29 - 11 - 2023
دلتنگ تئاتر بودم
کارگردان نمایش «سیزده بدر» که پیش از این کارگردانی فیلم سینمایی «کت چرمی» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، تاکید کرد که زاده تئاتر است و به عنوان یک حیاطخلوت به تئاتر نگاه نمیکند. نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کارگردانی حسین میرزامحمدی اثری است که این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و تا ۱۸ آذر به اجرای عمومی خود ادامه میدهد. این نمایش روایتگر اتفاقاتی است که برای یک خانواده و خانهای که در آن زندگی میکنند، رخ میدهد. خسرو احمدی، صادق برقعی، بنفشه ریاضی، سعید زارعی، بیتا عزیز، محمد موحدنیا بازیگران نمایش «سیزده بدر» هستند که سعید خانی تهیهکنندگی آن را برعهده دارد.
حسین میرزامحمدی کارگردان «سیزده بدر» که پیش از این کارگردانی فیلم سینمایی «کت چرمی» را تجربه و اکران آن را در بهار سال جاری سپری کرد، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: زمانی که فیلم سینمایی «کت چرمی» در حال اکران بود، تعدادی از دوستانم به من پیشنهاد دادند که بعد از ۱۲ سال یک کار تئاتری انجام دهم. چند متن را مدنظر داشتم، به ویژه متنی فرانسوی که پیشتر خیلی دوست داشتم آن را روی صحنه ببرم ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد و طی گفتوگوهایی که با دوستانم داشتم، تصمیم گرفتم این متن را را فعلا تولید و اجرا نکنم. وی ادامه داد: با محمود احدینیا درگیر پروژهای سینمایی بودیم که طی آن متن «سیزده بدر» را به من داد که بخوانم. وقتی متن را خواندم دیدم که با ذهنیت و ساختار فکری من سازگار است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم این اثر را تولید کنم. با صادق برقعی که در این نمایش به ایفای نقش میپردازد، گپ زدیم و گروه بازیگران مشخص شد و باقی بازیگران که همگی با هم دوستی چندینساله دارند، به کار پیوستند. میرزامحمدی یادآور شد: با گپوگفتی که با محمود احدینیا داشتیم تصمیم گرفتیم کار را به صورت کارگاهی تولید و همچنین متن را به صورت گروهی و کارگاهی بازنویسی کنیم. فکر میکردم این روش برای بازنویسی متن مفید است، ضمن اینکه بازیگران با درونیات و عمق کاراکترها و همچنین چالشهای بازنویسی متن، درگیر میشوند. همه با هم همراهی کردیم تا «سیزده بدر» شکل گرفت. در واقع روندی را در تولید نمایش «سیزده بدر» پیش بردیم که در دهه ۸۰ و در دوران دانشجویی با این روند کار میکردیم.کارگردان فیلم سینمایی «کت چرمی» درباره حضور خود در عرصه تئاتر بعد از کارگردانی یک فیلم سینمایی، تاکید کرد: ۱۲ سال بود که کارگردانی تئاتر نکرده بودم ولی حتی در سالهایی که در ایران نبودم، در کنار آقای بهرام بیضایی حضور داشتم و به بهانه کارکردن از ایشان آموختم. من زاده تئاتر هستم و اساسا به عنوان یک حیاطخلوت به تئاتر نگاه نمیکنم. تئاتر دغدغه من بوده و هست و خواهد بود. تئاتر مدیومی است که در من از سال ۸۱ یا ۸۲ رشد کرده و در وجودم شکل گرفته است. برگشتم از سینما به تئاتر هم دغدغه شخصیام بود و هم به شدت دلتنگ تئاتر بودم و اتفاقا دوست داشتم بعد از یک تجربه سینمایی برگردم به جایی که شروع کردم و ببینم در تئاتری که سالها برای آن تلاش کردم، چندچند هستم. وی درباره وضعیت تولید تئاتر در شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی و چالشهای متعددی که برای گروه وجود دارد، تصریح کرد: درباره سینما هم وضعیت همینطور است. اگر بخواهید فیلمی غیرکمدی با سرمایه شخصی تولید کنید به سختی به سرانجام میرسد. به همین دلیل سینمای ما اینچنین میشود. فروش عالی برای سینما و اینکه مدام رکورد میزنیم خوب است ولی با چه چیزی رکورد میزنیم؟ با احترام به همه دوستان و سلایق، آیا معیار سینمای ما این است؟ در تئاتر هم خوب است روزانه تعداد زیادی تئاتر اجرا میشود ولی در تئاتر فقط نظارتهای موضوعی و ممیزی وجود دارد و خبری از نظارتهای کیفی نیست. این هنرمند عرصه تئاتر، تاکید کرد: خوب است که تعداد اجراهای تئاتری بالاست ولی هیچ متر و معیاری در کیفیت آثار وجود ندارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد