11 - 03 - 2025
دنده عقب خودروسازان آلمانی از بازار آمریکا
ایسنا- بزرگترین اقتصاد صادرات محور اروپا در معرض تعرفههای دونالد ترامپ، قرار دارد و خودروسازان آلمانی در مکزیک، احتمالا شاهد تاثیرات منفی جنگ تجاری بالقوه خواهند بود.
دونالد ترامپ، رییسجمهور آمریکا، سهشنبه گذشته، جنگ تعرفهای را با سه شریک تجاری بزرگ واشنگتن آغاز کرد و تعرفههای ۲۵درصدی را بر کانادا و مکزیک اعمال کرد و تعرفه وارداتی اعمال شده بر چین را به ۲۰درصد افزایش داد. با این حال، روز پنجشنبه، عقبنشینی کرد و تعرفهها بر واردات از مکزیک و بخشی از واردات کانادایی را به تعویق انداخت اما تاکید کرد که در آغاز آوریل، تعرفههای بیشتری را اعمال خواهد کرد. چشمانداز جنگ تجاری بینالمللی ناشی از تعرفههای ترامپ در زمان بدی برای اقتصاد آلمان مشاهده میشود. آلمان که زمانی یک قدرت اقتصادی بود، در سال ۲۰۲۴، برای دومین سال متوالی کوچک شد و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵، ضعیفترین عملکرد اقتصادی را در اتحادیه اروپا داشته باشد. کارشناسان اظهار کردند که تاثیر جنگ تعرفهای بین چین، مکزیک و کانادا، حداقل در حال حاضر، تاثیر محدودی بر آلمان خواهد داشت و فقط فعالیت تولیدکنندگان و تأمینکنندگان آلمانی در این سه کشور را تحتتاثیر قرار میدهد. شرکتهای خودروسازی آلمانی از جمله آئودی در مکزیک، خودرو تولید میکنند. براساس دادههای انجمن خودروی آلمان (VDA)، خودروسازان آلمانی ۷۱۶هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید کردند که عمدتا برای بازار آمریکا بود.
ترامپ پنجشنبه گذشته، پس از مذاکره با چهرههای مهم صنعت خودرو، به خودروسازان در مکزیک و کانادا معافیت تعرفهای یک ماهه اعطا کرد. با این حال، توماس هاتزشنروتر، اقتصاددان آلمانی، اظهار کرد که پس از پایان مدت معافیت، تعرفهها و متعاقب آن کاهش تقاضا برای خودروهای آلمانی تولید شده در مکزیک، بر نیروی کار آلمان، اروپا و مکزیک تاثیر میگذارد و نرخ بیکاری تحتتاثیر قرار خواهد گرفت.
کارشناسان هشدار میدهند که اگر ترامپ تصمیم به اعمال تعرفه بر اتحادیه اروپا بگیرد، این تصویر به طرز چشمگیری تغییر میکند. این بدان معناست که شرکتهای تجاری باید فروش خود را در سراسر جهان متنوع کنند. به عبارت دیگر، آنها باید بازار آمریکا را از اولویت خارج کنند و سایر بازارها را در اولویت قرار دهند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد