29 - 11 - 2019
روایت شرفبافی از وضعیت هما
گروه حملونقل- مدیرعامل جدید ایرانایر روز گذشته در حالی معرفی شد که فرزانه شرفبافی، مدیرعامل سابق این شرکت هواپیمایی طبق روال گذشته به بیان سختیها و مشکلات حاصل از تحریم پرداخت. پیش از این نیز فرهاد پرورش در مراسم تکریم خود مطالب بیسابقهای را در مورد نحوه دور زدن تحریم در این ایرلاین مطرح کرده بود. روز گذشته طی مراسمی با حضور وزیر راه تورج دهقانزنگنه به عنوان مدیرعامل ایرانایر معارفه شد. در این مراسم مدیرعامل سابق هما از بدهکاری ۱۸۵۰ میلیارد تومانی دولت به این شرکت خبر داد و گفت: لوگوی هما را ۲۲ ماه است که در دل خیابان شانزهلیزه نگه داشتهایم. فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق ایرانایر در این مراسم با بیان اینکه از همان زمانی که آمدم برای رفتن آماده شدم، اظهار کرد: تیرماه سال ۹۶ بار مسوولیت هما را بر دوش بنده گذاشتند که همزمان با عملیات حج ۹۶ بود. سال ۹۴ حادثه منا روی داد و سال ۹۵ نه حج تمتع انجام شده بود و نه حج عمره.
وی با بیان اینکه سهمیه ایران ۴۸ هزار نفر برای حج ۹۶ بود، افزود: این در حالی بود که سال ۹۶ بالغ بر ۶ میلیون دلار در عربستان بدهکاریم، هواپیما نداریم و باید حدود ۶۹ هزار حاجی را جابهجا کنیم. او با بیان اینکه برای سال گذشته ۴۴۵۰۰ حاجی به عربستان بردیم و زیر ۳۰ دقیقه تاخیر داشتیم، افزود: این در حالی بود که همه بدهیهای هما را به عربستان پرداخت کردیم و خیال شما راحت باشد که با همکاری سازمان حج و زیارت، مساعدت وزیر راهوشهرسازی کارهای حج امسال انجام شده است.
مدیرعامل سابق ایرانایر با یادآوری اینکه تیرماه ۹۶ بالغ بر هشت میلیارد تومان در حساب هما داشتیم، گفت: به ما گفته بودند که اگر بتواند حقوق ۵۴ میلیارد تومانی را پرداخت کند خیلی مرد است.
شرفبافی با اشاره به اینکه در اسفند ۹۷ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق دادیم که با کاهش هزینهها و افزایش درآمدها عملیاتی شد، گفت: قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با سه هواپیماساز امضا شد و تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شده بود، قرارداد بوئینک ۴۰۰ میلیون دلار برای PDP میخواست و ما چقدر داریم؛ ۹۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته هماست. در این راستا قراردادها را اصلاح کردیم.
وی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام قراردادهای خرید هواپیماها و ورود سایر هواپیماها تعلیق شد، اظهار کرد: شرایط پیچیده بود، گرفتن تعهد برای تامین سرویسها برای هواپیماها کار سختی بود که آنرا انجام دادیم.
او با یادآوری اینکه مجوز اوفک ۶ روز کاری زمان داشت، ادامه داد: در قرارداد ATR به تعهدات خود عمل کردیم و پنج فروند هواپیما در روزهای نوسان نرخ ارزی وارد کشور شد.
وی با بیان اینکه ۵ میلیون دلار قطعات یدکی هواپیماهای ATR که ۱۰ درصد آنها آمریکایی بود وارد کشور شد، افزود: همزمان مذاکرات برای تامین فاینانس انجام و MOU با یک شرکتی چینی امضا شد، اما آمریکاییها به آنها گفتند که در این موضوع دخالت نکنند.
مدیرعامل سابق ایرانایر با بیان اینکه هما جزو شرکتهای زیانده ۱۰۰ دولتی به شمار میآمد، گفت: در سال ۹۷ صورتهای مالی ایرانایر مشروط به حساب آمد و امیدواریم امسال گواهی مشروط را از سازمان حسابرسی دریافت کنیم.
وی ادامه داد: مالیات ارزش افزوده هما از سال ۹۱ پرداخت نشده بود، پرداخت شد. الان بدهی مالیاتی نداریم و این برگ برندهای است برای هما.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد