16 - 11 - 2024
رنج مصرفکننده نهایی از سرکوب قیمت خودرو
ایسنا- سرکوب قیمت خودرو در این سالها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرفکننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است.
جواد مرزبان، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب گفت: قیمتهای دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست چراکه مشکلات جبرانناپذیری را برای تولیدکننده به وجود میآورد و منجر به کاهش کیفیت تولید و نبود رقابتپذیری در محصولات خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قیمتگذاری دستوری، شفافیت در محاسبه هزینه تولید خودرو و سوددهی خودروسازان بزرگ را به تاراج برده است، تصریح کرد: در صورتی که براساس اهداف تعریف شده کشور، نتوانیم خودرو تولید و عرضه کنیم، به طور حتم تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره افزایش خواهد یافت.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت از انحلال مدیریت منابع مالی در خودروسازان به دلیل رشد نرخ نهادههای تولید، تورم و نوسان قیمت ارز سخن گفت و تاکید کرد: ادامه سیاست فریز قیمت و قیمتگذاری دستوری، ذینفعان اصلی حوزه صنعت خودرو را متضرر میکند و در عین حال سود این تصمیمگیری غلط به جیب دلالان و واسطهگران میرود.
مرزبان در ادامه خواستار اصلاح قیمت خودروسازان براساس فرمول شورای رقابت یا مبتنی بر محاسبه هزینههای تولید در شرکتهای خودروسازی شده و متذکر شد: با قیمتهای صحیح و بر مبنای شرایط اقتصادی کشور برای خودرو، میتوان انتظار کاهش زیان برای خودروسازان و بهبود عرضه خودرو به بازار را داشت.
به گفته وی، نظارت دائم و اثرگذار بر قیمتهای خودروسازان، در کنار هدایت روند تولید و عرضه محصول به بازار از اهمیت بالایی برای موفقیت در خروج از قیمتگذاری دستوری برخوردار است. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت، منجر به سوددهی، جلوگیری از افت ارزش سهام، افزایش اعتماد سرمایهگذاران و سهامداران به صنعت خودروی کشور خواهد شد. مرزبان تلاشهای صورت گرفته از سوی خودروسازان برای توسعه صنعت خودروی کشور را به دلیل مسائل ارزی و ریالی ناشی از سیاستهای غلط دستوری بیهوده و رو به نابودی دانست، به طوری که در حال تبدیل شدن به یک کشور مونتاژکار خودرو هستیم تا تولیدکننده خودرو!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد