16 - 04 - 2020
روزی که سازنده فولکسواگن درگذشت
دکتر فردیناند پورشه سازنده فولکسواگن (نوع بیتل)، مرسدس بنز SS/SSK، اتومبیل برق ـ بنزینی(هایبرید) و تانک بَبر، فیل و پانزد ـ ۸ و از مهندسان ساخت موتور موشک V-1 و موتور هواپیما سیام ژانویه سال ۱۹۵۱ در ۷۵ سالگی درگذشت. وی که سوم سپتامبر ۱۸۷۵ در یک خانواده آلمانی در«بوهِم» به دنیا آمده بود دکترای مهندسی گرفت و ضمن تدریس به کار طراحی اتومبیل پرداخت. نخستین اتومبیلی را که پورشه طراحی کرد در سال ۱۹۰۰ ساخته شد. وی تا سال ۱۹۲۹ با کارخانه بنز آلمان همکاری داشت و در این سال، خود- کارخانه خودروساری تاسیس کرد.
هیتلر در سال ۱۹۳۳ از دکتر پورشه خواست اتومبیلی بسازد که هزینه ساخت آن پایین باشد تا همه بتوانند آن را خریداری کنند. پورشه قبلا طرحی برای ساخت اتومبیلی تهیه کرده بود که با جریان هوا خنک میشد و مقاومت بدنه آن در برابر هوا کم بود. وی طرح خود را تکمیل کرد و مدل چنین اتومبیلی را تهیه و اواخر سال ۱۹۳۵ به هیتلر رهبر وقت آلمان ارائه داد و با تصویب وی و کمک مالی دولت آلمان به ساختن آن که «فولکسواگن به معنای خودرو مردم» نامیده شد اقدام کرد و این اتومبیل که با همه خودروهای موجود آن زمان فرق داشت و دارای سیلندرهای افقی بود در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و رو به تکامل گذارد و از سال ۱۹۳۸ در دسترس خریداران قرار گرفت. در هر مرحله، نمونه این اتومبیل به هیتلر معرفی میشد. از این نوع اتومبیل از سال ۱۹۳۸ تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۲۱ میلیون در آلمان و برزیل ساخته شده بود.
پس از آغاز جنگ جهانی دوم، پورشه برای کمک به تقویت بنیه دفاعی وطن خود با استفاده از طرح فولکسواگن، یک جیپ نظامی ساخت که برای خنک شدن نیاز به آب نداشت و به تولید دو ـ سه نوع تانک اقدام کرد و تانکهای بَبر و پلنگ او هنگهای پانزِر آلمان را موفق به پیشرویهای سریع در جبههها کرد. پورشه سپس به ساخت موتور محرکه بمبهای پرنده آلمانی V-1 و موتور هواپیماهای نظامی کمک کرد. او در عین حال از کشاورزی هم غافل نبود و به ساخت تراکتور اقدام کرد.
فولکسواگن نوع قورباغه طرح او پس از جنگ جهانی دوم، محبوبترین اتومبیل جهان شد. پس از درگذشت پورشه پسرش دنباله کارهای او را گرفت و نوعی اتومبیل دونفره ساخت و آن را به نام پدرش «پورشه» نامید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد