22 - 03 - 2020
دوفریدا
ماگدالنا کارمن فریدا کالو ی کالدرون د ریورا سال ۱۹۰۷ در کویوآکان، مکزیکوسیتی به دنیا آمد. این نقاش مکزیکی یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر است.
فریدا ۶ ژوئیه ۱۹۰۷ از پدری آلمانیتبار و مادری دورگه (اسپانیایی و بومی مکزیک) در خانهای که اکنون موزه فریدا است موسوم به «خانه آبی» در شهرک کوچکی بهنام کویوآکان در حومه مکزیکوسیتی به دنیا آمد. پدر فریدا از هنرمندان عکاس مشهور مکزیک بود که پرترههای زیادی از کودکی فریدا گرفته است. سلفپرترههایی که فریدا از خود میکشید در واقع به نوعی تداوم عکسهای پدر است. سهساله بود که انقلاب مکزیک و جنگهای داخلی به وقوع پیوست. در شش سالگی به علت ابتلا به فلج اطفال چندین ماه در خانه بستری شد. این بیماری انحرافی ماندگار در پای راستش باقی گذاشت و همین موضوع باعث شد پای راست او همیشه لاغرتر از پای دیگرش باشد و از آن پس تا پایان عمر در همهجا با دامنهای بلند (با تزئینات پیشاکلمبوسی و موهایی آراسته به نوارها و پارچهای رنگین) ظاهر شد. سپتامبر ۱۹۲۵، نقطه عطف زندگی فریدا کالو به شکل حادثهای دردناک بر او فرود آمد. فریدا دانشجوی هجدهساله رشته پزشکی در تصادف شدید اتوبوس از ناحیه شانه، سینه، کمر، لگن و پا دچار شکستگیهای متعدد شد. پس از این تصادف، بستر بیماری جایی بود که فریدا درست در نقطهای که میتوانست پایان زندگیاش باشد، سرنوشت خود را به دست گرفت و برای اولین بار شروع به کشیدن نقاشی کرد.
پس از حادثه تصادف، نامزدش از ازدواج با او منصرف شد. فریدا پس از بهبودی، پرترههای خودش را نزد دیهگو ریورا، نقاش دیواری معروف و کمونیست مکزیکی برد. نقاشیهای کالو مورد توجه دیهگو ریورا قرار گرفت و این دیدارِ دوباره آغازی شد برای زندگی مشترک آن دو و ازدواج در سال ۱۹۲۹.
در سالهای جنگ جهانی دوم که اروپا در آتش جنگ میسوخت، پایتخت فرهنگی و هنری از پاریس بهنوعی به مکزیکوسیتی منتقل شده بود و هنرمندان، روشنفکران و ناراضیان تبعیدی زیادی از جمله لئو تروتسکی و لوییس بونوئل به مکزیک کوچ کرده بودند. در این دوره خانه فریدا و دیهگو پاتوق بسیاری از این افراد بود که عموماً گرایشهای چپ داشتند.
در ۱۹۵۳ پزشکان به دلیل وخامت بیماری قانقاریا مجبور شدند یکی از پاهای فریدا را قطع کنند. فریدا که یک سال آخر عمرش را بر صندلی چرخدار میگذراند، برای تحمل دردهای جسمی و روحی به اعتیاد روی آورده بود.
در نهایت، فریدا کالو در ۱۳ ژوئیه ۱۹۵۴ به دلیل انسداد جریان خون درگذشت. خاکستر او هماکنون درون کوزهای در خانه قدیمی اوست که حالا تبدیل به «موزه فریدا کالو» شدهاست. او چند روز پیش از درگذشتش در یادداشتهای روزانهاش نوشته بود: «امیدوارم عزیمت لذتبخش باشد و امیدوارم هرگز بازنگردم.
دو فریدا یکی از مرموزترین کارهای این نقاش یا به تعبیری دیگر، نقطه اوج کارهایش در بین تقریبا ۲۰۰ اثر دیگرش است. ترکیببندی این اثر یکی از شاهکارهای جنبش فراواقعگرایی در قرن بیستم است. در سمت راست تصویر، فریدای مکزیکی در لباس بومی مکزیکی تیوانا دیده میشود و در سمت چپ، فریدایی اروپایی شده با لباسی یکدست سفید (که احتمالاً لباس عروسی است). دو زن روی یک نیمکت سبزرنگ نشستهاند در حالی که دست در دست یکدیگر دادهاند. تحقیقات جدید نشان داده است که آناتومی قلبها بعد از ترسیم دو زن به اثر اضافه شده که قلب فریدای اروپایی در سمت چپ، از سوراخی که در لباساش روی سینه قرار دارد، دیده میشود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد