17 - 06 - 2021
دولت برنامه رصد مدونی برای بازار و کالاها ندارد
وزیر اسبق صمت با اشاره به لزوم فعال شدن سامانههای هوش تجاری در وزارتخانههای اقتصاد و صمت اعلام کرد که امروز برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا وجود ندارد و بنابراین یک روز پوشک کم میآید و روز دیگر صدای کشاورز بلند است که محصولش روی زمین مانده است. مهدی غضنفری در مورد چرایی رشد افسارگسیخته قیمتها در دو دولت یازدهم و دوازدهم تاکید کرد که گرانی حاصل از تورم یا کمبود کالا دو مقوله مجزاست و گرانفروشی هم حاصل از طلب کردن پول بیشتر از سوی فروشنده است. وی با اشاره به اینکه وفور کالا بر ارزانی ترجیح دارد، گفت: ما نسبت به این مهم تاکید فراوان داشتیم چراکه معتقد بودیم قبل از اینکه اقدامی در جهت دستگیریِ مغازهدار انجام دهیم و کنترلهای امنیتی داشته باشیم، باید بر وفور کالا تاکید نماییم.
غضنفری در خصوص چرایی نبود وفور کالا گفت: نهاده دامی برای تولید مرغ و گوشت گرم از خارج وارد میشود و با کمال تاسف باید گفت بانک مرکزی که رییس آن در انتظار رییسجمهور شدن است، در تخصیص منابع ارزی تعلل داشت که بسیار برای واردکنندگان آزاردهنده بود. وی همچنین از تعلل و تاخیر گمرک سخن گفت و ادامه داد: نهادهها به موقع به دامداری و دامپروریها نرسید و لذا مشکل اول ارزش پول ملی و مشکل دوم کمبود کالا در بازار بود. غضنفری از ناتوانی بسیاری از ارکان کشور در بازگرداندن ارزش پول ملی سخن گفت و ادامه داد: امروز باید مراقب باشیم فرآیند مدیریت کالا به درستی بسته شود تا کالا به خوبی به بازار برسد و از افزایش قیمت آن جلوگیری به عمل آید. این تحلیلگر حوزه اقتصادی با بیان اینکه در دوران تصدی خود بر مسند وزارت صمت بر سیاست وفور کالا تاکید داشتند تا میزان کالا به حد استاندارد برسد، ادامه داد: وفور کالا منجر به رقابت در بازار میشود و مشتری گزینههای بسیاری برای خرید داشته که منجر میشود مغازهدار قیمت را پایین آورد.
وی لزوم فعال شدن سامانههای هوش تجاری در وزارتخانههای اقتصاد و صمت را الزامی دانست که موجودی لحظهای کشور را نمایان سازد که هر بازاری که از حد مجاز پایینتر رود، دولت با کمک بخش خصوصی برای تامین، بلافاصله دست به کار شود ولی امروز چنین سامانههایی وجود ندارد که عدم ارزش پول ملی و کاهش کالا در بازار فزونی میگیرد.غضنفری همچنین ضمن ارائه پیشنهادات مشاورهای به دولت سیزدهم گفت: در شرایط تحریم حتما لازم نیست دستها را به علامت تسلیم بالا ببریم؛ چنان که دو سال در تاریخ اقتصادی ایران تحریم به قدری خوب مدیریت شد که کاسبان تحریم را مجبور به سیاه جلوه دادنِ چهره مقابلهکنندگان با تحریم کرد و البته اجازه ندادند پرونده آن دو سال باز بماند و متاسفانه دولت قادر نبود از آن تجربیات استفاده کند. وی خطاب به برخی نامزدها که درباره مدیریت کالا و بازار در کشور دست به سیاهنمایی زده بودند، گفت: حتما برای مقابله با تحریم راهکار وجود دارد و هر جا اراده قوی و دست جوان توامان وارد میدان شود، از پسِ کار برخواهد آمد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد