21 - 07 - 2024
روایت های تازه از انقلاب خودرویی
انقلاب خودرویی دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت قانونی این بوده و هست که اجازه دهد به ازای هرکد ملی یک خودروی دستدوم که کمتر از 5سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد را به کشور وارد کند. در حالی که معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت تفکیک نکرد که آیا کودکان و افراد مسن هم میتوانند با داشتن کدملی خودرو وارد کنند یا نه و در صورتی که افراد واجد شرایط را به شمار واجدان حق رای منحصر کنیم، میتوان 60میلیون خودرو وارد کرد.
آیا بازار ایران ظرفیت این میزان واردات را دارد؟ برخی شاید بگویند همه دارندگان کدملی نمیتوانند به دلیل ناتوانی در تامین مالی واردات خودرو به این کار اقدام کنند، اما برخی دیگر میگویند دارندگان منابع مالی بالا میتوانند با دادن مبالغی به دارندگان کدملی به اسم آنها خودرو وارد کنند با ترفندهای تازه آنها را در بازار ایران بفروشند. از سوی دیگر اما شماری از کارشناسان با توجه به برخی از مفاد آییننامه واردات خودروی کارکرده میگویند واردات ناممکن خواهد شد و تنها برخی کسانی که به زیروبم این تجارت تازه دسترسی دارند میتوانند از این وضعیت سود ببرند.
اشخاص حقیقی چگونه خودروی وارد کنند؟
بررسی قانون و آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نشان میدهد منشاء ارز واردات خودرو باید به تایید بانک مرکزی برسد.
به گزارش تسنیم، اواخر فروردین ماه 1402 سرانجام پس از مخالفتهایی که درخصوص واردات خودروهای کارکرده وجود داشت، قانون واردات این خودروها به مجلس ارسال و پس از تصویب تبدیل به قانون شد و بالاخره پس از نزدیک به یکسال آییننامه اجرایی آن تصویب شد. براساس آنچه که تاکنون اعلام شده شرایط و ضوابط واردات خودروهای کارکرده بهشرح فوق است:
چه کسانی میتوانند خودرو وارد کنند؟
اشخاص حقیقی و حقوقی
– اشخاص حقیقی با کد ملی و ثبت آماری در گمرک بدون نیاز به کارت بازرگانی صرفا به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا 5 سال
– اشخاص حقوقی با کارت بازرگانی و انجام ثبتسفارش در سامانه جامع تجارت صمت
تسهیل واردات خودروهای کارکرده
حذف شرط نمایندگی
برای واردات خودروهای کارکرده انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروی کارکرده حذف شده است.
رفع موانع واردات خودرو
منتفی شدن بندهای 2 و 3 ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل تایید صلاحیت فنی و حرفهای واردکننده و همچنین لغو ماده12 رعایت استانداردهای اروپایی.
نقش بانک مرکزی
واردات چه خودروهایی مجاز میشود؟
– واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال (2019 به بعد ) سن خودرو بین 3 تا 5 سال باشد.
– خودروهای دارای تاییدیه استاندارد و محیطزیست
– خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کرهجنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند.
چگونگی تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض
ارزش ماشینآلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز است (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تولیدکننده یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار درخصوص ماشینآلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد.
حذف کلی تبصره 8 قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات براساس ارزش نو سال ساخت) ارزش خودروهای کارکرده براساس قیمت روز بازار جهانی محاسبه میشود.
حقوق ورودی خودروی سواری در سال 1403
آخرین وضعیت تعرفه واردات خودروی سواری براساس مقررات صادرات و واردات بدین شرح است:
– بنزینی کمتر از 1000سیسی، 20درصد
– بنزینی 1001 تا1500سیسی، 70درصد
– بنزینی 1501 تا 2000سیسی، 95درصد
– بنزینی 2001 تا 2500سیسی، 135درصد
– بنزینی 2501 تا 3000سیسی 165درصد
– بنزینی بالاتر از 3000سیسی، ١75درصد
– حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی یا دیزل / هیبریدی تا 1500 سیسی 4درصد
– حقوق ورودی خودروهای سواری برقی
تا 20هزار یورو 5درصد
– بالاتر از 20هزار تا 30هزار یورو 15درصد
– بالاتر از 30هزار یورو 30درصد
لازم به ذکر است واردات خودروهای بالاتر از 2500سیسی در حال حاضر ممنوع است.
سایر پرداختیها در گمرک
-10درصد مالیات بر ارزشافزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
-یکدرصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلالاحمر
– عوارض پسماند نیمدرهزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
– عوارض واردات خودروهای بنزینسوز و هیبریدی بهمیزان 10درصد ارزش گمرکی
– عوارض ریالی واردات مینیبوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
– عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5درصد ارزش فوب
– در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی 2درصد مالیات علیالحساب
سایر پرداختیها جهت واردات:
– هزینه استاندارد معادل 8درهزار ارزش cif
– گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم (5/1)درصد ارزش خودرو
– (10)درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
– سهدرصد ارزش گمرکی در هنگام شمارهگذاری هزینه نقل و انتقال دارایی
– عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو.
منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آییننامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15نفر) است.
– واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.
– واردات خودروها مستلزم اخذ گواهی استاندارد و محیطزیست است.
سخنان وزیر
وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد، گفت: خودروسازان سال آینده باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تامین کنند.
به گزارش مهر، عباس علیآبادی وزیر صمت ثبتسفارش واردات خودرو مشکلی ندارد و مشکلات سیستمی که ایجاد میشود به صورت مقطعی است. متاسفانه سیستم ثبت سفارش در حال حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد.
وزیر صمت تاکید کرد: بهطور کلی در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبتسفارش وجود ندارد. وی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۷ تا ۱۸میلیارددلار ثبت سفارش برای کالاها صورت گرفته است. وزیر صمت اضافه کرد: واردات خودرو براساس قانون در حال اجراست و خوشبختانه آمار واردات بالاست به طوری که روزانه خودرو وارد کشور میشود. ما این دغدغه را برطرف کردیم که هرکس بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند و هر خودرویی خواست بخرد. هر کسی هم در آینده مسوول شود همین مسیر را ادامه خواهد داد.
علیآبادی در مورد منشاء ارز خارجی اظهار کرد: باید برای تمام این مسائل راهکار پیدا کرد و قطعا دولت راهحل را ارائه میکند.
وی درخصوص حذف سامانه یکپارچه گفت: سامانه برای خودروهای داخلی حذف شده و برای وارداتیها هم به نظر من سامانه یکپارچه باید حذف و لازم است که به صورت تدریجی انجام شود به طوری که ما در گام نخست شرط داشتن پلاک فعال را حذف کردهایم. به دلیل محدودیتهایی که در واردات داریم اولویتها را بهگونهای طراحی خواهیم کرد تا عدالت بهتری برای مردم
برقرار شود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد