در نظام آموزشوپرورش ندارد.وی تاکید کرد: سند از دستور کار خارج شده است اما همچنان افرادی سند ۲۰۳۰ را مطرح میکنند و مسلم است این افراد به دنبال اهداف دیگری هستند و قصد دارند به دولت و نظام آموزشوپرورش لطمه وارد کنند. به این افراد توصیه میکنیم که این کار بداخلاقی است و این اقدام به جایگاه نظام تعلیم و تربیت و مسوولانی که با اعتقادات به نظام فعالیت میکنند و در راستای موضوعات هویت ملی و دینی فعالیت گستردهای دارند، ظلم است.وی خاطرنشان کرد: یک نمونه در آموزشوپرورش پیدا نخواهید کرد که ملاک عمل ما چارچوب اقدام ۲۰۳۰ بوده باشد. افرادی که همچنان این سند را در جامعه مطرح میکنند به دنبال وارد کردن لطمه به دولت و آموزشوپرورش هستند.
به هیچ عنوان نباید پولی به صورت اجبار از دانشآموزان گرفته شود
وزیر آموزشوپرورش همچنین در خصوص دریافت وجه به هنگام ثبتنام مدارس از اولیا عنوان کرد: تمام مدیران مدارس وظیفه دارند به پاس مشارکت پرشور مردم در انتخابات، خدمات خوبی به اولیا و دانشآموزان بدهند، به هیچ عنوان نباید پولی به صورت اجبار از دانشآموزان گرفته شود. مدیران میتوانند با همکاری اولیا و مشارکت دادن آنها در فرآیند تعلیم و تربیت از کمک آنان به صورت شفاف و با واریز وجه به حساب آموزشوپرورش استفاده کنند.
دانشآشتیانی گفت: واقعیت این است که اعتبارات هزینهای مدارس پاسخگوی انجام فعالیتهای کیفی نیست، تلاش کردهایم که سرانه دانشآموزان را افزایش دهیم و در سال جاری این سرانه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
۳ اولویت آموزشوپرورش در حوزه محرومیتزدایی از دانشآموزان عشایر
وزیر آموزشوپرورش در حاشیه افتتاحیه اردوی دانشآموزان دختر عشایر کشور نیز گفت: فراهم کردن فضای آموزشی مناسب، توانمندسازی معلمان، استفاده از آموزش مجازی از جمله اولویتهای ما برای رفع محرومیت از دانشآموزان عشایر است.
وی تاکید کرد: برای رفع محرومیت دانشآموزان عشایر سه مساله را مدنظر داشتند اول از همه فراهم کردن فضای آموزشی مناسب در مناطق عشایری در اولویت برنامههای ما قرار گرفته است در این زمینه از نهادهای مختلف کمک گرفتهایم به طور مثال با نهادهای برکت، علوی و … جلساتی برگزار شده تا بتوانیم فضای آموزشی مناسب را فراهم کنیم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد