16 - 05 - 2024
رقابت برای تسلط بر بازار
موتور جستوجوی «گوگل» با هوش مصنوعی «جمینای» متحول میشود
گروه فناوری- کنفرانس توسعهدهندگان گوگل در آمریکا برگزار شد و حاوی خبرهای قابل توجهی برای مردم دنیا بود. هوش مصنوعی «جمینای» گوگل در جدیدترین رویداد این شرکت با تحولات قابل توجهی در زمینه جستوجوی هوشمند مواجه شده است. این تحولات میتوانند یکی از مهمترین نقاط قوت هوش مصنوعی گوگل طی چند وقت اخیر باشند. گوگل جمینای حالا به بخشی از گوشیهای اندرویدی هم تبدیل شده و با نصب اپ اختصاصی آن میتوانید به صورت یکپارچه از این هوش مصنوعی استفاده کنید. گوگل با هماهنگسازی اپ جمینای و سیستمعامل اندروید، به کاربر اجازه میدهد که به سادگی بخشهای مختلف گوشی هوشمند خود را جستوجو و اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند. به عنوان مثال هنگامی که اپ خاصی را روی گوشی هوشمندتان باز میکنید، جمینای میتواند محتوای روی نمایشگر را جستوجو کند. پس از آن میتوانید سوالات خاصی را از این هوش مصنوعی بپرسید تا محتوای نمایش داده شده را بررسی کند و در رابطه با آن توضیح دهد. به همین ترتیب دستگاههای برخوردار از این فناوری میتوانند به سرعت نیاز کاربران را برای جستوجو برآورده کنند.
یکی دیگر از مواردی که هوش مصنوعی جمینای را به ابزاری کارآمدتر تبدیل میکند، توانایی حل مسائل و مشکلات روزمره توسط آن است. شما میتوانید با ضبط ویدئو از چیزی که در انجام آن مشکل دارید، از جمینای سوال بپرسید. در نهایت این هوش مصنوعی با جستوجو در سطح اینترنت، اطلاعات و نحوه حل این مشکل را با شما به اشتراک خواهد گذاشت. بدین سبب دیگر نیازی نیست که ساعتها برای حل مشکلات ساده خود در اینترنت پرسه بزنید.
یادگیری بهتر با هوش مصنوعی
گوگل در I/O 2024 رویداد شلوغی داشت و از محصولات مختلفی رونمایی کرد. یکی از این محصولات جدید خانوادهای از مدلهای هوش مصنوعی به نام «LearnLM» است که بر مبنای مدل جمینای ساخته شده است. خانواده مدلهای هوش مصنوعی LearnLM از قدرت جمینای استفاده میکند و برای یادگیری بهینهسازی شده است. گوگل در حال همکاری با معلمان است تا این مدلها را وارد کلاسهای درس کند. این شرکت اعتقاد دارد که این هوش مصنوعی میتواند در یادگیری و برنامهریزیهای درسی کاربردهای زیادی داشته باشد.
گوگل میگوید با کمک LearnLM، تجربه استفاده از محصولاتی مثل سرچ، یوتوب و چت با جمینای که همین امروز از آنها استفاده میکنید را بهبود میدهد. برای نمونه LearnLM در یوتوب اجازه میدهد تا ویدئوهای آموزشی حالت تعاملی پیدا کنند. شما میتوانید بر اساس محتوای یک ویدئو درباره آن سوال بپرسید و پاسخ بگیرید. این قابلیت به زودی برای گروه منتخبی از کاربران اندروید در دسترس قرار خواهد گرفت.
گفتوگویی طبیعی و راحت با
هوش مصنوعی
گوگل با قابلیت «جمینای لایو» میخواهد کاربران طبیعیتر و راحتتر از همیشه با هوش مصنوعی مکالمه داشته باشند. گوگل در این رویداد «جمینای لایو» را به نمایش گذاشت که یک تجربه جدید موبایلی برای مکالمات طبیعی با هوش مصنوعی خود را ارائه میدهد. این ویژگی میتواند به کاربران کمک کند تا برای یک مصاحبه شغلی آماده شوند یا برای یک سخنرانی عمومی نکاتی را به سخنران ارائه دهند. گوگل چند مورد استفاده بالقوه از این هوش مصنوعی را ذکر کرد. کاربران میتوانند با «جمینای لایو» مکالمهای داشته باشند تا برای یک مصاحبه شغلی آماده شوند؛ جایی که به طور بالقوه میتواند از کاربر سوالات مرتبط در مورد موقعیتهای مختلف بپرسد، همچنین اگر میخواهید درباره یک سخنرانی تحقیق کنید، میتواند به شما نکاتی درباره سخنرانی عمومی ارائه دهد. چیزی که «جمینای لایو» را منحصربهفرد میکند این است که میتوانید با سرعت معمولی صحبت کنید یا حتی اگر بخواهید وسط حرف آن بپرید. در حالت ایدهآل، این باید بیشتر شبیه به مکالمه با یک فرد باشد، به جای اینکه فقط دستورات دستیار هوشمند یا پرسوجوهای هوش مصنوعی را بیان کند. گوگل پروژه «آسترا» را به نمایش گذاشت که یک دستیار مجازی نسل جدید است که مفهوم «جمینای لایو» را حتی فراتر میبرد. آسترا قادر است تصاویر دوربین شما را مشاهده کند و به سوالات در لحظه پاسخ دهد. در حال حاضر مشخص نیست که چه مدت طول میکشد تا این ویژگی در دسترس قرار گیرد، اما گوگل میگوید برخی از ویژگیهای آسترا اواخر امسال به «جمینای لایو» میپیوندد. گفتنی است که «جمینای لایو» در چند ماه آینده برای مشترکین Gemini Advanced در دسترس قرار خواهد گرفت.
رونمایی «گوگل» از مدل زبانی متنباز «Gemma 2»
گوگل در این کنفرانس از نسل بعدی مدلهای زبانی Gemma نیز رونمایی کرد. در حال حاضر PaliGemma، یک نوع Gemma از پیش آموزش دیده است که گوگل آن را به عنوان «نخستین مدل زبان بینایی در خانواده Gemma برای شرح تصاویر، برچسبگذاری تصویر و موارد استفاده بصری پرسش و پاسخ توصیف میکند. تاکنون مدلهای استاندارد Gemma که اوایل سال جاری عرضه شدند، تنها در نسخههای ۲میلیارد و ۷میلیارد پارامتری موجود بودند که این مدل جدید ۲۷میلیاردی عرضه میشود.
«جاش وودوارد»، معاون Google Labs در جلسهای خاطرنشان کرد که مدلهای Gemma بیش از «میلیونها بار» در سرویسهای مختلفی که در دسترس هستند، دانلود شدهاند. او تاکید کرد که گوگل این مدل ۲۷میلیارد پارامتری را برای اجرا روی پردازندههای گرافیکی نسل بعدی انویدیا، میزبان Google Cloud TPU و سرویس مدیریتشده Vertex AI بهینه کرده است. گوگل هنوز اطلاعات زیادی در مورد Gemma 2 به اشتراک نگذاشته است. بنابراین باید ببینیم زمانی که توسعهدهندگان به آن دست پیدا میکنند، عملکرد آن چگونه است.
دریافت نتایج متنی از صفحات وب
مطمئناً وقتی در گوگل موضوعی را جستوجو کردهاید، در بیشتر مواقع چند نتیجه اول از رسانههای مختلف یا تبلیغات گوگل بودهاند. در این صورت وبسایتهایی که گاه محتوای ارزشمندی دارند به قسمت پایینتر یا حتی صفحه دوم گوگل میروند و دیده نمیشوند. حالا با گزینه جدید Web شما تنها به نتایج حاصل از وبسایتها دسترسی خواهید داشت. گزینه Web تقریبا تمام بلوکهای محتوایی را که گوگل در صفحه نتایج جستوجو قرار میدهد، فیلتر میکند و تنها لینکها و متن ساده وبسایتها را خواهید داشت. گزینه Web قابلیت جدید جستوجو هوش مصنوعی این شرکت را نیز مسدود خواهد کرد. این قابلیت هنوز برای تمامی کاربران فعال نیست و به مرور در دسترس قرار خواهد گرفت. پیشتر ممکن بود برخی سایتها با محتوای ارزشمند خود زیر نتایج و بلوکهای مختلف گوگل مدفون شوند. برای مثال وبسایتهای مستقلی مانند HouseFresh و Retro Dodo اشاره کردهاند که چگونه کسبوکارشان تحت تاثیر سایتهای تبلیغاتی و حمایتشده، توصیههای Quora، فهرست بهترینها از سایتهای رسانهای بزرگ قرار گرفته و عملا کاربران در نتایج گوگل به درستی این سایتها را نمیبینند.
وقتی در حالت عادی، در گوگل عبارتی مثل «بهترین تصفیهکنندههای هوا با قیمت مناسب» را به انگلیسی جستوجو کنید، در یک بلوک گوگل قیمت و امتیاز انواع تصفیهها در سایت آمازون را در بالای جستوجو نشان میدهد. اما با رفتن به زبانه Web، تنها وبسایتها و لینک خام آنها را مشاهده خواهید کرد. البته این گزینه جدید شاید برای برخی کاربران چندان کاربردی نباشد چون بلوک و ماژولهای پیشنهادی گوگل در بالای صفحه گاه مفید هستند. بعید است که غول فناوری تنها با فشردن دکمه Web از تبلیغات خود دست بکشد. به هر حال در مواقعی که به دنبال پاسخ ساده و مشخصی هستید، ماژولهای گوگل میتوانند به سرعت چنین پاسخی را برای شما فراهم کنند و نیازی به گزینه Web نخواهید داشت. سخنگوی گوگل تایید کرده که گزینه وب فقط فیلتری است که پنلهای خلاصه مطالب و ماژولهای خرید را حذف و همچنین جستوجوی جدید هوش مصنوعی گوگل را غیرفعال میکند.
در نهایت گوگل در حال ایجاد تغییرات اساسی در نحوه عملکرد موتور جستوجوی خود است و میخواهد بخش بزرگی از کار را به هوش مصنوعی بسپارد. این شرکت میخواهد از این پس چیزی را که شاید بیش از هر چیز با آن شناخته میشود، یعنی «جستوجو» را به هوش مصنوعی بسپارد. حالا جستوجوی گوگل به صورت پیشفرض، پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بالای نتایج ارائه میکند و این شرکت میگوید که این ویژگی را تا پایان سال به بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان خواهد رساند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد